2013-12-25, 16:15
Medlem
JohnniePumas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sophisticatedcutiepie
Och här är vidundret!! Min första skinka, honung & senapsgriljerad! Jag är ganska stolt, och förvånad över den goda smaken!

På bilden finns dock bara hälften av skinkan kvar, oväntat besök tog hand om resten hehe

http://imgur.com/TESg7Vb

Ser gott ut, grattis till ett lyckat resultat!
Citera
2013-12-25, 20:44
Medlem
Sophisticatedcutiepies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnniePuma
Ser gott ut, grattis till ett lyckat resultat!

Tackar tackar! Den blev väldigt uppskattad

Griljeringen med en skvätt öl i var inte helt fel, kan rekommenderas till nästa år .
Citera
2013-12-25, 23:03
Medlem
4-Gotts avatar
Hej, lånar tråden lite. Jag fick världens hjärnsläpp, hörde att skinkan skulle va på 70 grader så jag tamefan satte ugnen på 70 grader. Det hann gå 4h innan jag upptäckte det... Nu höjde jag den till 125 grader men hur länge bör den va inne nu?

Kan tilläggas att jag saknar termometer så vette van hur det är inuti skinkan.
Citera
2013-12-25, 23:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4-Gott
Hej, lånar tråden lite. Jag fick världens hjärnsläpp, hörde att skinkan skulle va på 70 grader så jag tamefan satte ugnen på 70 grader. Det hann gå 4h innan jag upptäckte det... Nu höjde jag den till 125 grader men hur länge bör den va inne nu?

Kan tilläggas att jag saknar termometer så vette van hur det är inuti skinkan.

OJ! Hehe ja det blev ju lite fel. Hur många kilo är den på?

Något mattegeni får gärna svara på detta
Citera
2013-12-26, 00:14
Medlem
4-Gotts avatar
Förlåt, glömde skriva det. Den ligger på 3,45kg
Citera
2013-12-26, 00:49
Medlem
Citat:
Förlåt, glömde skriva det. Den ligger på 3,45kg

Jag har tyvärr ingen aning. Du borde ha lånat en stektermometer av en granne, men det är ju lite sent nu.

Lycka till iaf
Citera
2013-12-26, 00:51
Medlem
4-Gotts avatar
Tar fan ut den nu, den har varit inne i över 6 timmar (dock så var 4h på 70 grader, 1h på 125 och 1h på 150).

Känns dumt dock om man ska låta den svalna, sedan griljeras och sedan när man skär upp den så är den rå :S
Citera
2013-12-26, 00:56
Medlem
Citat:
Tar fan ut den nu, den har varit inne i över 6 timmar (dock så var 4h på 70 grader, 1h på 125 och 1h på 150).

Känns dumt dock om man ska låta den svalna, sedan griljeras och sedan när man skär upp den så är den rå :S

Jag körde min på 175 grader...

Vore jag dig nu, så skulle jag nog bara låta den svalna och sedan dela den på mitten och se hur den ser ut.
Är den rå då, så kör du den någon timme extra, och sedan griljerar du båda halvorna och kör på hög värme i 10-15 minuter.

Edit: Jag tror inte den är färdig eftersom du ju körde 4 timmar på endast 70 grader. Betänk att jag körde min 3kg på 175 grader i +4 timmar...

I princip så borde din skinka då vara inne i 8 timmar. Snacka om saftig skinka då hehe,

Nej, men du får berätta hur det går
Senast redigerad av Sophisticatedcutiepie 2013-12-26 kl. 01:00.
Citera
2013-12-26, 01:04
Medlem
4-Gotts avatar
Ok, ta ditt råd på dom 2 halvorna där. Detta är första skinkan jag gör. Ovansidan av skinkan ser typ ofärdig ut, däremot så var det as mkt spad så halva skinkan har fått sig ett riktigt bad.

Jag vände på den och såg att undersidan påminde om hur en färdig skinka ser ut, såg saftig ut, sidorna såg grå ut...

Har den i kylen för avkylning och ska förbereda en garnering (hörde jag nåt om öl?)
Citera
2013-12-26, 01:12
Medlem
Citat:
Ok, ta ditt råd på dom 2 halvorna där. Detta är första skinkan jag gör. Ovansidan av skinkan ser typ ofärdig ut, däremot så var det as mkt spad så halva skinkan har fått sig ett riktigt bad.

Jag vände på den och såg att undersidan påminde om hur en färdig skinka ser ut, såg saftig ut, sidorna såg grå ut...

Har den i kylen för avkylning och ska förbereda en garnering (hörde jag nåt om öl?)

Jag är också ny på skinkfronten

Ja, jag slängde i lite öl i griljeringen, det kan ju aldrig vara fel

Var spadet helt genomskinligt? Då ska den tydligen vara färdig, men är det lite åt det rosa hållet så måste den vara inne länger. Att den har gråa sidor låter heller inte helt färdigt...

Vart i ugnen hade du den? Själv körde jag i nedre delen halva tiden och resten i mitten på ett galler med en långpanna i botten som samlade upp lite spad.

Hade du skinkan i folie?
Citera
2013-12-26, 02:15
Medlem
4-Gotts avatar
Hade inte den i folie, hade ungefär i mitten av ugnen, spadet var lite rosa först när jag delade den itu så jag slängde in den i 50 minuter till (lade de 2 halvorna nedåt så de fick täckas helt av spad. Nu är den Färdig, hade kunnat haft den inne lite mindre tom tror jag men den ser fin ut.

Nu ska det blir griljering med Per Mobergs style, 2st äggulor, 1DL senap och 2dl ströbröd.
Citera
2013-12-26, 02:25
Medlem
JohnniePumas avatar
Jag upplever det som att många inte litar på sin termometer.

I det fall ni inte gör det bör ni köpa en ny. De är inte dyra, ni kan få en fullgod termometer för 150 kronor.

Ni ska heller inte vara så rädda för rått griskkött. Köttet har genomgått åtskilliga kontroller och blir någon sjuk så kommer det förmodligen från den som hanterat köttet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in