2013-12-22, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anders-Lundgren
Har du missat mina svar till Alberto-del-Rio?

Ja.
Citera
2013-12-24, 10:20
Medlem
Blåbärskungens avatar
jag har fastnat pga att böckerna brunnit upp på många ställen i mitt träd och grenen jag kommit längst i har kommit till ett halt då det rör sig om valloner och Belgien(Bertrand Sporrong (★15?? -☨165? Forsmarks bruk).
Citera
2013-12-26, 18:31
Medlem
Moroten89s avatar
På fädernet så har vi Jon Svensson 1681-1741, ifrån Järpås. Det enda jag vet längre bakåt är att hans far med 99% säkerhet hette Sven och förmodligen även han ifrån Järpås. 100% skaraborgska bonndrängar
Citera
2013-12-26, 21:23
Medlem
jamtlandoffroads avatar
Citat:
Min far sysslar med släktforskning på sin fritid. Det tillgängliga släktträdet (som dock inte är komplett) sträcker sig 32 generationer bakåt för honom (vilket blir 33 generationer för mig), och den äldste som nämns i det ska ha levt på 900-talet och ska ha varit min farfars mormors mormors morfars morfars farmors farfars farfars farfars farfars farfars farfars farfars farfars farfars farfars far.

Jag diskuterar detta i en annan tråd, där vissa användare menar att det är omöjligt att släktforska så långt bakåt. Det ska enligt deras diskussion vara ovanligt att hitta släktingar längre bak i tiden än 1600-talet, och en omöjlighet att gå cirka 700 år längre.

Av många av de äldsta släktingarna som nämns så har det varit mycket kungligheter, eller så har de varit stora på ändra sätt.

Då är frågan: Hur långt bak i tiden levde er första kända släkting som nämns i era släktträd?

ovanligt eller inte, många som har anor i norrland brukar kunna hitta kopplingar till Bureätten som sägs gå till 900 talet, vad som är sant och vad som är fantasier kan man inte veta säkert.

det som däremot är säkert är att man nyligen kunnat verifiera ätten till åtminstone 1380 via DNA.
Man har hittat 3, enligt släktforskning olika släktgrenar som påståtts ska härstamma från samma person, vid dna test har det visat sig matcha och därmed verifierat släktforskningen.
man är dessutom kanske en ytterligare generation på spåren.

Släktsagan: http://falebure.se/sida1.html
Det verifierade: http://buredna.sjolunds.se/
Citera
2014-01-05, 07:48
Medlem
Give-Em-Alls avatar
Jag tillhör ätten Bure och min far har släktforskat. Vad vi med säkerhet vet (genom b.l.a. två oberoende källor) är att den tidigaste levde på 1470-talet, och hette Anders Olsson. Dessförinnan är det få personer man med säkerhet kan konstatera existerat.

Hur som haver så finns det en person som ska ha varit Bureättens fader, och hans namn var Tord i Byr, och ska ha levt under slutet av 900-talet. Dock är det långt ifrån fastslaget, och han kan lika bra ha varit en sagofigur.

Läs mer: http://www.cweden.com/genealogy/cw/p00a0859a.html
Citera
2014-01-05, 09:03
Moderator
Hobbybondes avatar
I rakt nedstigande led på svärdssidan är det inte så långt, äldsta kända är född 1610. Intressant är att alla ibrakt nedstigande led fram till mina barn har bott kvar inom 1.5 mil ifrån platsen där han föddes.

Äldsta personen i släktträdet som jag har med som är tämligen säkerställt Nils Krumme född 1362.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Krumme

Ifrån samma adelsgren, utifrån adelssläkten Stålhammar, så finns det även information ute på nätet där förgreningarna går ned till 800-talet och olika historiska kungar nere på kontinenten. . Men nere på de tiderna är det alldeles för mkt chansningar och önsketänkande för att det ska vara intressant för min del
Citera
2014-01-05, 10:14
Medlem
Katzyns avatar
En relevant fråga här blir ju om det rör sig om ett SVENSKT släktträd. I så fall är det i princip omöjligt att gå tillbaka till 900 talet. Då hör man till en släkt som återfinns på runstenarna, för några textkällor finns inte från svenskt 900 tal. Att spåra sig till runstenarna är väldigt, väldigt, problematiskt, eftersom namnbruket i tidig medeltid och vikingatid inte är sådant att man säkert kan säga vem som är släkt med vem, utan det är ganska lösa gissningar. Nej, 1100 talet är det tidigaste jag kan tänka mig att köpa att någon spårat sitt svenska släktträd till och även då är det väldigt osäkra påståenden det rör sig om.

Såvitt släkten forskat så är det längsta vi kommer tillbaka en ingenjör med svenska armén under trettioåriga kriget, som finns i källorna någon gång på 1630 talet.

Rör det sig däremot om ett europeiskt släktträd så är det väl antagligen fullt möjligt att spåra till 900 talet och kanske ytterligare något århundrade, är inte så insatt men det förefaller rimligt.
Citera
2014-01-05, 22:03
Medlem
jamtlandoffroads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Give-Em-All
Jag tillhör ätten Bure och min far har släktforskat. Vad vi med säkerhet vet (genom b.l.a. två oberoende källor) är att den tidigaste levde på 1470-talet, och hette Anders Olsson. Dessförinnan är det få personer man med säkerhet kan konstatera existerat.

Hur som haver så finns det en person som ska ha varit Bureättens fader, och hans namn var Tord i Byr, och ska ha levt under slutet av 900-talet. Dock är det långt ifrån fastslaget, och han kan lika bra ha varit en sagofigur.

Läs mer: http://www.cweden.com/genealogy/cw/p00a0859a.html

du kan nog lägga på 100 år bakåt, såg du min länk ovan så har man verifierat gamle Olof via dna
http://buredna.sjolunds.se/
Citera
2014-01-05, 22:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av PsykoBob
Det är inte konstigt om man har kungligheter eller annan idel ädel adel i leden.
Men ska man vara ytterst petig så kan man inte fastställa källorna (utan DNA) att det verkligen stämmer.
Vems barn är vems år 1310 eller 1425?
Ta din anfader från 900-talet med en ganska stor skopa salt då det inte går att verifiera äktheten i leden.

ja många påstår det men oftast är det wt-myter
Citera
2014-01-06, 00:04
Medlem
Citat:
Min far sysslar med släktforskning på sin fritid. Det tillgängliga släktträdet (som dock inte är komplett) sträcker sig 32 generationer bakåt för honom (vilket blir 33 generationer för mig), och den äldste som nämns i det ska ha levt på 900-talet och ska ha varit min farfars mormors mormors morfars morfars farmors farfars farfars farfars farfars farfars farfars farfars farfars farfars farfars far.

Jag diskuterar detta i en annan tråd, där vissa användare menar att det är omöjligt att släktforska så långt bakåt. Det ska enligt deras diskussion vara ovanligt att hitta släktingar längre bak i tiden än 1600-talet, och en omöjlighet att gå cirka 700 år längre.

Av många av de äldsta släktingarna som nämns så har det varit mycket kungligheter, eller så har de varit stora på ändra sätt.

Då är frågan: Hur långt bak i tiden levde er första kända släkting som nämns i era släktträd?

Det är inte helt osanolikt. Erik Segersäll, Olof Skötkonung var anfädrar till Erikska ätten om jag inte minns fel. Har för mig att kronprinsessan är ättling till Olof Skötkonung i 28:e led eller något. Men det är oerhört svårt och jag skulle säga att det aldrig är mer än 80% säkert att det är så. Åh andra sidan är 90% av den etniskt svenska befolkningen ättlingar till kung Magnus Eriksson. Så säkerheten för alla etniska svenskar att vara ättling till vikingakungar är stor. Men visst är det roligare att faktiskt bevisa det och ha alla leden på pappret.
Citera
2014-01-06, 09:57
Moderator
Jeckes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alberto-del-Rio
Vilken slump att människor som tittar långt bakl ofta hittar någon adlig, kunglig eller på andra sätt känd person.
Det är lite samma fenomen med människor som "levt andra liv tidigare" och återfötts.
De har alltid varit kända eller viktiga personer i ett tidigare liv. Ingen har bara varit bonde eller enkel arbetare.
Ingen slump alls.

Vanliga bönder hade naturligtvis inte samma traditioner att hålla reda på sina släktingar i längre led tillbaka än vad bekom den direkta arvsrätten, detta medans adeln skröt med varandra om vem som hade ädlast blod längst tillbaka.

Har man endast bönder i släkten så kommer man därför inte så långt tillbaka (dock väldigt långt i just Sverige jämfört med andra länder, eftersom vi var tidiga med folkbokföring) men om man har adel så kan man komma långt mycket längre.

Mer eller mindre alla som kan spåra sin släkt längre än till 1500-talet lär alltså vara adel.

Och med tanke på hur många anfäder man har så långt tillbaka så är det långtifrån omöjligt att väldigt många har någon där bakåt som är adlig.
Inte minst som att adeln tenderade till att skaffa många barn.

Citat:
Ursprungligen postat av Alberto-del-Rio
Jaha det framgick aldrig i första inläggets frågeställning: Hur långt bak i tiden levde er första kända släkting som nämns i era släktträd?

Och självklart är folk biologiskt släkt med de kungarna, konstigt vore det annars. Men att arbetar-Conny kan verifiera sitt släktskap med dem tror jag inte på. Speciellt inte är Jonny, Leffe och Jimmy också är släkt med samma kungar!!

Som sagt, naivt att tro.
"Mitt missförstånd" (konstigt att kalla det missförstånd när du endast nämner kungar och andra viktiga personer, men ok) består inte i att du inte är släkt med kungar eller adliga utan vilka bevis du har för det. Inlägget ovan av Jeremiah visar vilka svårigheter som uppkommer.
Det vore konstigt om de inte vore släkt med samma kungar, då mer eller mindre alla kungar är släkt med varandra på ett eller annat sätt (våran nuvarande kung är utöver den direkt ättlingen till Bernadotte-ätten även ättling till den tidigare Vasa-ätten, detta genom ett giftermål ett par led tidigaer med ett barnbarn eller något liknande till Gustav IV Adolf, det är lite så den snårskog som är adliga släktskap ser ut).
Hittar man alltså någon anfäder nånstans bakåt som har en avstickare in till adeln så är man plötsligt inne på guldgatan och är troligen släkt med en stor del av den svenska adeln och på avstånd stora delar av hela den europeiska adeln.

Citat:
Ursprungligen postat av HinGambleGoth
Ja, eller att det var ovanligt att man i det traditionella bondesamhället någonsin vistades utanför sitt landskap under hela sitt liv. Undantagen var adel,krigare och präster.

Inte ens under Forntiden var rörligheten särskilt omfattande, Bönderna var tvungna att vara hemma till skörden, så krigståg kunde inte vara hur länge som helst.

Vi får helt enkelt acceptera att inavel måste varit någorlunda vanligt på sina håll. På öar som Åland, Gotland , Färöarna och Island osv är nog i stort sett alla mycket nära släkt med varandra.
Beror på vad man menar med inavel. Exempelvis Island som hade problem med liten befolkning var väldigt noga med att hålla koll på folks ätter och anfäder av just det skälet och "blodskam", alltså brottet incest, sträckte sig långt och jag har för mig att det var förbjudet ända till femmänningar, just för att förhindra problem med inavel.

Liknande borde ha gällt även för resten av norden, och visar på att inavel varken var vanligt eller överhuvudtaget accepterat.
Citera
2014-01-06, 10:03
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Här i Skåne är det ovanligt att det finns bevarade kyrkböcker äldre än på 1600-talet. Detta pga. Svensk-Danska kriget då det mesta brändes. Själv kan jag spåra min släkt till ca år 1700.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in