2013-12-25, 19:19
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Morgonribba
Jag gillar Zlatan och tycker i stort att det han säger är rätt. Dock blir det misslyckat när han säger att "damer kan vinna en cykel med min autograf".

Jag bekymrar mig dock inte för vuxna kvinnor - de borde vara tillräckligt vakna för att inse att Zlatan raljerar som vanligt -- det är inget att ta allvarligt på om man är vuxen med normal självkänsla.

Jag är dock bekymrad över småtjejer som lirar fotboll. Jag hejar på dem och vill att de ska få känna samma glädje över att spela boll som småkillar, och jag bekymras därför att jag inte tror att de är tillräckligt vuxna för att fatta att Zlatan inte var gravallvarlig.

För småtjejernas skull borde Zlatan gå ut med en dementi. Inte för de vuxna tjejerna, för de är vuxna och borde veta bättre, men för småtjejernas skull - så att de fattar att de är minst lika älskade och uppskattade av oss andra för det de gör / är.

Det är de inte. Vilket må vara sorgligt, men det är onödigt att ljuga för tjejerna. Det finns andra sporter.
Senast redigerad av SugaredThoughts 2013-12-25 kl. 19:23.
Citera
2013-12-25, 19:20
Medlem
Ziarros avatar
Jag har aldrig varit något fan av Zlatan och hans lite dryga attityd. Men det här var faktiskt rätt bra sagt, kul att någon vågar säga det alla(utom några poltitiskt korrekta journalister och uppsnackade damspelare) tänker.
Citera
2013-12-25, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ziarro
Jag har aldrig varit något fan av Zlatan och hans lite dryga attityd. Men det här var faktiskt rätt bra sagt, kul att någon vågar säga det alla(utom några poltitiskt korrekta journalister och uppsnackade damspelare) tänker.

Vad tror du åttaåriga och tioåriga tjejer som spelar fotboll känner nu?
Citera
2013-12-25, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SugaredThoughts
Det är de inte. Vilket må vaqra sorgligt, men det är onödigt att ljuga för tjejerna. Det finns andra sporter.

Man kan låta dem känna att de vuxna kvinnor som spelar fotboll är bra jämfört med andra kvinnor.

Vad är det för skadligt med det?

Hade män börjat gråta om han sagt något liknande?
Citera
2013-12-25, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mysmari
Att Zlatan är en priviligierad jävla cisman som borde be om ursäkt för att han är bättre än Lotta Schämtin?
Citera
Medlem
Illusioners avatar
Citat:
Att Zlatan är bättre än Lotta Schelin?
Citera
Medlem
Kaffenarkomanens avatar
Citat:
Det tycker jag hade varit ett utmärkt svar.

På det sätt han uttalar sig så verkar han känna förklenad och förolämpad och det tyder ju på dåligt självförtroende.

Bara för att man är duktig på att sparka på en boll är det ju inte alls säkert att man vara sig mår så bra eller har gott självförtroende eller har en god självkänsla.

Jag förstår inte varför man inte kan förstå att han kanske känner sig väldigt liten som människa. En som bara kan sparka på en boll.

Han kan inte haft mycket tid att läsa böcker, sätta sig in i politiska spörsmål och känner sig kanske helt enkelt bara dum och korkad. Därav hans svar.
Då vågar jag påstå att du inte vet vad som krävs för att nå toppen i vad man än gör om det är fotboll eller urmakare.

För att komma till toppen som zlatan krävs ett fruktansvärt starkt psyke och ett självförtroende som inte är av denna värld.
Det handlar inte om att sparka lite boll utan att öva och spela varje vaket ögonblick av sitt liv och trots oehörda motgångar ha tron på sig själv och forsätta. Dom flesta normala människorna klarar inte av det. Hade det varit enkelt hade alla gjort det. Så hans självförtroende är så pass starkt så han har tvingat sig själv att spela 50.000 timmar plus fotboll även dem gånger han fullständigt hatade det.

Visst kan man ge upp och sitta hela dagarna och skicka bittra inlägg på flashback i stället men om du hade haft det självförtroende och psyket han har så hade du kunnat sitta och stifta lagar vid det här laget.

Så nej jag tycker inte riktigt att du är rätt person att ha åsikter om hans självförtroende.
Aldrig gillat fotboll heller zlatan men de prestationer han har lyckats med är beundransvärda. Synd bara att vissa inte förstår vad som kräva för att komma dit.
Citera
2013-12-25, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Varför inte en match där man plockar ut killar som har 30 % mindre muskelstyrka, är 30% mindre i storlek, fått samma träningsförutstättningar som kvinnliga fotbollsspelare, samma lön eller icke lön t.ex. och sätter dem mot de bästa manliga laget? Sen gör man jämförelsen, vad det blir för score.

Sen kan man sätta kvinnorna mot männen och jämföra score.

Om scoren är radikal mycket sämre för kvinnorna mot männen jämfört med spädgrisarna till män
mot männen. så ja då kan man kanske prat om en mer seriös jämförelse.

personligen tror jag spädgrisarna skulle få precis lika dåligt resultat som kvinnorna.

Det kan du fortsätta tro om du vill, men det bevisar bara att du brister i kunskap.

Män och kvinnors hjärnor både ser olika ut, och fungerar olika. Vilket leder till att vi blir bra på olika saker. Exempelvis har män starkare visuospatiala funktioner samt är bättre på att kontrollera sina muskler. Så även de du kallar spädgrisar skulle prestera klart bättre än kvinnorna.

Men det här välkända kunskapen är ju långt ifrån behövlig i detta fall. Föreslår att du besöker närmaste fotbollsplan och öppnar ögonen så kommer du till samma slutsats som vetenskapen på bara ett par minuter...
Citera
2013-12-25, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av different_trip
Precis, jämförelse mellan herr och damsporter är idiotiska. Varför ska man då sitta och säga "ja, hade män varit klenare så hade kvinnorna kanske vunnit".

Bara att rulla tillbaka klockan några hundra år så är mannen extremt viktig för hela rasens överlevnad. Utan män, eller den styrkan män besitter, så hade vi inte varit där vi är idag. Vi hade fortfarande sprungit runt på savannen och undvikt hot från andra varelser.

Tycker det är roligt att du försöker förminska diskussionen till att män är bättre i fotboll samtidigt som du drar upp artens överlevnad. Män är bättre än kvinnor på nästan allt idag, jag kan verkligen inte komma på något där kvinnor utgör spetskompetensen.

Kan du?

Utan kvinnor hade ingen suttit där de är idag. Vår art hade gått under betydligt fortare utan kvinnor än den gjort utan män. Sug på den lite.

Kvinnor är bättre i skolan, kvinnor är klart bättre på att inte våldta, begå brott, bete sig som allmäna svin, kvinnor mognar tidigare, har bättre läsförmåga, är bättre verbalt, lever längre,
har bättre minne, bättre koncentrationsförmåga och bättre tålamod, är vigare och mer tåliga fysiskt.
Räcker det?
Citera
2013-12-25, 19:26
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Citat:
Man kan låta dem känna att de vuxna kvinnor som spelar fotboll är bra jämfört med andra kvinnor.

Vad är det för skadligt med det?

Hade män börjat gråta om han sagt något liknande?

Det är inte något som ska behöva sägas till tjejerna. Det är något de ska kunan se på resultaten. Annars för man dem bakom ljuset.

Det absolut värsta man kan göra mot unga tjejer som drömmer om en fotbols karriär är att fråga någon som Zlatran vad han tycker om damfotboll.

Det behövs bankas lite vett och etikett i Svensk media.
Citera
Medlem
thewellovedones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jafan89
Handlar inte om sporten i sig (iallafall inte för mig), det handlar om att folk som ligger ljusår under en kommer och försöker få det till att de minsann är lika bra som de andra över dem själva, när de verkligen inte är det.

Avskyr sådant värdelös attityd, varför ens eftersträva att bli bland de bästa när man ändå kommer jämföras med skit?

Hej!

Om du tycker det är helt okej att bli jämförd med en påse skit så grattis, du kan bara bli bättre isådanafall.

Det håller inte som förklaring eftersom fotbollen står ut som extremt missunnsam gentemot kvinnor eller annan svag grupp. Jag sjunger till exempel väldigt bra men skulle ändå aldrig göra en tjurig grej av att en tondöv sjunger, förstår du!?
Senast redigerad av thewellovedone 2013-12-25 kl. 19:29.
Citera
Medlem
Ser att många jämför dam och herrfotboll. Antar att ingen av ingen av ni som gör det tittar/tittade på Anja Persson, Carolina Klyft, Kajsa Bergqvist eller Annica Sörenstam för att nämna några för de är ju sämre än sina manliga motsvarigheter. Deras medaljer var ju inget att glädjas åt....eller?

Eller är det sporten i sig som river upp så mycket känslor? Se till vad det är dam resp. herridrott.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in