• 1
  • 2
2013-12-21, 20:10
Medlem
I Holland är väl Sinterklaas den stora dagen?
Citera
2013-12-21, 20:21
Bannlyst
24 firar man jul i Sverige. Alltså inte som i Holland.
Citera
2013-12-21, 21:30
Medlem
BigLouies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spackelackan
Jag och min fru firar först på julafton (Svenskt) och på juldagen argentinskt pga hustrun, och efter ytterligare några veckor ännu en gång argentinskt (De tre kungarnas dag. Vet ej den svenska motsvarigheten)

Det normala här är annars julmat, fest och julkappar på julafton, och julotta på juldagen för dom religiösa och slappdag (med eller utan bakfylla) för dom flesta andra.

Trettondedag jul, "de tre visemännens dag"
Citera
2013-12-22, 01:20
Medlem
Spackelackans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigLouie
Trettondedag jul, "de tre visemännens dag"
Så heter det ja. Tackar
Citera
2013-12-22, 03:55
Medlem
videofotografens avatar
Jag börjar faktiskt äta julmat som julskinka redan första advent inkl dricka julmust. Men själva "firandet" är som redan sagts på julafton 24 dec (christmas eve) eller snarare på dagen och inte bara på kvällen 24 dec.
Citera
2013-12-22, 07:44
Medlem
healing79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jollymouse
Hej!

Jag och mina föräldrar har inte bott i Sverige så länge och i år firar vi jul i Sverige för första gången. Mina kompisar frågade mig någon gång vilket datum jul firas i Holland (den 25:e december) och på det sättet upptäckte jag att det är annorlunda här i Sverige. De sa att jul firas den 24:e december här. Mamma sa dock att man bara äter julmat den 24:e men att jul firas den 25:e som i Holland. Så jag fattar inte riktigt! När firar ni jul, den 24:e eller den 25:e? Och gör ni något den 26:e? Räcknas det till ''jultperioden''?

Tack på förhand!

I sverige firas jul den 24:e. Det finns julmässa på morgonen 25:e och julhelgen sträcker sig t o m annandag jul som är den 26:e och röd dag. Men julen är verkligen 24:e. 25-26 är mer en förlängd ledighet av julen nu i moderna sverige.
Citera
2013-12-22, 14:01
Medlem
Brynollfs avatar
Firar den 24:e som dom flesta här i Sverige, käkar lite tomtegröt, kollar på Kalle Anka, käkar julbord och öppnar sedan julklapparna på kvällen. 25:e brukar väl för oss vara en chilldag typ, vi i vår familj brukar väl kanske sätta igång någon julfilm, käka lite julmatsrester och pilla lite med vad vi nu fick i julklapp.
Citera
2013-12-22, 15:19
Medlem
Spyrrans avatar
Själva huvudfirandet sker på julafton (den 24:e december) med riktigt julbord, Kalle Anka, man öppnar julklappar och så vidare. Juldagen (den 25:e dec) har visserligen julotta i kyrkan, men i övrigt sker det i princip inget speciellt under 25-26 december. Det är dock vanligt att man fortsätter äta julmat och umgås med familj, släkt och vänner. Men det är inte julfirande på samma sätt som på julafton.

Citat:
Ursprungligen postat av Zigga
Julafton är närmaste familjen , julfirandet på riktigt" alltså, juldagen och annandagen är röda dagar , då man ev äter middag med vänner eller mer avlägsna släktingar, men ingen skulle säja här att julen firas på annan dag än den 24. I Holland arbetar man ju tom den dagen.

Nu vet jag inte vilka som jobbar den 24:e i Holland/Nederländerna, men det finns folk som jobbar i Sverige då också. Det gäller främst de som arbetar inom samhällsviktiga delar. Det är ju inte så att vården håller helt stängt den 24:e till exempel. Poliser, brandmän, taxiförare, de som ahr snöröjningsjour, butiksbiträden i vissa butiker (främst livsmedelsbutiker som har begränsade öppettider) och andra kan också arbeta under hela julhelgen.
Citera
2014-01-21, 12:09
Bannlyst
25e! Drottningens tal och en hel del god mat.
Citera
2014-01-21, 12:10
Medlem
Kashis avatar
Idag, nån mer? Go jul!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto