• 1
  • 2
2013-12-26, 09:35
Medlem
Devilsweets avatar
Tack igen för bra info!

Jag hade besök av en vän som förvisso inte är veterinär, men likväl läkar så hon har sett ett sår eller två i sina dagar, och bad henne titta på såret och säga vad hon tyckte.
Hon sa precis som du Myrten gällande vätskandet, att så länge vätskan är klar och inte luktar så är det ingen infektion i det.
I och med det, och att kisse är precis som vanligt i övrigt, tyckte hon att jag säkert kunde vänta tills imorgon med att besöka veterinären, men att ett besök nog inte är så dumt.

Om det satt någonting kvar i såret borde det ömma mer när man handskas med det tycker jag. Har man själv en liten glasbit eller tagg eller något annat gör det ju sjukt ont när man petar på det.

Nåja. Jag ska leta reda på kattkraken som ligger och surar någonstans för att han inte får gå ut och se hur det ser ut idag.
Ni kommer med bra hjälp, tips och idéer tycker jag, det ska ni ha stort tack för!
Citera
2013-12-26, 20:38
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Då fick jag lära mig nåt nytt, inte sett annat än variga+vätskande i kombination.

Att det skulle vara någonting i såret var en fundering för att förklara den underliga buktningen, man har ju läst om folk som går med granatsplitter, kulor mm i kroppen för att det sitter så till att det inte kan opereras bort. Logiskt sett borde det göra ont, tycker man.

Men själv gick jag med en 2-3 cm lång sticka fram på vaden. Höll på med ved barbent på sommaren, rispade benen en hel del, det enda jag märkte var att det blödde lite, torkade bort blodet nödtorftigt och fortsatte. Några veckor senare blev ett av såren infekterat och jag petade hål. Kände nånting hårt och rotade runt med pincett, blev verkligen paff när jag drog fram jättestickan. Den låg längs med skinnet, det var nog därför den inte kändes.
Citera
2013-12-27, 09:52
Medlem
Devilsweets avatar
Ja man lär sig något nytt varje dag

Har pratat med veterinären under morgonen som tyckte att jag gott kunde avvakta i alla fall til på måndag. Idag ville de ta in "de som var nästan akuta", alltså såna som kanske borde ha åkt in akut nu under julhelgen men inte gjort det.
I och med att det inte varar och han inte har ont antog de att det kommer att läka av sig själv. Att det buktade berodde förmodligen på vätskan i såret, men så länge det bara är vätska kommer det dränera sig själv så småningom. De rekommenderade renhållning 1-2 ggr/dygn och gärna en kompress löst sittande på eftersom det är ganska utsatt för yttre påverkar. De tyckte dock att det var "bra" placerat eftersom han inte kommer åt det själv med varken tassar eller att tvätta på.
Jag skulle återkomma på måndag om jag inte tyckte att det blivit bättre och självklart om det blivit värre.

Får hålla odjuret inne i några dagar till - hurra..!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in