2013-12-22, 10:15
Medlem
DecaVadores avatar
Hej! Behver f lite hjlp/feedback p mitt projekt. Jag hller p att renovera ett gammalt hus jag har kpt och fick lust att lust att frska ha en projektorlsning i vadags/Tv-rummet. Rummen r ganska sm och har putsade innervggar s jag vill inte fylla rummet med tvmbler och heller inte hnga 60-tummare p de fina innervggarna. Jag har gjort en liten skiss ver rummet (ett riktigt msterverk :P )

http://www.bilddump.se/bilder/201312....78.105.58.jpg

Rummet r grovt rknat 480x400cm

Det rda ska frestlla dukens placering, bltt fnster, brunt soffa/ftlj Dr r ocks en del gamla fina drrar som jag ogrna fyller igen och drfr terstr bara den hr placeringen. Jag har frskt att lsa p lite om projektorer och dukar och har tnkt mig en ramspnd duk p 104tum, motordrivna vita blackoutgardiner fr fnstren och en LCD-projektor. Total budget r ca 20000. Gardiner 4k, duk 3,5 och 10-12k fr projektorn, plus ett par tusen fr lite ljud. Nu har jag en miljon frgor, en del skert korkade, schysst om ngon kunde hjlpa till lite Jag brjar med ngra stycken skanske vi kan ta det som utgngspunkt?

1. r systemet lmpligt fr ett rum av den hr storleken, dukstorlek?

2. Projektorns placering. Jag hade helst haft den p en utbyggd hylla ovanfr soffan fr att slippa sabba det fina putstaket och fr att ha kort vg till strm och digitalbox,ps3 etc. Kom grna med frslag p hur det skulle kunna placeras.

3. Vilken projektor skall jag ha, hur bra blir bilden i dagsljus, mste man ha totalt mrkt fr att tex se lite p TV. Tanken r att duken skall anvndas bde till, filmTv och spel.

4. Spelar vrig frgsttning i rummet ngon roll,tapeter osv.Vill inte ha ngon steril hemmabio utan mer ett TV-rum med duk istllet fr TV.

Hoppas p hjlp! Tack!
Citera
2013-12-22, 11:55
Medlem
Hfuhruhurrs avatar
Om du kollar p projektortillverkarnas hemsidor s finns tabeller fr avstnd mellan duk och kanon med vad du fr fr storlek.

Du kan frsts vlja att stta kanonen i taket, finns universal fsten fr montering i tak och vnda bilden 180 grader ska inte vara ngot problem.

Tre saker att tnka p dock.

Flkten i kanonen ska vara s tyst som mjligt.
Lampans brinntid.
Kostnad fr ny lampa - d det kan springa ivg p vissa modeller. Ibland kostar den mer n en ny kanon och ibland som en halv.
Citera
2013-12-22, 15:22
Medlem
Bankdosas avatar
Sjlv kr jag projektor direkt p en vitmlad vgg. Funkar lika bra som min 104" motordriva kingpin-duk. D kan jag sjlv bestmma hur stor jag vill ha bilden. Brukar vl bli runt 150" ifrn lite drygt 4-5 meter. Fungerar dock mindre bra om mrklggningen inte r helt hundra. Men det gller duken ocks.
Projektorn r en Epson tw-3200.
Citera
2013-12-22, 17:22
Medlem
HenkeEdges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DecaVadore
Hej! Behver f lite hjlp/feedback p mitt projekt. Jag hller p att renovera ett gammalt hus jag har kpt och fick lust att lust att frska ha en projektorlsning i vadags/Tv-rummet. Rummen r ganska sm och har putsade innervggar s jag vill inte fylla rummet med tvmbler och heller inte hnga 60-tummare p de fina innervggarna. Jag har gjort en liten skiss ver rummet (ett riktigt msterverk :P )

http://www.bilddump.se/bilder/201312....78.105.58.jpg

Rummet r grovt rknat 480x400cm

Det rda ska frestlla dukens placering, bltt fnster, brunt soffa/ftlj Dr r ocks en del gamla fina drrar som jag ogrna fyller igen och drfr terstr bara den hr placeringen. Jag har frskt att lsa p lite om projektorer och dukar och har tnkt mig en ramspnd duk p 104tum, motordrivna vita blackoutgardiner fr fnstren och en LCD-projektor. Total budget r ca 20000. Gardiner 4k, duk 3,5 och 10-12k fr projektorn, plus ett par tusen fr lite ljud. Nu har jag en miljon frgor, en del skert korkade, schysst om ngon kunde hjlpa till lite Jag brjar med ngra stycken skanske vi kan ta det som utgngspunkt?

1. r systemet lmpligt fr ett rum av den hr storleken, dukstorlek?

2. Projektorns placering. Jag hade helst haft den p en utbyggd hylla ovanfr soffan fr att slippa sabba det fina putstaket och fr att ha kort vg till strm och digitalbox,ps3 etc. Kom grna med frslag p hur det skulle kunna placeras.

3. Vilken projektor skall jag ha, hur bra blir bilden i dagsljus, mste man ha totalt mrkt fr att tex se lite p TV. Tanken r att duken skall anvndas bde till, filmTv och spel.

4. Spelar vrig frgsttning i rummet ngon roll,tapeter osv.Vill inte ha ngon steril hemmabio utan mer ett TV-rum med duk istllet fr TV.

Hoppas p hjlp! Tack!

I ett vanligt vardagsrum s blir det aldrig optimalt med projektor. Funkar gr det vl, men ljusa vggar/tak/golv+strljus r dden fr att f perfekt bild. Men r man inte alls krsen s, vad vet jag?
Finns vl duklsningar som kan hjlpa endel men d sprcker du budgeten flera gnger om.

Sjlv blir jag skogstokig p strljus eller liknande som sabbar bilden. Men jag kan mrklgga mitt biorum s det i stortsett blir batcave-mrkt. Dock r ju inte mitt biorum vanliga vardagsrummet/tv-rummet.

Dock s tror jag inte du skall frska erstta TV:n helt med projektorn man br nog ha bde och.

Lngt ifrn allt som snds p tv som r i bra kvalit och som man vill ha i bildstorlek p uppt tresiffriga tumtal. Sen att slsa lamptimmar/projektorlivstid p nyheter etc kommer du nog trttna p.
Citera
2013-12-22, 17:29
Medlem
HenkeEdges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hfuhruhurr
Lampans brinntid.
Kostnad fr ny lampa - d det kan springa ivg p vissa modeller. Ibland kostar den mer n en ny kanon och ibland som en halv.

r inte alltid projektorn blir lika bra som nr den var ny heller nr man byter lampa.
Beroende p modeller/teknik s kan paneler ha blivit slitna eller att det kommit in damm i optiken som kan vara svrt att gra ngot t sjlv.
Citera
2013-12-22, 17:54
Medlem
Bulta upp projektorn, kr upp bild p vggen till den storlek du vill ha, mrk upp hrnen, stt sen upp en gipsskiva, prova mla olika pappskivor med olika brytning och matthet p frgen och provkr ytan mot projektorn och se vilken vita du fr. Nr du sen hittat blandningen rolla du gipsen och sl en snygg ram runt kanterna. Tips det kan vara visuellt bttre att rulla med fin roller och rtt torrt s utan blir mer strv lite som ett sandpapper. Ta grna tips frn lokal mlarfirma ofta har de gjort liknade jobb och vet vilken matthet p frgen som kan passa. googla p hemmabio gipsskiva finns mngder mer bilder p hur det kan bli.
Citera
2013-12-23, 10:08
Medlem
DecaVadores avatar
Tack fr svar! Ja jag antar att det inte r ltt att svara p hur bra det blir i verkligheten, har inte rd att lgga 15k p en 60tums TV ocks s det fr bli ett av alternativen. Jag fr frska g p nt showroom och se lite exempel. Bor i Hbg och sg att HiFi-klubben har projektorer fr visning. Tydligen har de garanti p 2 r eller 2000timmar p sina lampor ocks. Bara DLP-modeller dock. Erfarenheter av DLP vs LCD? Tnker just om det inte blir 100% mrkt?
Citera
2013-12-23, 18:34
Medlem
HenkeEdges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DecaVadore
Tack fr svar! Ja jag antar att det inte r ltt att svara p hur bra det blir i verkligheten, har inte rd att lgga 15k p en 60tums TV ocks s det fr bli ett av alternativen. Jag fr frska g p nt showroom och se lite exempel. Bor i Hbg och sg att HiFi-klubben har projektorer fr visning. Tydligen har de garanti p 2 r eller 2000timmar p sina lampor ocks. Bara DLP-modeller dock. Erfarenheter av DLP vs LCD? Tnker just om det inte blir 100% mrkt?

Men du har vl ngon TV nu? Behll den bara fr skrptittande =)

Om du skippar motoriserad mrklggning och vljer ngon manuell lsning s kan du nog lgga mer krut p sjlva duken vilket ja kan vara lika viktigt som projektorn i hur bra bilden blir.

Gillar att du stllt in dig p ramspnd. Skall man ha rullduk s skall man satsa p en sk. "TAB-tension". Det r dukar med spnningssystem i sidorna fr att ej riskera att den slr sig/blir vgig p ngot stt.
Sen visst gr det att lyckas gra en helt ok Gr-det-sjlv-duk men har du inte tiden/orken/kunskapen s tjnar du nog p att vlja en frdig lsning.

Visst nmnde ngon: www.minhembio.com/forum ?
Kika in dr i "BILD > Projektorer". S kan du nog hitta lite bra tips och dr kanske det ven finns forum-medlemmar i din hemstad dr du kan f kika frbi p en demo om det r klent med butiker med showroom.

Hr fanns det en relevant trd: http://www.minhembio.com/forum/index...owtopic=310180
Om vardagsrum och hgkontrastdukar vilket kan hjlpa endel om man inte har "batcave-rum".
Senast redigerad av HenkeEdge 2013-12-23 kl. 18:43.
Citera
2013-12-23, 22:47
Medlem
GalFisks avatar
Jag har nstan bara positiva erfarenheter med DLP, och blandade med LCD.
De stora frdelarna me DLP s jag ser det:
1. Ingen risk fr dda pixlar
2. Ingen bl LCD som med ren frstrs av bltt/UV s bilden blir gul
3. Bttre kontrast, d svart=ljuset reflekteras bort, och inte svart=ljuset blockeras s gott det gr
4. Klarare frger
5. Fullare pixlar, mycket smala kanter melan varje pixel
6. Jag tror DLP r lttare att gra ljusstarka n LCD

Frdelar med LCD:
1. Vad jag vet kan man f stor bild frn kortare avstnd, men jag tror det har ndrats de senaste ren
2. Billigare?
3. Inget frghjul som lagret kan bli utslitet p
4. Ingen regnbgseffekt - men denna har jag nd aldrig strt mig p, den r inte tydlig p moderna DLP - eller ens relativt omoderna DLP

Nu kpte jag min senaste projektor fr fem r sedan, och har inte hngt med s noga p utvecklingen sen dess, s ta det med en nypa salt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in