• 3
  • 4
2013-12-26, 03:26
Medlem
4-Gotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnniePuma
Jag upplever det som att många inte litar på sin termometer.

I det fall ni inte gör det bör ni köpa en ny. De är inte dyra, ni kan få en fullgod termometer för 150 kronor.

Ni ska heller inte vara så rädda för rått griskkött. Köttet har genomgått åtskilliga kontroller och blir någon sjuk så kommer det förmodligen från den som hanterat köttet.

Köttet är kontrollerat nog men man kan säkert bli sjuk ändå. Kokött kan man äta rått men fläsk och speciellt kyckling ska man akta sig för. Lite skär kan nog grisen va men jag e änna rädd sen jag blev sjukhusinlagd av rå kyckling en gång.

Jag ut gick från Mobergs griljering men beslöt att hälla i brunt socker och öl med, det blev gott!
Citera
2013-12-26, 03:46
Medlem
BlondBimbos avatar
Jag gör själv alltid ugnsbakad skinka. Oftast en skinka på mellan 2 - 3 1/2 kilo. Snittar ett antal kryss i svålen och trycker in ett drygt dussin kryddnejlikor i snitten och så in med den i ugnen i 125 graders värme. Nackdelen med så låg värme är att det tar betydligt längre tid innan den blir klar. Har man en digital ugnstermometer så kan man med fördel ställa in den i ugnen på kvällen, sätta templarmet på 68 - 70 grader så brukar den vara klar vid morgonkaffet. Templarmet ljuder ju så att det är ingen risk att den står inne för länge. Fördelen med låg temp i ugnen är att den blir mycket saftigare. OBS dock att tempen stiger några grader efter man tagit ut skinkan.

Supergott är det med nyugnsbakad skinka med stark söt senap till eller varför inte med nykokt potatis och skinksky.
Citera
2013-12-26, 05:34
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4-Gott
Köttet är kontrollerat nog men man kan säkert bli sjuk ändå. Kokött kan man äta rått men fläsk och speciellt kyckling ska man akta sig för. Lite skär kan nog grisen va men jag e änna rädd sen jag blev sjukhusinlagd av rå kyckling en gång.

Jag ut gick från Mobergs griljering men beslöt att hälla i brunt socker och öl med, det blev gott!

Lite för sent men om jag hade haft 2 halvor så hade jag varierat griljeringsrecepten.

Tex:

Citat:
2 msk svensk, söt senap
1 msk fransk senap
1 msk honung
1 äggula
1 msk färskpressad citronsaft
2–3 msk ströbröd

Citat:
Till panering: 1 msk. äggvita
1 tsk. torr senap
2 tsk. socker
2 msk. finstötta skorpor
Fast det lät lite fjuttigt. Skall vara till en 5kg skinka enligt Iduns kokbok.

Vågar man chansa så kan man byta socker mot brun farin, kanske en skvätt whilskey/rom osv.

Blir ju lite kul med 2 olika speciellt om man nu kan parallelltesta vilken som är bäst.

Sen använder man gulan i det ena receptet och vitan i det andra...
Citera
2013-12-26, 12:06
Medlem
4-Gotts avatar
Massa bra råd här att ha i åtanke inför nästa jul
Citera
2013-12-26, 14:58
Medlem
JohnniePumas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4-Gott

Ja fast kyckling och fläsk ska inte jämföras med varandra. Kycklingen testas inte för campylobakter, hade man gjort det så hade man fått kassera en stor del av köttet. Fläsket däremot testas för trikiner.
Citera
2013-12-30, 16:21
Medlem
Jag brukar köra den i en stekpåse i ugnen på 175 grader tills min digitala termometer visar 67, då tas den ut. Spadet skall självklart inte hällas av under tillagningen.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in