Citat:
Ursprungligen postat av
Arvingen
Det beror på vilken kung de påstår sig vara släkt med och vad de betraktar som släkt. Att någon gemen svensk är släkt med Bernadottes ser jag som ganska osannolikt. Gustav Vasa finns det har jag för mig ca 1000 personer i Sverige som är ättlingar till honom, och som jag nämnt tidigare så är nästan hela den etniskt svenska befolkning släkt med kung Magnus Eriksson.
Att släktberättelser om Magnus Eriksson och Gustav Vasa skulle överleva till idag är nog väldigt otroligt. Adelspersoner finner ju väldigt många i sina släktträd (däremot har inte jag gjort det), så vid dessa fall är det snarare ganska troligt att någon har en sådan i sitt träd 10 led bak. Alltså inget att hurra för, speciellt om man inte ens tillhör den adliga delen av släkten som är med i Riddarhuset.
Hade för mig att du hade bra koll men endast 1000 ättlingar till Gustav Vasa i Sverige? Lägg på ett antal nollor till så kanske du börjar närma dig sanningen.
Och det fanns flera bra häradsbetäckare bland Bernadottarna så visst finns det många som är släkt med hans majestät. Om det nu skulle vara en bedrift vet jag inte, en Svenssonfamilj från Frankrike som med mycket tur och lite muta lyckades bli kung i landet lagom.
Men visst finns det många som har sina påhittade släktträd för att verka bättre än andra. Är sällan någon sanning bakom dessa dock. Och TS släktträd ger jag inte så särskilt mycket för.