2013-12-26, 21:00
Medlem
A-llusions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madbroiler
Hur många gånger ska det behöva sägas, prövotid påverkar inte indragningen på något sätt.

Citerar från en annan i denna tråd:

"Har man tagit körkort så har man en 24 månaders provtid, om personen råkar ut för ett körkortsingripande som medför indragning av körkortet, så måste hela körkortet tas om, efter att man har fått nytt lämplighetsintyg i kombination med krav på tester för att bevisa ett drogfritt leverne.

Har man haft körkort över 24 månader är det endast indragningar över 12 månader som kräver att körkortet ska tas om."

Snuten klargjorde det tom det för mig att det ser annorlunda ut om man har prövotid eller ej.
Hade jag åkt dit utan prövotid kan jag garantera att jag inte fått samma straff som jag fick då.
Kolla runt i andra trådar ang. indraget körkort så får du se konsekvenserna för dom som hade prövotid och dom som inte har det.

Alkolås kan du komma undan med om du inte har prövotid tex. Har du det kan du glömma att du får alkolås.
Senast redigerad av A-llusion 2013-12-26 kl. 21:10.
Citera
2013-12-26, 23:09
Moderator
Gordon Blixts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A-llusion
Hade jag åkt dit utan prövotid kan jag garantera att jag inte fått samma straff som jag fick då.
Kvalificerat skitsnack. Prövotiden har ingen betydelse för att få ett körkort återkallat. Det du beskriver handlar om att få ett nytt körkort - inte om att få ett körkort återkallat. Jag har ju redan förklarat detta för dig i den här tråden.

Det är inte korrekt att man inte kan få alkolås om man har prövotid.
Citera
2013-12-26, 23:31
Medlem
A-llusions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gordon Blixt
Kvalificerat skitsnack. Prövotiden har ingen betydelse för att få ett körkort återkallat. Det du beskriver handlar om att få ett nytt körkort - inte om att få ett körkort återkallat. Jag har ju redan förklarat detta för dig i den här tråden.

Det är inte korrekt att man inte kan få alkolås om man har prövotid.

Ja du har förklarat det för mig men vad säger det ifall du har rätt för det?
Nåväl skall inte gå in mer på det,jag har haft mina problem,nu hopas vi det går bra för TS iaf =)
Citera
2013-12-26, 23:48
Moderator
Gordon Blixts avatar
Citat:
Ja du har förklarat det för mig men vad säger det ifall du har rätt för det?
Vad som säger att jag har rätt? Förslagsvis det faktum att ditt påstående om särbehandling av återkallelsefrågan under prövotid saknar stöd i körkortslagen:
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19980488.htm
Citat:
Nåväl skall inte gå in mer på det
Ja, det kan vara lämpligt med tanke på att du inte behärskar ämnet.
Citera
2013-12-27, 20:34
Medlem
Freakkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psilosopher
Nej, det är inte nolltolerans mot narkotika; du kan köra bil påverkad av t.ex. bensodiazepiner eller opiater (om du har dem på recept), båda vilka påverkar omdöme och reaktionsförmåga negativt i högre grad än cannabis. Särskilt då om THC-halten är så låg att ingen påverkan föreligger, som i TS fall.

Är det verkligen trafiksäkerhet du bryr dig om?

God jul

Jo nu när du säger det så är det nog så! Syftade på att när körkortet borde ryka så fanns det lag som säger så och om han har recept på narkotikan är det möjligt att han får behålla kortet.

Ja, jag har inget emot mer trafiksäkerhet. Vill slippa att frontalkrocka, bli påkörd bakifrån, få whiplash skada och allt som kan hända.

God jul!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in