Citat:
Ursprungligen postat av RMP
En annan detalj som skulle befrämja läsförståelsen är ju om utlandssvenskar som skriver på svenska språket på svenska sidor på nätet hade ett uns av intresse för att göra sina texter läsbara, i stället för att göra någon (status- ?) grej att visa att de befinner sig utomlands och "inte kan" skriva svenska tecken... Kan kan man alltid om man vill och bryr sig, och oftast är det faktiskt väldigt mycket mer svårläst än ni verkar förstå med bara a och o överallt...
å = ALT + 134
ä = ALT + 132
ö = ALT + 148
Å = ALT + 182
Ä = ALT + 142
Ö = ALT + 153
Svårare är det inte. Är man intresserad av att lära sig det så sitter det snart i ryggmärgen. Jag är van vid att använda ett och annat specialtecken som måste fås fram med ALT-knappen och någon sifferkombination, och så fort man väl är lite van är det inte svårare att exempelvis † för "död" i en släktuppställning är ALT + 1 3 4 än att * för "född" är SHIFT + knappen till höger om ö...
Eller jag kanske bara overreagerar. Det ar val bara lattare att inte bry sig om nagra prickar over a, a och o. Vada svarlast? Pa det har viset kan jag ge intrycket att jag ar i USA eller sa... det ar ju haftigt... Och alla forstar ju det har om de bara anstranger sig lite.
Fst mn kn s klrt gr n txt svrlst p ll mjlg stt m mn br vll, vrfr sk dt vr skrbntns sk tt skrstll tt vm sm hlst kn ls hns txt tn tt vrklgn nstrng sg?
Alla begriper väl omedelbart vilka vokaler som är utelämnade???

Alt-grejen ar inte att tanka pa, har nog med problem att skriva pa Svenska...
Stausgrej kan Du glomma, har spenderat mer tid i andra lander totalt an vad jag har gjort i Sverige...
Det ar inte pa nagot vis 'haftigt' att bo i utlandet, det ar en livsstil, kan tyckas 'haftigt' om man lamnar Sverige 3-4 veckor per ar och aker till Gran Canaria (for det ar ju sa exotiskt!), vad vet jag...
Detta ar off-topic, stick to the subject...