2013-12-21, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Psilosopher
Det där stämmer inte.
Citat:
Nja, THC binder sig i fettvävnad till skillnad från alkohol som metaboliseras i levern. Därför är sannolikheten större att få ett "rus" dagen efter på cannabis än alkohol.
Även om den chansen är liten/obefintlig.
Cannabis stannar kvar en längre tid i kroppen än alkohol.

Det som binds i fettvävnad är THCOOH, en inaktiv metabolit av THC. Denna metabolit saknar alltså förmåga att binda till THC-receptorerna, och kan således inte ge upphov till något som helst rus.
Som Psilosopher säger.
Metaboliterna som samlas i fettvävnaden är inaktiva.

Det är fakta.

Citat:
"till skillnad från alkohol som metaboliseras i levern."
Du använder ordet metabolism lite fel, eller så försimplar du det. Metabolism är ett samlingsord för alla biokemiska förändringar i kroppen. Först kommer katabolsmen som bryter ner delarna till byggstenar, anabolismen bygger sen nya cellar av de.

Även om det stämmer att en viss del alkohol oxiderar i levern så gör inte allt det,vi har hepatiska enzymer över hela kroppen och mycket görs även i magsäcken och njuarna.

Enzymen dehydrogenaser katalyserar oxidationen av alkoholer till aldehyder.Efter dess sker en mängd till oxidationer, omvandlingar och katalyseringar innan den giftiga alkoholen blir en ogiftig fettlöslig syra som kroppen kan ta upp och först kan alkoholen metaboliseras till metaboliter, (acetyl-CoA i alkoholens fall.).

Så... Metabolismen av etanol, är att de omvandlas till acetaldehyd av enzym alkoholdehydrogenas, för att sedan omvandlas till ättiksyra av acetaldehyddehydrogenas, som då kroppen kan ta upp.
--

Min poäng,

alkohol är giftigt för koppen och dess metaboliter är ännu mer giftiga, ex. acetaldehyd som orsakar baksmällen. Det kan därför inte samlas i fettvävnaderna förresn det metaboliserats(av kroppen, inte i levern).

THC och dess inaktiva metaboliter är inte giftiga det och kan därför samlas i fettvävnaderna utan större problem.

Förstår ni vad jag menar? Kroppen kan inte ta upp alkohol för det är så jävla giftigt, det måste först måste omvandlas en mängd gånger innan det kan tas upp.

Nej jag säger inte att alla borde börja röka istället, det handlar om ansvar, balans, och sunt förnuft

Oj vilket inlägg det blev, märks att kaffet var starkt idag.
Senast redigerad av Zi 2013-12-21 kl. 14:39.
Citera
2013-12-21, 13:41
Medlem
Jole25s avatar
Många här snackar om att man kan åka dit flera veckor efter intag och det stämmer inte helt. Cannabis må lagra sig i fettet och polisen kan ju tacksamt kolla det trots att du inte ens är det minsta påverkad. Tro mig ingen är påverkad 3 dagar efter att han har rökt.. Ni kan ha fått det inpräntat i hjärnan av någon men det är ren lögn. Likaså flashbacks.. Jag rökte första gången när jag var 14 och jag är 37 idag..Jag har aldrig någonsin blivit hög efteråt.. Jag har vänner som rökt många år och ingen vittnar om sådana upplevelser..Det som lagras i fettvävnaderna är inte aktiva ämnen utan förbrukade så det går inte rent tekniskt att bli hög.. Tillbaka till ämnet varför det inte syns mer än 48 timmar... Jo för cannabis stannar inte i blodet längre än så. Ingen kan tvinga dig att ta pisseprov men däremot kan dom tvinga dig till blodprov som är att föredra om du vet att du är nykter..Gör det så har du inte problemen..
Citera
2013-12-21, 14:06
Medlem
Firewaias avatar
Intressant att se hur många idiotiska jävla propagandatomtar det finns på flashback nu förtiden.
Citera
2013-12-21, 14:10
Medlem
CrilleKexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Firewaia
Intressant att se hur många idiotiska jävla propagandatomtar det finns på flashback nu förtiden.
Ja, det är både intressant och tyvärr tragiskt.
Citera
2013-12-21, 14:13
Medlem
Stegens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av banankontact
Fan vad cool du ar bakom din dator skarm din patetiska tont.
Vad du, bevisligen en arrogant skitstovel, aka internet gangster anser om nogot skiter de flesta i utover de som joinat din coola klubb.
Varfor skriver du ens i en trad dar du inte vet nogonting, jag menar din asikt ar inte vart ett skit. Sesa, ga och besudla en annan trad din lilla pajas.
Bra, du bevisar verkligen allt om pundare.
Ser dig själv som en "risque" person som minnsan är medveten om statens alla hemska lögner om hasch, ty du har sett på minst ett dussin "dokumentärer" på youtube. Men när det kommer till kritan är du inte bättre än att du slänger ut dig cliché saker som "tuff bakom datorskärmen" och "internet gangster", på ytterst knacklig svenska dessutom. Jag föreslår en lång titt i spegeln och ransakning av dig själv så kanske du kan bli något annat än en jävla parasit på samhället i framtiden. Ytterligare föreslår jag att du håller dig borta från internet om du har problem med folk som kommunicerar med hjälp av datorskärmar.
Citera
2013-12-21, 14:22
Medlem
tragiskt med alla okunniga idioter som sitter här och spyr galla över alla som röker lite cb.
Du är inte påverkad för att du har det i kroppen, menar då skulle inte jag kunna köra bil på sisådär 1½-2 månader om jag slutade röka IDAG.

Självklart ska man aldrig köra bil påverkad, röka, alkohol eller andra droger spelar ingen roll. Men för fan sluta bete er som våra korkade politiker och uttala er inte om sådant ni inte själv har någon erfarenhet av.
Citera
2013-12-21, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stegen
Bra, du bevisar verkligen allt om pundare.
Ser dig själv som en "risque" person som minnsan är medveten om statens alla hemska lögner om hasch, ty du har sett på minst ett dussin "dokumentärer" på youtube. Men när det kommer till kritan är du inte bättre än att du slänger ut dig cliché saker som "tuff bakom datorskärmen" och "internet gangster", på ytterst knacklig svenska dessutom. Jag föreslår en lång titt i spegeln och ransakning av dig själv så kanske du kan bli något annat än en jävla parasit på samhället i framtiden. Ytterligare föreslår jag att du håller dig borta från internet om du har problem med folk som kommunicerar med hjälp av datorskärmar.

Lugna ner dig nu din gamle get.
Du är okunnig och arg, håll dig till hockey.
Senast redigerad av kaama 2013-12-21 kl. 14:26.
Citera
2013-12-21, 14:26
Medlem
jamesdeans avatar
Cannabis > Juridik /mod
Citera
2013-12-21, 14:33
Medlem
CrilleKexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaama
Lugna ner dig nu din gamle get.
Du är okunnig och arg, håll dig till hockey.
Du vet, det är inte så konstigt att man blir förbannad på att det finns så många narkomaner och alkoholister som kör positiva på våra vägar. Lika irriterad blir man på er propagandaministrar som inte ser idiotin med det hela. Suck. Ni är tragiska så det förslår.
Senast redigerad av CrilleKex 2013-12-21 kl. 14:34. Anledning: Felstavning
Citera
2013-12-21, 14:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrilleKex
Du vet, det är inte så konstigt att man blir förbannad på att det finns så många narkomaner och alkoholister som kör positiva på våra vägar. Lika irriterad blir man på er propagandaministrar som inte ser idiotin med det hela. Suck. Ni är tragiska så det förslår.

aww är du arg?
ser att du trollar runt i många CB trådar.
Gå och kolla på let's dance med dig nu eller vad ni tomtar sysslar med på helgerna. Går säkert att ladda ner någonstans.

EDIT: Tycker för övrigt du är en liten hycklare fitta, då du lyssnar på pundare som Kenta gustafsson osv, rktig heroinist, om inte han var känd så hade du ju tryckt ner han minst lika mycket.
Senast redigerad av kaama 2013-12-21 kl. 14:42.
Citera
2013-12-21, 14:45
Medlem
Borde gått igenom min förra nogrannare innan jag postade den, ber om ursäkt för upprepningar och felaktigheter. Jag har rättat det och la lite brödtext under spoiler.
--

Alkohol och dess aktiva metaboliter är giftiga och är inte fettlösligt(det är metaboliten acetaldehyd som orsakar baksmällen.) Alkohol kan därför inte samlas i fettvävnaderna, men pga dess metabolism kan det ge upphov till flashbacks/efterrus.

THC och dess inaktiva metaboliter är inte giftiga och fettlösliga. Det och kan därför samlas i fettvävnaderna utan att orsaka baksmälla, och saknar förmågan att ge flashbacks/efterrus, Du kanske är lite tröttare, men det är för THC ökar produktionen av melatonin, ett vlädigt nyttigt hormon som reglerar dygnsrytmen.

Nej jag säger inte att alla borde börja röka istället, det handlar om ansvar, balans, och sunt förnuft

Jag tycker TS verkar vettig i sitt resonemang, det snarare är våra narkotikalagar som är åt helvete.

Senast redigerad av Zi 2013-12-21 kl. 15:17.
Citera
2013-12-21, 14:45
Medlem
CrilleKexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av breeze420
Alkoholnarkomaner då? Dvs. såna som tar någon öl eller två på helgen? Ska de också bli av med körkortet på Måndagmorgon tycker du?
Alkoholnarkomaner? Vad fan är det för ord du använder dig av människa?

Givetvis så skall någon som kör bil med en otillåten mängd alkohol i blodet bli av med körkortet. Dom som gör det är givetvis inte ett dugg jävla bättre än vad narkomanerna som kör bil positiva är.
Senast redigerad av CrilleKex 2013-12-21 kl. 14:55.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in