2005-08-04, 18:03
Medlem
Realizts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The Big D
skulle jag kunna skylla mina svårigheter för matematik på numerofobi, istället för att slita timtals med multiplikationstabellerna?
Dysnumriker heter det!

Dyslexi är väl en ganska välspecifierad åkomma som har med ögonrörelser att göra. Normalt fäster man blicken på bara några punkter på varje textrad när man läser. Dyslektiker har nån störing i denna undermedvetna kontroll av ögonrörelserna som gör att bokstäverna hamnar huller om buller när blicken flackar över dem.

De som stavar fel för att de är obildade eller slarviga är inte dyslektiker.
Citera
2005-08-04, 18:06
Moderator
impieteers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Realizt
Dysnumriker heter det!

Dyskalkyli kanske?

Citat:
Ursprungligen postat av NE
dyskalkyli´ (nylat. dyscalculi´a, av dys- och lat. ca´lculus, eg. 'räknesten', 'räkning'),

specifika räknesvårigheter som kan innefatta problem med att skriva siffror i rätt ordning, problem med att uppfatta och avläsa numeriska uttryck eller svårigheter att utföra enkla räkneoperationer. Ibland kan störningar i räkneförmågan uppstå vid skador i speciella delar av hjärnan.
Citera
2005-08-05, 15:52
Medlem
the_mountains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Realizt
Dysnumriker heter det!

Han kanske är rädd för siffror?
Citera
2005-08-05, 15:57
Medlem
Vad jag vet är jag bara en person, men jag är faktiskt ganska lat.

(ok, det var inte dte minsta roligt, men jag var kanske tvungen, eller? )

Tror att det vore en dum generalisering att säga att dyslektiker är lata. Jag är god vän med en grav dyslektiker, och han har verkligen kämpat i motvind genom sin skolgång. Hans föräldrar har haft ordentlig pli på honom, för att se till att han sköter sin läxläsning och dyl. men han har ändå haft svårt att klara sig.
Citera
2005-08-05, 23:42
Medlem
Rans avatar
Jag håller med om att dom flesta verkar ljuga om sin dyslexi..

Någon som har siffror på antalet (officiellt då, av... läkare?) dyslektiker i sverige i procent?

Att stava fel har väll inget med dyslexi att göra?
det har inte heller egentligen något med lathet att göra.
Själv vill jag verkligen inte stava fel, men ändå kan ni säkert hitta trefyra stavfel i bara den här texten. finns ju ingen som rättar en
alla lärare ignorerar stavfel och helt felaktiga meningar, det stör mig.

Om jag är lat när jag skriver så handlar det snarare om att jag inte rättar till fel, utan skriver om dom (vilket går snabbare).

>> sampletext >>Det ge en hel del felaktiga meningar men det funkar utmärkt när man chattar och liknande, men däremot gillar jag inte att det amdvänds på forum och liknande. <<.
Citera
2005-08-12, 16:59
Medlem
RMPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av edberg
Marks ratt sa bra har pa FB ocksa...

En annan detalj som skulle befrämja läsförståelsen är ju om utlandssvenskar som skriver på svenska språket på svenska sidor på nätet hade ett uns av intresse för att göra sina texter läsbara, i stället för att göra någon (status- ?) grej att visa att de befinner sig utomlands och "inte kan" skriva svenska tecken... Kan kan man alltid om man vill och bryr sig, och oftast är det faktiskt väldigt mycket mer svårläst än ni verkar förstå med bara a och o överallt...

å = ALT + 134
ä = ALT + 132
ö = ALT + 148
Å = ALT + 182
Ä = ALT + 142
Ö = ALT + 153

Svårare är det inte. Är man intresserad av att lära sig det så sitter det snart i ryggmärgen. Jag är van vid att använda ett och annat specialtecken som måste fås fram med ALT-knappen och någon sifferkombination, och så fort man väl är lite van är det inte svårare att exempelvis † för "död" i en släktuppställning är ALT + 1 3 4 än att * för "född" är SHIFT + knappen till höger om ö...

Eller jag kanske bara overreagerar. Det ar val bara lattare att inte bry sig om nagra prickar over a, a och o. Vada svarlast? Pa det har viset kan jag ge intrycket att jag ar i USA eller sa... det ar ju haftigt... Och alla forstar ju det har om de bara anstranger sig lite.

Fst mn kn s klrt gr n txt svrlst p ll mjlg stt m mn br vll, vrfr sk dt vr skrbntns sk tt skrstll tt vm sm hlst kn ls hns txt tn tt vrklgn nstrng sg?

Alla begriper väl omedelbart vilka vokaler som är utelämnade???
Citera
2005-08-12, 17:04
Medlem
Hemlige Mårtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The Big D
Jag har funderat på detta. Används dyslexi under svenskundervisningen ungefär som tjejerna skyllde på mens under idrotten när jag gick i skolan? Om jag nu skulle börja skolan, skulle jag kunna skylla mina svårigheter för matematik på numerofobi, istället för att slita timtals med multiplikationstabellerna?

Jag vill döda dig.
Citera
2005-08-12, 18:34
Medlem
the_mountains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av http://www.dyslexi.info/
Ordet dyslexi kommer från engelskans dyslexia. Det engelska ordet kommer från grekiskans Dys som betyder svårt och Lexia som betyder i sin tur att man har svårt med ord och bokstäver. Man kan vara mycket begåvad men ändå stava och läsa dåligt. Forskarna är inte helt överens om vad dyslexi beror på men det visar sig att fler killar än tjejer har dyslexi och att dyslexi ofta är ärftligt. Forskarna har under senaste året lyckats hitta en gen som påverkar dyslexi men de tror det finns ytterligare 5-10st gener som påverkar dyslexi (se mer under forskning). Dyslexi och dyskalkyli förekommer ofta tillsammans med någon form av DAMP/MDB och AD/HD men har absolut inget att göra med intelligens. Antalet personer som har dyslexi är lite svårt att beräkna eftersom det är svårt att veta var man ska dra gränsen men ca 6% av befolkningen har tydlig dyslexi och ytterligare ca 4% visar vissa små tecken på dyslexi.

Jag tror att de flesta som har "dyslexi" här på internet är lata, men i skolan osv har nog nästan alla riktig dyslexi. Jag känner en speciallärare för bland annat dyslektiker, och jag tycker inte att det verkar vara en smart metod för att slippa skriva. Då de måste ha extraundervisning i många ämnen som ofta antagligen tar längre tid än den vanliga undervisningen. Dyslektikerna slipper inte undervisningen utan får lättlästare versioner av olika böcker.
Citera
2005-08-12, 20:17
Medlem
Mr. Majestyks avatar
Är många "dyslektiker" helt enkelt lata?

Som svensklärare kan jag inte låta bli att lägga mina två cent till den här tråden. Innan jag började jobba var jag övertygad om att dyslexi var ett begrepp som användes högst godtyckligt och i många fall för att förklara en mängd olika tillstånd hos elever som hade svårigheter med skrivet språk; lathet, tröghet, ointresse... you name it.

Efter några yrkesverksamma år har jag dock fått revidera min uppfattning ganska radikalt. Dyslexi är ett reellt problem. Det är dessutom relativt lätt att upptäcka med diverse tester. För de flesta av oss är det till exempel inte svårt att sätta ut gränser i följande serie med tecken: 241BACdeg (241-BAC-deg). För en dyslektiker kan en tillsynes enkel uppgift som den här bereda problem. Tänk då hur svårt det är för någon som lider av dyslexi att avkoda längre serier såsom meningar och stycken.

Nåväl. Detta till trots; vissa som slarvar med stavning är lata. Jag har till exempel haft elever som inte skrivit ut stor bokstav i början av meningar eller vid egennamn. På frågan varför de skrivit med gemener har jag fått svaret: "Men ahhh, jag pallar inte".

Alltså, visst är folk lata och slarvar med det de skriver, men ett stort antal människor är verkligen dyslektiska. Och de behöver allt stöd och all hjälp de kan få...
Citera
2005-08-12, 20:27
Medlem
papa_ogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RMP
En annan detalj som skulle befrämja läsförståelsen är ju om utlandssvenskar som skriver på svenska språket på svenska sidor på nätet hade ett uns av intresse för att göra sina texter läsbara, i stället för att göra någon (status- ?) grej att visa att de befinner sig utomlands och "inte kan" skriva svenska tecken... Kan kan man alltid om man vill och bryr sig, och oftast är det faktiskt väldigt mycket mer svårläst än ni verkar förstå med bara a och o överallt...

å = ALT + 134
ä = ALT + 132
ö = ALT + 148
Å = ALT + 182
Ä = ALT + 142
Ö = ALT + 153

Svårare är det inte. Är man intresserad av att lära sig det så sitter det snart i ryggmärgen. Jag är van vid att använda ett och annat specialtecken som måste fås fram med ALT-knappen och någon sifferkombination, och så fort man väl är lite van är det inte svårare att exempelvis † för "död" i en släktuppställning är ALT + 1 3 4 än att * för "född" är SHIFT + knappen till höger om ö...

Eller jag kanske bara overreagerar. Det ar val bara lattare att inte bry sig om nagra prickar over a, a och o. Vada svarlast? Pa det har viset kan jag ge intrycket att jag ar i USA eller sa... det ar ju haftigt... Och alla forstar ju det har om de bara anstranger sig lite.

Fst mn kn s klrt gr n txt svrlst p ll mjlg stt m mn br vll, vrfr sk dt vr skrbntns sk tt skrstll tt vm sm hlst kn ls hns txt tn tt vrklgn nstrng sg?

Alla begriper väl omedelbart vilka vokaler som är utelämnade???

Trodde det inte var sa irriterande utan a ae o. Hemma sa har jag sprakinstallningar fixade, men pa jobbet sa snor jag alltid en dator o skriver pa

alt skiten funkade inte, men kan skriva pa engelska om det foredras...

ah, man ska använda num-pad...
Citera
2005-08-13, 08:32
Bannlyst
Här har vi en som påstår att han är dyslektiker
http://forum.flashback.info/scandinavia/showpost.php?p=2668120&postcount=1
Tycker själv att det är narkomani, dvs lathet som spelar in.
Kan inte dyslektikerna köra texten genom en ordbehandlare som rättar orden?
Det sållar bort simulanterna, de som publicerar en text med grova stavfel är inga dyslektiker.
Citera
2005-08-13, 12:35
Medlem
RMPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av papa_ogen
ah, man ska använda num-pad...

Oh, my mistake... dåligt att jag glömde nämna det... precis, num-pad-delens siffertangenter...

Whatever...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in