Citat:
Ursprungligen postat av
SmurfSmurf
Det här var bra bilder och man ser tydligt utbuktningen, det ser nästan ut som köttet vill komma ut genom såröppningen. (Usch) Tyvärr, vågar inte ge något bestämt råd vad som orsakar det och vad du ska göra. Lutar åt att det kan vara en djupare infektion, med svullnad som ligger och trycker på...? Hårda kanter brukar det bli på en sprucken böld och man ser också att det är en del kladd i pälsen.
Kan du känna att det är varmt i såret? Det kan vara lite svårt att avgöra i och med all päls, men prova att hålla handflatan 1 cm ovanför såret.
Eftersom kissen mår bra och inte verkar ha ont av såret, borde du kunna avvakta tills fredag morgon och eventuellt kontakta veterinär då. Det ska ju gå åt rätt håll, såret ska sluta sig och ny hud börja bildas. Det brukar gå fort på katter, de har mycket bättre läkkött än vi människor och bara på ett par dagar ska man kunna se tydlig läkning.
Att du får hantera honom, kan i och för sig bero på att han är en klok katt som stålsätter sig mot smärta eftersom han fattar du vill hjälpa. Katter kan stå ut med en hel del och vara fromma som lobotomerade lamm, fast man fattar att det gör jätteont när man sköter sår osv. Men det låter på dig som att han är helt som vanligt...? Eller? Äter, går på lådan, går inte och gömmer sig? Jamar han och vill ut, eller är han nöjd vara inne? (släpp inte ut honom)
Vad har du att tvätta med? Två gånger per dag bör du tvätta och jag rekommenderar samma som ThunderRoad, koksaltlösning eller väteperoxid. Koksaltlösning kan du göra själv om du inte har hemma, googla så hittar du recept.
Ja det ser märkligt ut tycker jag med. Jag har ändå haft katt i 13 år och sett både det ena och det andra, men detta är helt nytt.
Svårt att känna huruvida det är varmt eller ej. Varmt - ja, men inte så varmt att jag reagerar över att det känns varmt, om det är någon säga förklaring. Det känns lite som när man håller handen framför munnen på sig själv, som jämförelse...
Det jag reagerar på är just att det inte börjar läka (tycket mina ögon i alla fall). I och med att jag inte vet exakt hur länge han haft det, men att det inte var "nytt" när han kom hem så borde det vara 3-4 dagar gammalt och då brukar såren, som du säger, ha börjat dra ihop sig.
Förut när denna kisse har varit skadad, så pass att han har ont-ont, blir han irriterad när jag gjort något med honom; tvättat sår, klämt och känt, ryckt i ben etc men nu är det bara om jag trycker på själva skadan, i övrigt bryr han sig inte direkt så ont verkar han absolut inte ha.
Han äter, dricker och går, motvilligt, på lådan, men det är bara för att han är van utekatt och annars går ut och gör sina behov.
Har låst kattluckan och släpper in och ut de andra via dörren medan denna stackare får sitta kvar inne och yla (och påminna mig om varför jag skaffade kattlucka...)
Tvättar med koksaltlösning morgon och kväll, torkar av under dagen om jag märkt att det varit väldigt blött. Varar inte (enligt min definition..) men släpper absolut vätska.