• 3
  • 4
2014-01-06, 10:07
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jecke
Beror på vad man menar med inavel. Exempelvis Island som hade problem med liten befolkning var väldigt noga med att hålla koll på folks ätter och anfäder av just det skälet och "blodskam", alltså brottet incest, sträckte sig långt och jag har för mig att det var förbjudet ända till femmänningar, just för att förhindra problem med inavel.

Liknande borde ha gällt även för resten av norden, och visar på att inavel varken var vanligt eller överhuvudtaget accepterat.
Visst var det så. Dom på Island som funnits skyldiga till incest dränktes bakbundna i floden Öxará.
Citera
2014-01-06, 11:11
Medlem
Madagascars avatar
TS anfäder för 33 generationer sedan utgör inalles ca 8 miljarder (2^33). Det fanns naturligtvis inte 8 miljarder olika människor på planeten på 900-talet - än mindre i Europa. Gott om exempel med inavel finns alltså i TS släktträd. Och om släkten har undvikit gener utanför europa så finns det än mer inavel. Har TS' far hittat all inavel i trädet?
Senast redigerad av Madagascar 2014-01-06 kl. 11:18.
Citera
2014-01-07, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
TS anfäder för 33 generationer sedan utgör inalles ca 8 miljarder (2^33). Det fanns naturligtvis inte 8 miljarder olika människor på planeten på 900-talet - än mindre i Europa. Gott om exempel med inavel finns alltså i TS släktträd. Och om släkten har undvikit gener utanför europa så finns det än mer inavel. Har TS' far hittat all inavel i trädet?

Anförlust kallas det, inavel sker mellan mycket nära släktingar (syskon, men även kusiner). Alla människor på hela planeten har anförluster i en ganska stor mängd. Därför borde inte bara TS få sitta utpekad vid stocken.
Citera
2014-01-07, 17:28
Bannlyst
Har träffat så många personer som har uppgett sig vara släkt med kungen, adelsmän, eller andra kända personer långt bak i tiden, såg ju bla. om en norrländsk familj som propsade på detta, de fick göra DNA-undersökning där det visade sig att det inte var sant, hela deras familj var byggd runt denna myt sorgligt nog, och de vägrade acceptera det.

Enligt min erfarenhet så är det oftast wt-personer med låg iq som har hört någon gammal skröna på fyllan som de tagit på stort allvar, och därför bestämt sig att de är släkt med "kungen"

Hur mycket fakta ligger det i sånahär påståenden, kan vissa och isåfall hur många vara sanna?

Personligen föraktar jag folk som kläcker ur sig sånt ovetenskapligt wt-trams
Citera
2014-01-09, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sorgsne-killen
Enligt min erfarenhet så är det oftast wt-personer med låg iq som har hört någon gammal skröna på fyllan som de tagit på stort allvar, och därför bestämt sig att de är släkt med "kungen"

Hur mycket fakta ligger det i sånahär påståenden, kan vissa och isåfall hur många vara sanna?

Det beror på vilken kung de påstår sig vara släkt med och vad de betraktar som släkt. Att någon gemen svensk är släkt med Bernadottes ser jag som ganska osannolikt. Gustav Vasa finns det har jag för mig ca 1000 personer i Sverige som är ättlingar till honom, och som jag nämnt tidigare så är nästan hela den etniskt svenska befolkning släkt med kung Magnus Eriksson.
Att släktberättelser om Magnus Eriksson och Gustav Vasa skulle överleva till idag är nog väldigt otroligt. Adelspersoner finner ju väldigt många i sina släktträd (däremot har inte jag gjort det), så vid dessa fall är det snarare ganska troligt att någon har en sådan i sitt träd 10 led bak. Alltså inget att hurra för, speciellt om man inte ens tillhör den adliga delen av släkten som är med i Riddarhuset.
Citera
2014-01-09, 18:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Arvingen
Det beror på vilken kung de påstår sig vara släkt med och vad de betraktar som släkt. Att någon gemen svensk är släkt med Bernadottes ser jag som ganska osannolikt. Gustav Vasa finns det har jag för mig ca 1000 personer i Sverige som är ättlingar till honom, och som jag nämnt tidigare så är nästan hela den etniskt svenska befolkning släkt med kung Magnus Eriksson.
Att släktberättelser om Magnus Eriksson och Gustav Vasa skulle överleva till idag är nog väldigt otroligt. Adelspersoner finner ju väldigt många i sina släktträd (däremot har inte jag gjort det), så vid dessa fall är det snarare ganska troligt att någon har en sådan i sitt träd 10 led bak. Alltså inget att hurra för, speciellt om man inte ens tillhör den adliga delen av släkten som är med i Riddarhuset.
Hade för mig att du hade bra koll men endast 1000 ättlingar till Gustav Vasa i Sverige? Lägg på ett antal nollor till så kanske du börjar närma dig sanningen.

Och det fanns flera bra häradsbetäckare bland Bernadottarna så visst finns det många som är släkt med hans majestät. Om det nu skulle vara en bedrift vet jag inte, en Svenssonfamilj från Frankrike som med mycket tur och lite muta lyckades bli kung i landet lagom.

Men visst finns det många som har sina påhittade släktträd för att verka bättre än andra. Är sällan någon sanning bakom dessa dock. Och TS släktträd ger jag inte så särskilt mycket för.
Citera
2014-01-09, 18:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av sorgsne-killen
Har träffat så många personer som har uppgett sig vara släkt med kungen, adelsmän, eller andra kända personer långt bak i tiden, såg ju bla. om en norrländsk familj som propsade på detta, de fick göra DNA-undersökning där det visade sig att det inte var sant, hela deras familj var byggd runt denna myt sorgligt nog, och de vägrade acceptera det.

Märkligt, annars brukar ju det vara de som släpper wt-ordet överallt som är de riktiga wt därute. Alla vill verka speciella och att just wt-personer skulle bry sig om nåt fint släktträd tror jag är åt helvete. Det är Stureplansgänget och andra med lite lagom störning i samhället som gärna skruvar till sig med ett finare ursprung.
Citera
2014-01-09, 19:07
Medlem
MaryBoleyns avatar
Såg en gång en kompis släktträd. Det sträckte sig bak till Olof Skötkonung tror jag!
Citera
2014-01-09, 20:27
Medlem
Katzyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bagoflime
Märkligt, annars brukar ju det vara de som släpper wt-ordet överallt som är de riktiga wt därute. Alla vill verka speciella och att just wt-personer skulle bry sig om nåt fint släktträd tror jag är åt helvete. Det är Stureplansgänget och andra med lite lagom störning i samhället som gärna skruvar till sig med ett finare ursprung.

Skillnaden är väl troligtvis att stureplansgänget har en rimlig uppfattning vad som är realistiskt när man ska berätta, halvljuga eller ljuga ur röven om sitt anrika släktträd, och därför inte hittar på sånt som att de är släkt med kungligheter från 900 talet. Till skillnad från WTs som obrydda kan ljuga om släktskap med Julius Caesar (och komma undan med det, i sina kretsar)
Citera
2014-01-10, 21:21
Medlem
PaterNoster777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anders-Lundgren
Jag diskuterar detta i en annan tråd, där vissa användare menar att det är omöjligt att släktforska så långt bakåt. Det ska enligt deras diskussion vara ovanligt att hitta släktingar längre bak i tiden än 1600-talet, och en omöjlighet att gå cirka 700 år längre.
Det är svårt att gå så mycket längre tillbaka i tiden och få ett komplett släktträd. Det gäller även adelsätter.

Citat:
Ursprungligen postat av Unicbeast
Men det kunde jag avfärda som inte tillräckligt källkritiskt redan på 1600-talet.
En sak är säker, om du någon gång skulle bli bannlyst från Flashback så lär det inte vara pga 18-årsregeln.
Citera
2014-02-15, 18:43
Medlem
Jag har kommit längre tillbaks än 500-talet.
Har mycket kungligheter i släkten.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in