• 1
  • 2
2013-12-25, 01:47
Medlem
burberrys avatar
Detta är en seriös tråd, ingen trolltråd. Möjligt att denna tråd skulle ligga i matforumet.

Jag har lovat en kompis att utfodra dennes katter. De fick ingen "julmat" på självaste julafton, utan de fick nöja sig med torrfoder och en burk kattmat.

Tanken är att jag skulle ge katterna ge lite finare mat senare idag. Ryggbiff eller entrecote eller oxfile. Vilket sort kött tror ni att katterna skulle uppskatta mest?

Hur steker man köttet bäst till en katt; rare eller medium rare eller welldone?

Ska man steka köttet med eller utan smör?

Kan man salta och peppra köttet?

Tänkte att jag även skulle ge katterna färska räkor om det finns att få tag på idag. Behöver man skala räkorna?

Till slutligen skall man ge katterna räkorna som förrätt och köttet som huvudrätt. Eller ska man blanda räkorna och köttet till en måltid?
Citera
2013-12-25, 02:04
Medlem
heccefolles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av burberry
Detta är en seriös tråd, ingen trolltråd. Möjligt att denna tråd skulle ligga i matforumet.

Jag har lovat en kompis att utfodra dennes katter. De fick ingen "julmat" på självaste julafton, utan de fick nöja sig med torrfoder och en burk kattmat.

Tanken är att jag skulle ge katterna ge lite finare mat senare idag. Ryggbiff eller entrecote eller oxfile. Vilket sort kött tror ni att katterna skulle uppskatta mest?

Tänkte att jag även skulle ge katterna färska räkor om det finns att få tag på idag. Behöver man skala räkorna?

Till slutligen skall man ge katterna räkorna som förrätt och köttet som huvudrätt. Eller ska man blanda räkorna och köttet till en måltid?

Alla katter tycker olika, -Smaken är som baken. Men jag skulle testa med att inte steka köttet från början och testa. SALTA/PEPPRA inte. Eftersom att de från grund och botten är rovdjur äter de gärna rått kött. Annars testa att steka det. Annars ge dem pastej eller blötmat för katter, det uppskattar dem. Och Skala räkorna, det brukar dem uppskatta, annars ge dem en teaset och låt dem skala själva.
Citera
2013-12-25, 02:06
Medlem
Man ska tydligen aldrig ge en katt mat med ben i,vet inte varför,kanske någon kan svara på!
Citera
2013-12-25, 02:12
Medlem
TheAlmightyFarfars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sjukdom-1854
Man ska tydligen aldrig ge en katt mat med ben i,vet inte varför,kanske någon kan svara på!

Jodå det kan man, dock inte tillagad mat då benen blir hårda och spröda, rått ska funka.
Citera
2013-12-25, 02:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av burberry

Skala aldrig räkorna, katter e egentligen vilddjur....

kram maria
Citera
2013-12-25, 03:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheAlmightyFarfar
Jodå det kan man, dock inte tillagad mat då benen blir hårda och spröda, rått ska funka.
så var det ja,tack.
Citera
2013-12-25, 03:39
Medlem
Jag behandlar mina katter som barn, om det är nötkött så steker jag det rare och delar det i småbitar, fläskkött eller kyckling kör jag på som jag äter det men delar upp det i bitar åt dem. Plocka helst bort ben för en gång höll min katt sätta en liten benbit från fläskarré så jag fick stoppa ner fingret i munnen på honom då den höll på att åka ner i halsen på honom.. aldrig igen.

Räkor är det bara att ge dem råa, det klarar dem.
Citera
2013-12-25, 04:51
Medlem
christerys avatar
Katter är djur som gillar att jaga, ska du ge dom nåt speciellt så skulle levande möss kanske vara nåt, sibiriska dvärghamstrar osv.

Kanske inte så kul för dig, men jag tror katterna uppskattar det mer än whiskas, ryggbiff eller nåt annat som du själv skulle uppskatta. Dom har tråkigt, gör deras liv roligare.

Fast nu får jag väl några råttälskare efter mig. Ok, det får jag ta.
Citera
2013-12-25, 06:23
Medlem
bergochdals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maria3066
Skala aldrig räkorna, katter e egentligen vilddjur.... kram maria
Jo, man ska skala räkorna! Egentligen ska man inte ge räkor eftersom många är allergiska mot dem men det finns katter som är räkfrossare.
Citera
2013-12-25, 14:12
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Cristery har helt rätt, levande hamster eller annan gnagare vore den mest uppskattade maten, alternativt undulat eller annan liten fågel....

Vad katter gillar, är som andra har skrivit, helt individuellt. En del vägrar allt annat än torrfoder, andra är heltokiga i älgkött, har en kisse nu som älskar bearnaisesås, en annan gillade ärtor och yoghurt med jordgubbe....

Ska man ge räka, ta bort spröten, de är vassa och otäcka, ger kräkkänslor. En del katter vill ha skalade räkor, andra äter faktiskt räkskal med stor förtjusning. Var lite försiktig och ge inte för många.

Ska du ge kött, tycker jag du ska satsa på köttfärs, som de flesta brukar gilla, och ge rå. Nöt- eller grishjärta klippt i bitar kan också gå hem.

Rå klippt strömming kan uppskattas av katter som är vana vid att äta fisk. Den ska vara riktigt färsk, annars vill de inte ha.

Störst chans tror jag du har med kattgodis. Mina kissar är helt galna i Dreamies och Whiskas godis, men ratar Bilanx t ex.
Citera
2013-12-25, 14:23
Medlem
Om man nu nödvändigtvis ska ge sin katt nåt extra så är en RÅ kycklingvinge bra dels för tänderna men även för magen (om den tål rå mat) man kan knacka sönder benet om man vill en del är ju inte vana med råfoder.

Räkor, skinka , tonfisk är för salt för katten men nån enstaka räka kan man ge ibland.

Tillred EJ och krydda absolut inte, sett en katt steka mat eller grilla?

Annars mår kattens mage bäst av mat den är van med.

Ja kom på man kan köpa frysta möss ge den finns i djuraffärer ibland, ska så klart tinas ev värmas liiiite lätt.
Citera
2013-12-25, 14:46
Medlem
burberrys avatar
Får tacka för svaren. Det blev smörstekt ryggbiff med stekgraden rare samt utan salt och peppar. Katterna glufsade i sig köttet med god aptit.

Blev inga räkor, fiskdisken var stängd.
Senast redigerad av burberry 2013-12-25 kl. 14:49.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in