• 1
  • 2
2013-12-24, 20:27
Medlem
Devilsweets avatar
Nu hoppas jag att jag lyckas länka bilderna, annars får ni hojta till och skälla på mig...

http://www.ladda-upp.se/bilder/ljymjcokdhbljj/

http://www.ladda-upp.se/bilder/fxwriinxqhdw/

Jag vet att det blev lite konstig upplösning på bilderna men om man zoomar lite så ser ni ungefär hur det ser ut i alla fall.

Efter att ha varit ute på ett vanligt strövotåg kom min kisse nu tillbaka efter några dagars frånvaro, och då med detta tjusiga sår.
Jag har ingen aning om vad han har gjort men behöver lite råd om detta.
Det verkar vara några dagar gammalt, så jag misstänker att det inte kan sys så som ett "nytt" sår kan sys.
Det var lite geggigt men har tvättat rent det nu. Han verkar inte ha ont runt omkring och är sig själv i övrigt.
Såret "buktar" på något märkligt vis och vätskar lite. Han är något svullen runt omkring såröppningen, känns hård liksom.

Veterinären här i staden har stängt nu under jul (så klart). Min fråga lyder: ska jag hålla koll på såret, torka torrt och hålla rent och ringa vet. på fredag, eller ska jag åka in med honom till närmaste jourvet. och låta dem kolla på det?
Citera
2013-12-24, 20:35
Medlem
Våra katter har haft liknande skador. Är det inte infekterat och svullet så behöver du bara tvätta dagligen med koksaltslösning. Är det infekterat så får du åka till veterinär och sätta dräneringsslang.
Kan kosta en slant! Sist betalade vi 1600kr.
Citera
2013-12-24, 20:49
Medlem
Devilsweets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jocke74
Våra katter har haft liknande skador. Är det inte infekterat och svullet så behöver du bara tvätta dagligen med koksaltslösning. Är det infekterat så får du åka till veterinär och sätta dräneringsslang.
Kan kosta en slant! Sist betalade vi 1600kr.

Mmm brukar inte bli billigt att åka till farbror vet... 1600kr känns nästan billigt i sammanhanget Blir lite osäker i och med att jag inte vet hur länge han har haft det, och med tanke på att det är hårt runtomkring.
Odågorna brukar komma hem med diverse skador då och då men denna sårtyp var ny. Det verkar dock inte vara speciellt djupt, så det är ju alltid något positivt...
Citera
2013-12-24, 23:36
Medlem
provocative77s avatar
Bilderna är dåliga. Men vad jag tolkar dem så skulle det behövas några stygn.
Citera
2013-12-24, 23:39
Medlem
Jag skulle tvätta med koksaltlösning eller väteperoxid 3%. Inte jod, det dödar inte bara bakterierna i såret utan även de nya cellerna som får såret att läka.

Kan katten gå obehindrat eller verkar den ha ont? Är områdena runt såret svullna, t ex ner i benet? Har den feber? Förhöjd puls? Andas den normalt? Äter och dricker den normalt? Är den annorlunda i temperamentet, t ex är den ovanligt lugn/slö eller väldigt orolig eller uppstressad? Äter den, dricker den, bajsar och kissar den och när gjorde den dessa saker senast?

Om ovanstående punkter verkar normala skulle jag vänta tills på fredag - om det ens är aktuellt med en veterinärkoll då. (Hoppas )

Vill du tala med veterinär under helgerna så finns försäkringsbolaget Agrias telefonveterinär:
0900-100 51 61. Det kostar 60 kr per samtal.

De skall gå att få tag i på vardagar 16-24 och helger 07-24.
Du kanske hinner få tag på en av dem redan ikväll (om du ser detta) så får du veta vad de tycker.

Annars har Agria några bra sider där de samlat frågor och svar om olika sjukdomar, sår mm Kanske hittar du bra svar där : http://www.agria.se/katt/veterinar/s...25790B00687560
Citera
2013-12-25, 00:59
Medlem
SmurfSmurfs avatar
ThunderRoad har givit bra råd.

Vill tillägga att man ska klippa bort pälsen runt såret, dels för att se bättre, dels för att det underlättar när man tvättar och håller rent.

Såröppningen ser ut som en sprucken varböld, lite svårt att avgöra pga skärpan. Kan det vara så?

Luktar det illa ur såret? Kommer det något om man klämmer försiktigt? Är det en böld gäller det att hålla såret öppet, så att inte skinnet läker medan bakterierna är kvar på djupet. En böld man inte sköter kan läka ytligt, fyllas på och spricka flera gånger om vilket naturligtvis är plågsamt för katten men kan även leda till blodförgiftning och det kan gå fort. Håll er hemma och titta till såret flera gånger per dag.

Önskar lycka till med kissen.
Citera
2013-12-25, 07:42
Medlem
Devilsweets avatar
Thunder-Road och Smurfsmurf, tack för bra tips!

I övrigt är han helt och hållet sig själv, hade det inte varit för att jag klappat honom på bröstet så att säga, hade jag förmodligen aldrig märkt att han var skadad.
Verkar inte ha ett dugg ont trots min något omilda behandling för att kontrollera just detta, så han lider knappast av det.

Pälsen är nedklippt nu. Han är som sagt något hård runt sårets öppning men inte mer än.. Ja, säg 1/2-1 cm runt om det. Ingenting ner i benet och han blir inte mer irriterad än vanligt om jag drar och böjer på frambenet nedanför såret.

Jag får lite känsla av att det kan vara en sprucken böld i och med hur det ser ut (jaa jag vet att bilderna blev dåliga, det är ju så enkelt att ta kort på de där juvelerna...). Det luktar inget och varar inte om jag petar runt omkring det (på det hårda jag nämner) men det buktar som sagt genom såröppningen så det är inte ett slätt sår.
När jag tittar på det idag så finns ingen skorpa utan det är fortfarande blött/öppet.

Han får hålla sig inne några dagar så hoppas jag att det börjar läka snyggt och prydligt.

Tack för tipset om veterinär på telefon, det ska jag prova med!
Citera
2013-12-25, 08:15
Medlem
Devilsweets avatar
http://www.ladda-upp.se/bilder/cwklydrojucheu/

http://www.ladda-upp.se/bilder/jnaalznmisfldj

Här är i övrigt bilder på hur det ser ut idag. Tycker det syns hyfsat tydligt hur jag menar med att det buktar.
Kan tillägga att han själv inte är värst intresserad av det, har inte sett honom tvätta det/försöka tvätta det någonting.
Citera
2013-12-25, 13:46
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Det här var bra bilder och man ser tydligt utbuktningen, det ser nästan ut som köttet vill komma ut genom såröppningen. (Usch) Tyvärr, vågar inte ge något bestämt råd vad som orsakar det och vad du ska göra. Lutar åt att det kan vara en djupare infektion, med svullnad som ligger och trycker på...? Hårda kanter brukar det bli på en sprucken böld och man ser också att det är en del kladd i pälsen.

Kan du känna att det är varmt i såret? Det kan vara lite svårt att avgöra i och med all päls, men prova att hålla handflatan 1 cm ovanför såret.

Eftersom kissen mår bra och inte verkar ha ont av såret, borde du kunna avvakta tills fredag morgon och eventuellt kontakta veterinär då. Det ska ju gå åt rätt håll, såret ska sluta sig och ny hud börja bildas. Det brukar gå fort på katter, de har mycket bättre läkkött än vi människor och bara på ett par dagar ska man kunna se tydlig läkning.

Att du får hantera honom, kan i och för sig bero på att han är en klok katt som stålsätter sig mot smärta eftersom han fattar du vill hjälpa. Katter kan stå ut med en hel del och vara fromma som lobotomerade lamm, fast man fattar att det gör jätteont när man sköter sår osv. Men det låter på dig som att han är helt som vanligt...? Eller? Äter, går på lådan, går inte och gömmer sig? Jamar han och vill ut, eller är han nöjd vara inne? (släpp inte ut honom)

Vad har du att tvätta med? Två gånger per dag bör du tvätta och jag rekommenderar samma som ThunderRoad, koksaltlösning eller väteperoxid. Koksaltlösning kan du göra själv om du inte har hemma, googla så hittar du recept.
Citera
2013-12-25, 17:52
Medlem
Devilsweets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf
Det här var bra bilder och man ser tydligt utbuktningen, det ser nästan ut som köttet vill komma ut genom såröppningen. (Usch) Tyvärr, vågar inte ge något bestämt råd vad som orsakar det och vad du ska göra. Lutar åt att det kan vara en djupare infektion, med svullnad som ligger och trycker på...? Hårda kanter brukar det bli på en sprucken böld och man ser också att det är en del kladd i pälsen.

Kan du känna att det är varmt i såret? Det kan vara lite svårt att avgöra i och med all päls, men prova att hålla handflatan 1 cm ovanför såret.

Eftersom kissen mår bra och inte verkar ha ont av såret, borde du kunna avvakta tills fredag morgon och eventuellt kontakta veterinär då. Det ska ju gå åt rätt håll, såret ska sluta sig och ny hud börja bildas. Det brukar gå fort på katter, de har mycket bättre läkkött än vi människor och bara på ett par dagar ska man kunna se tydlig läkning.

Att du får hantera honom, kan i och för sig bero på att han är en klok katt som stålsätter sig mot smärta eftersom han fattar du vill hjälpa. Katter kan stå ut med en hel del och vara fromma som lobotomerade lamm, fast man fattar att det gör jätteont när man sköter sår osv. Men det låter på dig som att han är helt som vanligt...? Eller? Äter, går på lådan, går inte och gömmer sig? Jamar han och vill ut, eller är han nöjd vara inne? (släpp inte ut honom)

Vad har du att tvätta med? Två gånger per dag bör du tvätta och jag rekommenderar samma som ThunderRoad, koksaltlösning eller väteperoxid. Koksaltlösning kan du göra själv om du inte har hemma, googla så hittar du recept.

Ja det ser märkligt ut tycker jag med. Jag har ändå haft katt i 13 år och sett både det ena och det andra, men detta är helt nytt.

Svårt att känna huruvida det är varmt eller ej. Varmt - ja, men inte så varmt att jag reagerar över att det känns varmt, om det är någon säga förklaring. Det känns lite som när man håller handen framför munnen på sig själv, som jämförelse...
Det jag reagerar på är just att det inte börjar läka (tycket mina ögon i alla fall). I och med att jag inte vet exakt hur länge han haft det, men att det inte var "nytt" när han kom hem så borde det vara 3-4 dagar gammalt och då brukar såren, som du säger, ha börjat dra ihop sig.

Förut när denna kisse har varit skadad, så pass att han har ont-ont, blir han irriterad när jag gjort något med honom; tvättat sår, klämt och känt, ryckt i ben etc men nu är det bara om jag trycker på själva skadan, i övrigt bryr han sig inte direkt så ont verkar han absolut inte ha.

Han äter, dricker och går, motvilligt, på lådan, men det är bara för att han är van utekatt och annars går ut och gör sina behov.
Har låst kattluckan och släpper in och ut de andra via dörren medan denna stackare får sitta kvar inne och yla (och påminna mig om varför jag skaffade kattlucka...)

Tvättar med koksaltlösning morgon och kväll, torkar av under dagen om jag märkt att det varit väldigt blött. Varar inte (enligt min definition..) men släpper absolut vätska.
Citera
2013-12-25, 21:46
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Jag har inte heller sett något som detta. Vätskan och kladdet man ser på bilden gör i vart fall att jag tror det är infekterat. Man ska inte behöva torka bort vätska när det läker fint. Det du beskriver, om värme som att man har handen framför munnen, är vad man brukar känna när det är infektion, det är inte fråga om nån jätteskillnad utan lite subtilt. Det borde se bättre ut än vad det gör, så tror jag vi båda tänker.

Nåt jag funderat kring är att det är något djupt nere i såret, som man inte ser. Luftgevärskula, avbruten klo från slagsmål, glasbit eller.....? Skulle det ligga nåt på djupet, är det ju inte bra om huden läker och det ligger kvar....

Du kan väl uppdatera oss hur det går.
Citera
2013-12-25, 22:17
Medlem
Myrtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf
Jag har inte heller sett något som detta. Vätskan och kladdet man ser på bilden gör i vart fall att jag tror det är infekterat. Man ska inte behöva torka bort vätska när det läker fint. Det du beskriver, om värme som att man har handen framför munnen, är vad man brukar känna när det är infektion, det är inte fråga om nån jätteskillnad utan lite subtilt. Det borde se bättre ut än vad det gör, så tror jag vi båda tänker.

Nåt jag funderat kring är att det är något djupt nere i såret, som man inte ser. Luftgevärskula, avbruten klo från slagsmål, glasbit eller.....? Skulle det ligga nåt på djupet, är det ju inte bra om huden läker och det ligger kvar....

Du kan väl uppdatera oss hur det går.

Granulationsvävnad ("läkkött" eller hur man ska beskriva det) vätskar ofta, det är ett sätt för såret att "rensa" sig själv. Det är dock omöjligt att avgöra på en bild om det är granulationsvävnad eller infektion, dock borde det ömma mer om det var infekterat, granulationsvävnad är rätt så oöm. Det skulle nog vara bra att få upprakat ordentligt runt om så att TS kan följa sårläkningen bättre och hålla rent ordentligt. Det är oftast rätt svårt att raka själv runt sårskador på katt, förutom att kolla såret och bedöma det så är rakningen nåt veterinären kan hjälpa med (och ev annat om det behövs). Ev hårda saker runtom kan ju också vara hud som dött och behöver tas bort (av veterinär under sedering allra minst), om det ser svart ut så är det troligen dött. Men det kan likaväl vara sårvätska som torkat in i pälsen.

Edit: granulationsvävnad ger en "djupare" avläkning med ett större och djupare ärr efter, det kan ta tid innan det dras ihop ordentligt. Men om man ser att det inte händer ngt alls på några dagar så är förmodligen ngt konstigt och inte som det ska vara.
Senast redigerad av Myrten 2013-12-25 kl. 22:20.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in