2013-12-22, 21:37
Medlem
bjornebarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A-llusion
Kanske,har själv tänkt den tanken men vid ett annat tillfälle men behövdes inte.
Men även ifall drogen är laglig får du inte köra påverkad,som alkohol men man vet aldrig!

Jo, om man har drogen på recept så kan det vara lagligt. Tex blir det drograttfylla om du har tagit benzo utan att ha det på recept, men om du har det på recept blir det inte drograttfylla. Däremot kan man självklart straffas på andra sätt om ens lagliga intag av medicinen gör en inkapabel att på ett säkert sätt framföra fordon, men att man struntar i detta och framför ändå.
Citera
2013-12-22, 21:40
Medlem
A-llusions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bjornebarn
Jo, om man har drogen på recept så kan det vara lagligt. Tex blir det drograttfylla om du har tagit benzo utan att ha det på recept, men om du har det på recept blir det inte drograttfylla. Däremot kan man självklart straffas på andra sätt om ens lagliga intag av medicinen gör en inkapabel att på ett säkert sätt framföra fordon, men att man struntar i detta och framför ändå.

Jag hade benzo i kroppen men hade det utskrivet så det bortsåg dom från ja.
Hade jag högre värden av det fastän jag har det utskrivet skulle jag nog åka dit för det med.
Citera
2013-12-22, 22:37
Medlem
ja det är svårt det här, om jag skriver det jag skrev innan så erkänner jag att jag har rökt, fast det är lagliga saker. och har på det viset fått i mig cannabisen utav mig själv.

ska man köra på en annan taktik så funkar ju inte det, det vill säga att jag har fått i mig cannabis utav misstag genom passiv rökning eller någon annan lögn, som en kille länkade ( att det måste varit cannabis i kladdkakan som han blev bjuden på häromdagen)

ska jag leka så dum att det måste varit cannabis i vattnet som snutarna gav mig på polishuset haha.

fan finns det ingen advokat som surfar runder här o kan ge en målriktning åt vilket håll jag ska gå åt.

Stor-ljuga värsta pinsamma historian eller erkänna lite smått.

jag ljuger hellre för att oftast blir folk dömda inte pga bevis o så, utan pga erkännande. ljuger jag så måste dom endå motbevisa det på något sätt, aaah jag vet inte!
Citera
2013-12-23, 10:41
Medlem
CokaColas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrilleKex
Givetvis så skall du bli av med körkortet om du använder dig av narkotika. Det skall def. inte finnas narkomaner ute på vägarna!

jag håller med dig om att narkomaner inte skall ränna på vägarna. Tyvärr så har du slagit i huvudet så otroligt hårt att du tror att 1 bloss cannabis gör dig till narkoman, och sen antar jag att du ser dig själv som alkolist när du druckit en öl till maten. Blir så jävla trött på svart-vitt tänkande

narkoman
uttal: narko'ma:n
person som är beroende av narkotika
Citera
2013-12-25, 07:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stegen
Bra, du bevisar verkligen allt om pundare.
Ser dig själv som en "risque" person som minnsan är medveten om statens alla hemska lögner om hasch, ty du har sett på minst ett dussin "dokumentärer" på youtube. Men när det kommer till kritan är du inte bättre än att du slänger ut dig cliché saker som "tuff bakom datorskärmen" och "internet gangster", på ytterst knacklig svenska dessutom. Jag föreslår en lång titt i spegeln och ransakning av dig själv så kanske du kan bli något annat än en jävla parasit på samhället i framtiden. Ytterligare föreslår jag att du håller dig borta från internet om du har problem med folk som kommunicerar med hjälp av datorskärmar.

Har jag frågat om tips om mitt liv från en arrogant skitstövel?
När det kommer till kritan? Rannsakning av mig själv? Vet du ens själv vad du snackar om? Skakar på huvudet åt hockey tönten.
Citera
2013-12-25, 08:57
Medlem
Freakkos avatar
Det är nolltolerans mot narkotika. Körkortet borde ryka.
Citera
2013-12-25, 17:44
Moderator
Psilosophers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Freakko
Det är nolltolerans mot narkotika. Körkortet borde ryka.
Nej, det är inte nolltolerans mot narkotika; du kan köra bil påverkad av t.ex. bensodiazepiner eller opiater (om du har dem på recept), båda vilka påverkar omdöme och reaktionsförmåga negativt i högre grad än cannabis. Särskilt då om THC-halten är så låg att ingen påverkan föreligger, som i TS fall.

Är det verkligen trafiksäkerhet du bryr dig om?

God jul
Citera
2013-12-26, 09:09
Medlem
Bergakungens avatar
I det här fallet berättar TS att a) han rökt cannabis (det får man inte) och b) kört bil medan det funnits mätbara spår av cannabis i urinen (det får man absolut inte). Sedan, om jag minns rätt, berättar TS att han tidigare haft kortet ifrågasatt och fått behålla det på villkor av att klara drogprover i ett halvår.

Nu blir han, efter att ha rökt på tidigare i veckan, fångad i bilen (efter att ha hämtat ut spice!) och har dessvärre kvar tillräckligt i urinen för att åka dit. Det troliga är att Transportstyrelsen drar in kortet.

Det går (i rätt forum) att diskutera huruvida TS är farlig(are) än vanligt efter att ha rökt på eller inte, men det enda man har att förhålla sig till är att kombinationen bilkörning och drog(miss)bruk inte är tillåtet och som bilförare (med körkort) skall man känna till det här.

Sedan är frågan om receptbelagda mediciner och trafikrisker inte alldeles enkel. Kan det styrkas att man är påverkad av medicinerna (de har ju vanligen en röd triangel för att uppmärksamma brukaren på problemet) kan man utan vidare få svara för den saken. Det man är trygg för är risken för att åka fast för narkotikabrott. Ansvaret för att vara en duglig bilförare har man kvar även om man då får hitta andra regler att använda.
Citera
2013-12-26, 12:36
Medlem
madbroilers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
I det här fallet berättar TS att a) han rökt cannabis (det får man inte) och b) kört bil medan det funnits mätbara spår av cannabis i urinen (det får man absolut inte). Sedan, om jag minns rätt, berättar TS att han tidigare haft kortet ifrågasatt och fått behålla det på villkor av att klara drogprover i ett halvår.

Nu blir han, efter att ha rökt på tidigare i veckan, fångad i bilen (efter att ha hämtat ut spice!) och har dessvärre kvar tillräckligt i urinen för att åka dit. Det troliga är att Transportstyrelsen drar in kortet.

Det går (i rätt forum) att diskutera huruvida TS är farlig(are) än vanligt efter att ha rökt på eller inte, men det enda man har att förhålla sig till är att kombinationen bilkörning och drog(miss)bruk inte är tillåtet och som bilförare (med körkort) skall man känna till det här.

Sedan är frågan om receptbelagda mediciner och trafikrisker inte alldeles enkel. Kan det styrkas att man är påverkad av medicinerna (de har ju vanligen en röd triangel för att uppmärksamma brukaren på problemet) kan man utan vidare få svara för den saken. Det man är trygg för är risken för att åka fast för narkotikabrott. Ansvaret för att vara en duglig bilförare har man kvar även om man då får hitta andra regler att använda.
Det är väl ganska många år nu sen den röda triangeln försvann?
Citera
2013-12-26, 15:58
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madbroiler
Det är väl ganska många år nu sen den röda triangeln försvann?

Det är också många år sedan sådan medicin var aktuell (för min del)! Men du har helt rätt.

Numera (har jag kollat, för sakens skull) skall man läsa instruktionerna på packsedeln (sedan 2007) . En av anledningarna att den försvann var tydligen att det fanns så många mediciner som var "trafikpåverkande" att systemet var på väg att gå överstyr.

Dock kvarstår ansvaret, att "droga ner sig" på mysiga medusiner går inte heller nu ihop med trafik. Men då lär det krävas att "mysigheten" uppmärksammas; så var det också innan.

Jag lägger nu den röda triangeln i skämspåsen....
Senast redigerad av Bergakungen 2013-12-26 kl. 16:16.
Citera
2013-12-26, 19:01
Medlem
A-llusions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psilosopher
Nej, det är inte nolltolerans mot narkotika; du kan köra bil påverkad av t.ex. bensodiazepiner eller opiater (om du har dem på recept), båda vilka påverkar omdöme och reaktionsförmåga negativt i högre grad än cannabis. Särskilt då om THC-halten är så låg att ingen påverkan föreligger, som i TS fall.

Är det verkligen trafiksäkerhet du bryr dig om?

God jul

Spelar ingen roll hur låg THC halten är,jag hade nästan samma halt och det rök för att vara exakt imorgon 1 årdedan. Har du det utskrivet är det en annan femma.
Sen åter igen är prövotiden viktig!

Har TS ingen prövotid kan det bli indraget några månader men det är allt.
Citera
2013-12-26, 20:11
Medlem
madbroilers avatar
Hur många gånger ska det behöva sägas, prövotid påverkar inte indragningen på något sätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in