2013-12-22, 10:15
Medlem
DecaVadores avatar
Hej! Behöver få lite hjälp/feedback på mitt projekt. Jag håller på att renovera ett gammalt hus jag har köpt och fick lust att lust att försöka ha en projektorlösning i vadags/Tv-rummet. Rummen är ganska små och har putsade innerväggar så jag vill inte fylla rummet med tvmöbler och heller inte hänga 60-tummare på de fina innerväggarna. Jag har gjort en liten skiss över rummet (ett riktigt mästerverk :P )

http://www.bilddump.se/bilder/20131222101316-78.78.105.58.jpg

Rummet är grovt räknat 480x400cm

Det röda ska föreställa dukens placering, blått fönster, brunt soffa/fåtölj Där är också en del gamla fina dörrar som jag ogärna fyller igen och därför återstår bara den här placeringen. Jag har försökt att läsa på lite om projektorer och dukar och har tänkt mig en ramspänd duk på 104tum, motordrivna vita blackoutgardiner för fönstren och en LCD-projektor. Total budget är ca 20000. Gardiner 4k, duk 3,5 och 10-12k för projektorn, plus ett par tusen för lite ljud. Nu har jag en miljon frågor, en del säkert korkade, schysst om någon kunde hjälpa till lite Jag börjar med några stycken såkanske vi kan ta det som utgångspunkt?

1. Är systemet lämpligt för ett rum av den här storleken, dukstorlek?

2. Projektorns placering. Jag hade helst haft den på en utbyggd hylla ovanför soffan för att slippa sabba det fina putstaket och för att ha kort väg till ström och digitalbox,ps3 etc. Kom gärna med förslag på hur det skulle kunna placeras.

3. Vilken projektor skall jag ha, hur bra blir bilden i dagsljus, måste man ha totalt mörkt för att tex se lite på TV. Tanken är att duken skall användas både till, filmTv och spel.

4. Spelar övrig färgsättning i rummet någon roll,tapeter osv.Vill inte ha någon steril hemmabio utan mer ett TV-rum med duk istället för TV.

Hoppas på hjälp! Tack!
Citera
2013-12-22, 11:55
Medlem
Hfuhruhurrs avatar
Om du kollar på projektortillverkarnas hemsidor så finns tabeller för avstånd mellan duk och kanon med vad du får för storlek.

Du kan förstås välja att sätta kanonen i taket, finns universal fästen för montering i tak och vända bilden 180 grader ska inte vara något problem.

Tre saker att tänka på dock.

Fläkten i kanonen ska vara så tyst som möjligt.
Lampans brinntid.
Kostnad för ny lampa - då det kan springa iväg på vissa modeller. Ibland kostar den mer än en ny kanon och ibland som en halv.
Citera
2013-12-22, 15:22
Medlem
Bankdosas avatar
Själv kör jag projektor direkt på en vitmålad vägg. Funkar lika bra som min 104" motordriva kingpin-duk. Då kan jag själv bestämma hur stor jag vill ha bilden. Brukar väl bli runt 150" ifrån lite drygt 4-5 meter. Fungerar dock mindre bra om mörkläggningen inte är helt hundra. Men det gäller duken också.
Projektorn är en Epson tw-3200.
Citera
2013-12-22, 17:22
Medlem
HenkeEdges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DecaVadore
Hej! Behöver få lite hjälp/feedback på mitt projekt. Jag håller på att renovera ett gammalt hus jag har köpt och fick lust att lust att försöka ha en projektorlösning i vadags/Tv-rummet. Rummen är ganska små och har putsade innerväggar så jag vill inte fylla rummet med tvmöbler och heller inte hänga 60-tummare på de fina innerväggarna. Jag har gjort en liten skiss över rummet (ett riktigt mästerverk :P )

http://www.bilddump.se/bilder/20131222101316-78.78.105.58.jpg

Rummet är grovt räknat 480x400cm

Det röda ska föreställa dukens placering, blått fönster, brunt soffa/fåtölj Där är också en del gamla fina dörrar som jag ogärna fyller igen och därför återstår bara den här placeringen. Jag har försökt att läsa på lite om projektorer och dukar och har tänkt mig en ramspänd duk på 104tum, motordrivna vita blackoutgardiner för fönstren och en LCD-projektor. Total budget är ca 20000. Gardiner 4k, duk 3,5 och 10-12k för projektorn, plus ett par tusen för lite ljud. Nu har jag en miljon frågor, en del säkert korkade, schysst om någon kunde hjälpa till lite Jag börjar med några stycken såkanske vi kan ta det som utgångspunkt?

1. Är systemet lämpligt för ett rum av den här storleken, dukstorlek?

2. Projektorns placering. Jag hade helst haft den på en utbyggd hylla ovanför soffan för att slippa sabba det fina putstaket och för att ha kort väg till ström och digitalbox,ps3 etc. Kom gärna med förslag på hur det skulle kunna placeras.

3. Vilken projektor skall jag ha, hur bra blir bilden i dagsljus, måste man ha totalt mörkt för att tex se lite på TV. Tanken är att duken skall användas både till, filmTv och spel.

4. Spelar övrig färgsättning i rummet någon roll,tapeter osv.Vill inte ha någon steril hemmabio utan mer ett TV-rum med duk istället för TV.

Hoppas på hjälp! Tack!

I ett vanligt vardagsrum så blir det aldrig optimalt med projektor. Funkar gör det väl, men ljusa väggar/tak/golv+ströljus är döden för att få perfekt bild. Men är man inte alls kräsen så, vad vet jag?
Finns väl duklösningar som kan hjälpa endel men då spräcker du budgeten flera gånger om.

Själv blir jag skogstokig på ströljus eller liknande som sabbar bilden. Men jag kan mörklägga mitt biorum så det i stortsett blir batcave-mörkt. Dock är ju inte mitt biorum vanliga vardagsrummet/tv-rummet.

Dock så tror jag inte du skall försöka ersätta TV:n helt med projektorn man bör nog ha både och.

Långt ifrån allt som sänds på tv som är i bra kvalité och som man vill ha i bildstorlek på uppåt tresiffriga tumtal. Sen att slösa lamptimmar/projektorlivstid på nyheter etc kommer du nog tröttna på.
Citera
2013-12-22, 17:29
Medlem
HenkeEdges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hfuhruhurr
Lampans brinntid.
Kostnad för ny lampa - då det kan springa iväg på vissa modeller. Ibland kostar den mer än en ny kanon och ibland som en halv.

Är inte alltid projektorn blir lika bra som när den var ny heller när man byter lampa.
Beroende på modeller/teknik så kan paneler ha blivit slitna eller att det kommit in damm i optiken som kan vara svårt att göra något åt själv.
Citera
2013-12-22, 17:54
Medlem
Bulta upp projektorn, kör upp bild på väggen till den storlek du vill ha, märk upp hörnen, sätt sen upp en gipsskiva, prova måla olika pappskivor med olika brytning och matthet på färgen och provkör ytan mot projektorn och se vilken vita du får. När du sen hittat blandningen rolla du gipsen och slå en snygg ram runt kanterna. Tips det kan vara visuellt bättre att rulla med fin roller och rätt torrt så utan blir mer sträv lite som ett sandpapper. Ta gärna tips från lokal målarfirma ofta har de gjort liknade jobb och vet vilken matthet på färgen som kan passa. googla på hemmabio gipsskiva finns mängder mer bilder på hur det kan bli.
Citera
2013-12-23, 10:08
Medlem
DecaVadores avatar
Tack för svar! Ja jag antar att det inte är lätt att svara på hur bra det blir i verkligheten, har inte råd att lägga 15k på en 60tums TV också så det får bli ett av alternativen. Jag får försöka gå på nåt showroom och se lite exempel. Bor i Hbg och såg att HiFi-klubben har projektorer för visning. Tydligen har de garanti på 2 år eller 2000timmar på sina lampor också. Bara DLP-modeller dock. Erfarenheter av DLP vs LCD? Tänker just om det inte blir 100% mörkt?
Citera
2013-12-23, 18:34
Medlem
HenkeEdges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DecaVadore
Tack för svar! Ja jag antar att det inte är lätt att svara på hur bra det blir i verkligheten, har inte råd att lägga 15k på en 60tums TV också så det får bli ett av alternativen. Jag får försöka gå på nåt showroom och se lite exempel. Bor i Hbg och såg att HiFi-klubben har projektorer för visning. Tydligen har de garanti på 2 år eller 2000timmar på sina lampor också. Bara DLP-modeller dock. Erfarenheter av DLP vs LCD? Tänker just om det inte blir 100% mörkt?

Men du har väl någon TV nu? Behåll den bara för skräptittande =)

Om du skippar motoriserad mörkläggning och väljer någon manuell lösning så kan du nog lägga mer krut på själva duken vilket ja kan vara lika viktigt som projektorn i hur bra bilden blir.

Gillar att du ställt in dig på ramspänd. Skall man ha rullduk så skall man satsa på en sk. "TAB-tension". Det är dukar med spänningssystem i sidorna för att ej riskera att den slår sig/blir vågig på något sätt.
Sen visst går det att lyckas göra en helt ok Gör-det-själv-duk men har du inte tiden/orken/kunskapen så tjänar du nog på att välja en färdig lösning.

Visst nämnde någon: www.minhembio.com/forum ?
Kika in där i "BILD > Projektorer". Så kan du nog hitta lite bra tips och där kanske det även finns forum-medlemmar i din hemstad där du kan få kika förbi på en demo om det är klent med butiker med showroom.

Här fanns det en relevant tråd: http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=310180
Om vardagsrum och högkontrastdukar vilket kan hjälpa endel om man inte har "batcave-rum".
Senast redigerad av HenkeEdge 2013-12-23 kl. 18:43.
Citera
2013-12-23, 22:47
Medlem
GalFisks avatar
Jag har nästan bara positiva erfarenheter med DLP, och blandade med LCD.
De stora fördelarna me DLP så jag ser det:
1. Ingen risk för döda pixlar
2. Ingen blå LCD som med åren förstörs av blått/UV så bilden blir gul
3. Bättre kontrast, då svart=ljuset reflekteras bort, och inte svart=ljuset blockeras så gott det går
4. Klarare färger
5. Fullare pixlar, mycket smala kanter melan varje pixel
6. Jag tror DLP är lättare att göra ljusstarka än LCD

Fördelar med LCD:
1. Vad jag vet kan man få stor bild från kortare avstånd, men jag tror det har ändrats de senaste åren
2. Billigare?
3. Inget färghjul som lagret kan bli utslitet på
4. Ingen regnbågseffekt - men denna har jag ändå aldrig stört mig på, den är inte tydlig på moderna DLP - eller ens relativt omoderna DLP

Nu köpte jag min senaste projektor för fem år sedan, och har inte hängt med så noga på utvecklingen sen dess, så ta det med en nypa salt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in