Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2013-12-20, 18:05
  #1
Medlem
.Chloes avatar
Hej!

Denna tråd kommer ge er en grundläggande introduktion till just minnesforensik(Memory Forensic).
Minnesforensik handlar inte om hårddisken utan själva minnet i datorn, nämligen RAM. Detta minne lagrar inte någon data utan endast behåller den tills den tas bort eller strömmen bryts. Minnesforensik är relativt nytt dels på grund utav de bristande verktygen men att men även för att det är något temporärt man analyserar för stunden; du analyserar en snapshot. Dock har RAM den underbara förmågan att spara absolut värdefull information som kan hjälpa till i både en utredning och malwareanalys/exploitanalys.

Vad jag gillar med minnesforensik är att det ger en helt annan slags data än tidigare och minnesforensik är något som kan utföras på de flesta hårdvarusystem.

Inledning
Jag har ett låtsasscenario och på detta sätt kan jag visa er hur man jobbar som forensiker och vilka vägar man tar för bevisinsamling.

Plattform och verktyg
Jag har använt mig utav Windows XP SP3 i Virtualbox och verktyget jag använder är Volatility. Volatility är ett ramverk för minnesforensik och kan fungera under Linux, Windows och Mac. Det är open source och är helt gratis att ladda ner. Finns här.(ni i windows, ladda ner volatility-2.3.1.standalone.exe) Mitt host-OS är Windows 7.

Att använda Volatility gör man via CMD/terminalen, men detta är inget som torde vara skrämmande för er då jag kommer gå igenom allting.

Plattformen är som sagt Virtualbox vilket finns att ladda ner här, detta program är likaså open source och gratis. Finns till de flesta operativsystemen.

Dumpning utav virtuellt minne med Virtualbox
Att starta en ISO fil i Virtualbox är mycket simpelt. Notera dock att ge den rekommenderade RAM-kapaciteten vilket är 192Mb för XP. Detta är vad vi kommer använda senare. Skulle du använda 4Gb i RAM så kommer din fil bli så stor. Men det är bättre med så liten fil som möjligt.