2005-08-13, 12:42
Medlem
Balthazaer-s avatar
Ska väl tilläggas att det är väldigt ovanligt att dyslexi yttrar sig i stavningssvårigheter, det absolut vanligaste är att man har problem att läsa.

De som har dyslexi stavar dessutom fel på ett "oregelbundet" sätt, någon som skriver "nätvärk" eller "alldrig" har inte dyslexi.
Citera
2005-08-13, 12:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av RMP
En annan detalj som skulle befrämja läsförståelsen är ju om utlandssvenskar som skriver på svenska språket på svenska sidor på nätet hade ett uns av intresse för att göra sina texter läsbara, i stället för att göra någon (status- ?) grej att visa att de befinner sig utomlands och "inte kan" skriva svenska tecken... Kan kan man alltid om man vill och bryr sig, och oftast är det faktiskt väldigt mycket mer svårläst än ni verkar förstå med bara a och o överallt...

å = ALT + 134
ä = ALT + 132
ö = ALT + 148
Å = ALT + 182
Ä = ALT + 142
Ö = ALT + 153

Svårare är det inte. Är man intresserad av att lära sig det så sitter det snart i ryggmärgen. Jag är van vid att använda ett och annat specialtecken som måste fås fram med ALT-knappen och någon sifferkombination, och så fort man väl är lite van är det inte svårare att exempelvis † för "död" i en släktuppställning är ALT + 1 3 4 än att * för "född" är SHIFT + knappen till höger om ö...

Eller jag kanske bara overreagerar. Det ar val bara lattare att inte bry sig om nagra prickar over a, a och o. Vada svarlast? Pa det har viset kan jag ge intrycket att jag ar i USA eller sa... det ar ju haftigt... Och alla forstar ju det har om de bara anstranger sig lite.

Fst mn kn s klrt gr n txt svrlst p ll mjlg stt m mn br vll, vrfr sk dt vr skrbntns sk tt skrstll tt vm sm hlst kn ls hns txt tn tt vrklgn nstrng sg?

Alla begriper väl omedelbart vilka vokaler som är utelämnade???

Alt-grejen ar inte att tanka pa, har nog med problem att skriva pa Svenska...

Stausgrej kan Du glomma, har spenderat mer tid i andra lander totalt an vad jag har gjort i Sverige...

Det ar inte pa nagot vis 'haftigt' att bo i utlandet, det ar en livsstil, kan tyckas 'haftigt' om man lamnar Sverige 3-4 veckor per ar och aker till Gran Canaria (for det ar ju sa exotiskt!), vad vet jag...

Detta ar off-topic, stick to the subject...
Citera
2005-08-13, 14:40
Medlem
RMPs avatar
Du tycker "ALT-grejen" är för komplicerad??? Jeez....
Citera
2005-08-14, 17:29
Medlem
ojvamysigts avatar
Som jag ser det finns det två möjligheter:
1. Folk har blivit dummare och latare och säger att de är dyslektiker för att få någon form av medlidande för sitt usla skriftspråk
2. Det har släppts ut dyslektikerbakterier i kranvattnet i vårt land de senaste åren

För bara tio år sen var antalet dyslektiker som jag kände till extremt få. Helt ärligt så var nog Kung Carl XVI Gustaf den enda jag "kände till" som öppet var dyslektiker, fast på den tiden sa alla "Ordblind". Idag verkar dyslektiker finnas överallt. Särskilt på svenska internetforum, vilket känns lite konstigt.

Vart gjorde man av alla dyslektiker förr? Sköt man dom på baksidan av skolan efter avslutningen i nian, eller? Oavsett så var kanske fem på 10 000 personer dyslektiker på den tiden, jämfört med kanske 75 av 10 000 idag. Det är en schysst ökning, minst sagt.
Citera
2005-08-14, 21:09
Medlem
dot_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RMP
En annan detalj som skulle befrämja läsförståelsen är ju om utlandssvenskar som skriver på svenska språket på svenska sidor på nätet hade ett uns av intresse för att göra sina texter läsbara, i stället för att göra någon (status- ?) grej att visa att de befinner sig utomlands och "inte kan" skriva svenska tecken... Kan kan man alltid om man vill och bryr sig, och oftast är det faktiskt väldigt mycket mer svårläst än ni verkar förstå med bara a och o överallt...

å = ALT + 134
ä = ALT + 132
ö = ALT + 148
Å = ALT + 182
Ä = ALT + 142
Ö = ALT + 153

Svårare är det inte. Är man intresserad av att lära sig det så sitter det snart i ryggmärgen. Jag är van vid att använda ett och annat specialtecken som måste fås fram med ALT-knappen och någon sifferkombination, och så fort man väl är lite van är det inte svårare att exempelvis † för "död" i en släktuppställning är ALT + 1 3 4 än att * för "född" är SHIFT + knappen till höger om ö...

Eller jag kanske bara overreagerar. Det ar val bara lattare att inte bry sig om nagra prickar over a, a och o. Vada svarlast? Pa det har viset kan jag ge intrycket att jag ar i USA eller sa... det ar ju haftigt... Och alla forstar ju det har om de bara anstranger sig lite.

Fst mn kn s klrt gr n txt svrlst p ll mjlg stt m mn br vll, vrfr sk dt vr skrbntns sk tt skrstll tt vm sm hlst kn ls hns txt tn tt vrklgn nstrng sg?

Alla begriper väl omedelbart vilka vokaler som är utelämnade???

Nix funkar inte alls! Internetcafe: Yokohama (Japanskt Windoze, input mode: English- US). Men tack for tipset iaf. (antar att det funkar med US system).

Forovrigt undrar jag om det verkligen ar sa krangligt att lasa denna mening?
Citera
2005-08-15, 12:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mr. Majestyk
Som svensklärare kan jag inte låta bli att lägga mina två cent till den här tråden.
Som svensklärare bör du sanera ordförrådet från anglicismer. Skriv öre åtminstone ... eller någonting.
Citera
2005-08-15, 13:25
Medlem
mkggas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dot_
Nix funkar inte alls!
mkgga ska göra dig en ny liten tabell som fungerar bättre än dot_s under Windows:

å = ALT + 0229
ä = ALT + 0228
ö = ALT + 0246
Å = ALT + 0197
Ä = ALT + 0196
Ö = ALT + 0214

Jag vet att jag spär på OT:t här, men ibland kan jag inte hålla mig...
Citera
2005-08-15, 19:07
Medlem
Capones avatar
Jag har en polare som fejkade dyslexi, och fick ett intyg. Han fick därför göra ett annorlunda högskoleprov (vet inte hur det skiljer sig) samt att poängen bedöms annorlunda när man söker vidareutbildning.

Så visst fan finns det simulanter.
Citera
2005-08-16, 09:04
Medlem
mkggas avatar
Dyslexi är mig veterligen inget man självdiagnosticerar hur som helst, utan det finns väl ett antal kriterier som måste vara uppfyllda för att man ska få diagnosen dyslexi. På www.dyslexi.info finns däremot ett enkelt test man kan göra på sig själv för att få en indikationom man kan vara drabbad av dyslexi. Om minst fyra av följande påståenden besvaras med ja, kan det vara värt att undersöka sig ytterligare:
  • Hade du svårt att lära dig multiplikationstabellen i skolan?
  • Har du svårt att stava rätt?
  • Har du svårt att skilja på höger och vänster?
  • Har du svårt att förstå och fylla i blanketter?
  • Har du svårt att ta meddelanden mm på telefon och skriva ner det på papper korrekt?
  • Har du svårt att rabbla månader i bakvänd ordning eller räkna från 100 till 0?
  • Blandar du ihop nummer som t ex 75 och 57?
  • Tar det lång tid för dig att läsa en sida i en bok?
  • När du ska säga ett långt ord, har du svårt att få alla ljud i rätt ordning?
  • Blir det ofta fel när du skriver datum?
Som sagt, självutnämnda dyslektiker menar jag enbart är slappa och ointresserade av språket. Detta tills motsatsen visats!
Citera
2005-08-16, 09:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mkgga
  • Har du svårt att ta meddelanden mm på telefon och skriva ner det på papper korrekt?
  • Har du svårt att rabbla månader i bakvänd ordning eller räkna från 100 till 0?
Ser mer ut som en test för utvecklingsstörda
Citera
2005-08-16, 09:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mkgga
Dyslexi är mig veterligen inget man självdiagnosticerar hur som helst, utan det finns väl ett antal kriterier som måste vara uppfyllda för att man ska få diagnosen dyslexi. På www.dyslexi.info finns däremot ett enkelt test man kan göra på sig själv för att få en indikationom man kan vara drabbad av dyslexi. Om minst fyra av följande påståenden besvaras med ja, kan det vara värt att undersöka sig ytterligare:
Som sagt, självutnämnda dyslektiker menar jag enbart är slappa och ointresserade av språket. Detta tills motsatsen visats!

Hmm skumma påståenden. Har själv dyslexi och det enda som stämmer på mig är
[*]Har du svårt att stava rätt?
[*]Har du svårt att ta meddelanden mm på telefon och skriva ner det på papper korrekt?

Tvilvar stark på att dyslektiker skulle vara latare än andra.

Några kändisar med dyslexi: Richard Branson, Steve Jobs, Ernest Hemingway, Steven Spielber, John F Kennedy inga lata personer direkt
Citera
2005-08-17, 03:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hemlige Mårten
Jag vill döda dig.

För att jag ställer en fråga? Det verkar intelligent.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in