• 1
  • 2
2013-12-21, 18:36
Medlem
Hej!

Jag och mina föräldrar har inte bott i Sverige så länge och i år firar vi jul i Sverige för första gången. Mina kompisar frågade mig någon gång vilket datum jul firas i Holland (den 25:e december) och på det sättet upptäckte jag att det är annorlunda här i Sverige. De sa att jul firas den 24:e december här. Mamma sa dock att man bara äter julmat den 24:e men att jul firas den 25:e som i Holland. Så jag fattar inte riktigt! När firar ni jul, den 24:e eller den 25:e? Och gör ni något den 26:e? Räcknas det till ''jultperioden''?

Tack på förhand!
Citera
2013-12-21, 18:38
Medlem
tzjs avatar
24:e är nog normen i Sverige. Då är det julmat, Kalle Anka, julklappar och hela baletten.
Juldagen räknas som en softardag helt enkelt. Har inte hört om några speciella traditioner mer än julottan direkt.

Annandagen så är det många som går ut och festar. Inte jag.
Citera
2013-12-21, 18:38
Medlem
gato12s avatar
Den 24:e.
Citera
2013-12-21, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tzj
24:e är nog normen i Sverige. Då är det julmat, Kalle Anka, julklappar och hela baletten.
Juldagen räknas som en softardag helt enkelt. Har inte hört om några speciella traditioner mer än julottan direkt.

Annandagen så är det många som går ut och festar. Inte jag.

Kan man dra slutsatsen att jul firas den 24:e även om juldagen är den 25:e?
Citera
2013-12-21, 18:42
Medlem
gato12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tzj

Nää, juldagen kan nog officiellt vara årets tråkigaste dag...iaf för oss sekulära.
Citera
2013-12-21, 18:43
Medlem
tzjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jollymouse

Juldagen är den 25:e, men julafton är den 24:e.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Jul_i_Sverige

Många andra länder firar jul den 25:e. Vilka mer än USA vet jag inte.
Citera
2013-12-21, 18:44
Medlem
Anklagares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jollymouse

Indeed. I Sverige har man en tendens att lägga större vid vid "afton-dagen" (dvs. dagen innan) än själva dagen i fråga. Man kan väl påstå att vi helt enkelt är nattmänniskor.
Citera
2013-12-21, 18:44
Medlem
Ratis avatar
Jag firar jul kvällen den 23:e december. Då käkar jag ett par skinkmackor med nygriljerad skinka och dricker julmust och kollar film. Resten är ointressant för mig.
Citera
2013-12-21, 18:45
Medlem
gato12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rati
Jag firar jul kvällen den 23:e december. Då käkar jag ett par skinkmackor med nygriljerad skinka och dricker julmust och kollar film. Resten är ointressant för mig.

Den så kallade uppesittarkvällen!

Gillar nog den bäst också.
Citera
2013-12-21, 18:53
Medlem
Julafton är närmaste familjen , julfirandet på riktigt" alltså, juldagen och annandagen är röda dagar , då man ev äter middag med vänner eller mer avlägsna släktingar, men ingen skulle säja här att julen firas på annan dag än den 24. I Holland arbetar man ju tom den dagen.

Trots att det kallas jul"afton" pågår det hela dagen , julfika på morgonen, här där jag bor i en by åker en tomte runt med häst och släde runt och vinkar till alla barn vid 11 snåret på fm , senare julbord em före eller efter kalle anka , klappar utdelas med tomte,osv. Dagen innan , den 23 smakas julskinkan , man rimmar på paketen om man vill och sitter uppe och myser med glögg.
Senast redigerad av Zigga 2013-12-21 kl. 19:01.
Citera
2013-12-21, 19:17
Medlem
Spackelackans avatar
Jag och min fru firar först på julafton (Svenskt) och på juldagen argentinskt pga hustrun, och efter ytterligare några veckor ännu en gång argentinskt (De tre kungarnas dag. Vet ej den svenska motsvarigheten)

Det normala här är annars julmat, fest och julkappar på julafton, och julotta på juldagen för dom religiösa och slappdag (med eller utan bakfylla) för dom flesta andra.
Citera
2013-12-21, 19:22
Medlem
Trumpeters avatar
I Sverige är generellt sett Aftonen den stora dagen. Julafton, nyårsafton, midsommarafton. Antar att vi är ett otåligt folk.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in