• 1
  • 2
2013-12-23, 21:29
Medlem
Sophisticatedcutiepies avatar
Har en ugn som inte kan litas på då termostaten är trasig.

Nu har jag dock haft inne en skinka på 3 kilo, i 4.5 timmar. Först nu visar termometern 79 grader.

Jag tog ut den nu, tog bort nätet och tycker att det borde räcka så här.... Öppnade foliepaketet och kikade o doftade lite.
Men allvarligt, jag äter inte fläskkött, har aldrig tillagat fläskkött och känner mig nu lite vilsen...... Är den verkligen färdig nu, och hur kollar jag det?

Vill inte gärna kapa den i två bara för att kolla, eftersom den ju inte ska ätas förrän i morgon -och till råga på det så ska den senaps & honungsgriljeras.

Jaha? Help?
Citera
2013-12-23, 21:41
Medlem
JohnniePumas avatar
Ja du har ju redan besvarat ditt inlägg. Stoppa en termometer i skinkan och läs av temperaturen. Eftersom att den visar 79 grader är den med god marginal klar. Griljera grisen nu och ta dig sedan en skinkmacka, en öl och slappna av.
Citera
2013-12-23, 21:47
Medlem
shouldbetrusteds avatar
ja, dock är det kanske torr.
Hade nog själv tagit ut den vid 70 grader, brukar efterstiga ett par grader.

Har du tur visar din termometer för mycket eller otur visar din termometer för lite och den är ännu torrare. Vissa termometrar kan visa upp till 5 grader fel.

Är en lat en nu för tiden och köper färdigkokt
Citera
2013-12-23, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnniePuma
Ja du har ju redan besvarat ditt inlägg. Stoppa en termometer i skinkan och läs av temperaturen. Eftersom att den visar 79 grader är den med god marginal klar.

Okej, fast den både ser ofärdig ut och känns även ofärdig/halvrå när man trycker på den.

Normalt tillräder jag enbart oxkött, och vet ju hur det ska kännas både i doft och vid tryck beroende på om man tycker om rare, medium, etc. När det gäller griskött står jag handfallen, så det vore bra om någon som verkligen kan detta någon kunde ge mig några råd.

Jag behöver inga "ja men, du har ju besvarat ditt eget inlägg". Nej -det har jag inte. Tack ändå!
Senast redigerad av Sophisticatedcutiepie 2013-12-23 kl. 21:51.
Citera
2013-12-23, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shouldbetrusted
ja, dock är det kanske torr.
Hade nog själv tagit ut den vid 70 grader, brukar efterstiga ett par grader.

Har du tur visar din termometer för mycket eller otur visar din termometer för lite och den är ännu torrare. Vissa termometrar kan visa upp till 5 grader fel.

Är en lat en nu för tiden och köper färdigkokt

Den är absolut inte torr, jag har hällt av spadet flera gånger om nu. Och då har den som sagt stått inne i närmare 5 timmer. Kom ihåg att min ugn har fel på termostaten.

Termometern är jättegammal och inte tillförlitlig till 100%.
Citera
2013-12-23, 21:54
Medlem
-defekt-s avatar
OM du nått en temperatur på 72 grader så är du safe, men givetvis måste termometern sitta på rätt ställe. Mitt i köttet.
Citera
2013-12-23, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -defekt-
OM du nått en temperatur på 72 grader så är du safe, men givetvis måste termometern sitta på rätt ställe. Mitt i köttet.

Tror jag fick ändan att sitta åtminstone ganska nära mitten. På ögonmått om man säger så.
Gammal termometer, en sådan med en lång pinne och en rund platt grej på toppen.

Är mest orolig för den trasiga termostaten i ugnen. I bland när jag gör t.ex en Stinas kyckling i ugnen som normalt ska ta 45 minuter, så tar den istället 75 minuter.
Citera
2013-12-23, 21:59
Medlem
-defekt-s avatar
Är skinkan rimmad? sköljde du av den innan du skicka in den i ugnen?
En timma per kilo, så 5 timmar verkar vara en tumregel om ugnen uppnår en temperatur på 175 grader.
Citera
2013-12-23, 22:02
Medlem
-defekt-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sophisticatedcutiepie
Den är absolut inte torr, jag har hällt av spadet flera gånger om nu. Och då har den som sagt stått inne i närmare 5 timmer. Kom ihåg att min ugn har fel på termostaten.

Termometern är jättegammal och inte tillförlitlig till 100%.
Ju mer vätska den avger desto torrare resultat!
Citera
2013-12-23, 22:19
Medlem
Citat:
Är skinkan rimmad? sköljde du av den innan du skicka in den i ugnen?
En timma per kilo, så 5 timmar verkar vara en tumregel om ugnen uppnår en temperatur på 175 grader.

Lättrimmad, avsköljd enligt anvisning. Började med en timme per kilo på 175 grader. Fast efter 3 timmar på min ugn var den absolut inte i närheten av färdig.

Citat:
Ju mer vätska den avger desto torrare resultat!

Jo, som vanlig när det gäller kött. Men man brukar normalt kunna känna om den är klar/ vilken tillagningsgrad den har om man trycker på köttet. (Men som sagt, just griskött är inte vad jag är van vid )

LIte riktlinjer; Med oxkött, så är den genomstekt om den har samma konsistens som ens egen panna. Medium brukar vara som ens haka medan ens kind brukar vara ungefär medium, medium plus eller minus beroende på.
Citera
2013-12-23, 22:25
Medlem
JohnniePumas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sophisticatedcutiepie
Okej, fast den både ser ofärdig ut och känns även ofärdig/halvrå när man trycker på den.

Normalt tillräder jag enbart oxkött, och vet ju hur det ska kännas både i doft och vid tryck beroende på om man tycker om rare, medium, etc. När det gäller griskött står jag handfallen, så det vore bra om någon som verkligen kan detta någon kunde ge mig några råd.

Jag behöver inga "ja men, du har ju besvarat ditt eget inlägg". Nej -det har jag inte. Tack ändå!

Ledsen om jag uppfattades som ohövlig.

Jag tror att du kan vara lugn. Det ska vara en utomordentligt usel termometer om den visar så mycket fel.

Personligen tar jag ut min skinka vid 68-70 grader. Nog för att det är en gammal termometer men du har, som jag ser det, en säkerhetsmarginal på 10 grader nedåt.

Det finns inte så många andra sätt att kontrollera. Är du mycket osäker tycker jag att du ska griljera skinkan, skära några skivor och ta dig en skinkmacka. Ingen kan möjligen klandra dig för att du föll för frestelsen att göra dig en sådan dan före dopparedagen.
Citera
2013-12-23, 22:25
Medlem
JoeDevolas avatar
Om skinkan fortfarande är varm, kan du sticka termometern djupt i den och kolla färgen på saften som sipprar ut när du drar ur termometern. Är färgen rosa eller rödaktig är den inte klar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in