• 1
  • 2
2013-12-20, 01:12
Medlem
En hyra kostar ungefär 6000 - 8000 kr med allting inkluderat. (dvs el, tv, internet, vatten, tror jag). Det är en 2a i andra hand.
Vad mer behöver man betala för?
Vad kostar de?
Vad kostar maten?
Vill leva billigt.
Senast redigerad av zeros123 2013-12-20 kl. 01:14.
Citera
2013-12-20, 01:17
Medlem
Albozs avatar
Leva billigt? Tänk då på att exempelvis köra med nudlar eller något annat som du blir mätt på och som inte kostar mycket.

Tips två är att köpa plast/papperstalrikar och plastbestick för att slippa diska. Detta sparar nog en jävla massa litrar vatten och är smidigt!
Citera
2013-12-20, 01:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alboz
Leva billigt? Tänk då på att exempelvis köra med nudlar eller något annat som du blir mätt på och som inte kostar mycket.

Tips två är att köpa plast/papperstallrikar och plastbestick för att slippa diska. Detta sparar nog en jävla massa litrar vatten och är smidigt!
Bra tips! Fyll på med fler
Jaa det är asså billigare med papptallrikar.
Jag trodde de var dyrare än att diska. Alltså detta är perfekt för diska orkar jag inte göra Så hade jag haft ekonomin hade jag ändå valt papptallrikar.
Citera
2013-12-20, 01:24
Medlem
Hajafintens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alboz

Tips två är att köpa plast/papperstalrikar och plastbestick för att slippa diska. Detta sparar nog en jävla massa litrar vatten och är smidigt!

Om allt ingick så är det väl dumt att köpa plastbestick och papperstallrikar?

Mat är det som kan skena iväg. Gröt och basvaror är bra och billigt.

Skaffa ett billigt telefonabonnemang eller kontantkort så att du håller koll på vart pengarna tar vägen.
Citera
2013-12-20, 01:26
Medlem
Hebrs avatar
Men grabbar, ni kan väl inte på fullaste allvar mena på att plastbestick och papptallrikar är aktuellt?

Plugga och skaffa ett mer avlönat jobb.
Citera
2013-12-20, 01:30
Medlem
LokeLacrimosas avatar
Ät rotsaker och grönsaker, räcker länge, är billigt, näringsrikt och gott.
Långsamma kolhydrater som i dinkelpasta och fiberrik mat håller sötsug och hungerkänslor borta.
Dyrt blir det med kött till exempel. Jag brukar inte köpa kött så ofta men när det blir så köper jag köttfärs och falukorv, fryser in i små portioner.

5-700kr/Månad kan jag klara mig på, trots att jag köper ekologiskt, aldrig eldorado eller ica basic etc.
Citera
2013-12-20, 01:33
Medlem
Mumbuulus avatar
Det är både billigare och bättre att skaffa sig tallrikar och bestick från IKEA än att köra plast. Om man är förbannat snål eller måste betala för vatten så får man väl torka av tallriken med tidningspapper eller reklamblad efter att man använt den. Blir garanterat billigare än att skaffa plasttallrikar och plastbestick. Det är nämligen ganska dyrt.
Citera
2013-12-20, 01:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mumbuulu
Det är nämligen ganska dyrt.
Hur är de nu då.
Vad är billigast.
1. Papptallrikar som slänges. 0.75 kr/ styck.
2. Tallrikar som man diskar med lite tvål + lite vatten?
Citera
2013-12-20, 01:44
Medlem
Aurlies avatar
Personligen så tycker jag att storkok är effektivt för att leva billigt. Beroende på vad man köper för kött så kan man laga relativt billiga grytor som räcker till många portioner. Annars är ju soppa billigt. Dock något trist att leva med låg matbudget månad in och månad ut.

Det som jag finner "dyrt" är sånt man kanske inte tänker på att man behöver handla så ofta, men kostnaden har en tendens att ticka iväg ändå. Tex: toapapper, tandkräm, tvål, shampoo osv.
Citera
2013-12-20, 01:54
Medlem
EvilGuys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zeros123
Hur är de nu då.
Vad är billigast.
1. Papptallrikar som slänges. 0.75 kr/ styck.
2. Tallrikar som man diskar med lite tvål + lite vatten?

Du kan inte mena allvar, hur jävla dum är du? Ledsen att låta så hård, men tror du själv att det blir billigare att äta på papptallrikar som kostar 75 öre styck än på en tallrik som kostar 15:- på IKEA?

En flaska diskmedel kostar kanske 25:- och slösar du inte så räcker den till flera hundra tallrikar. Så på ett år kostar dig engångstallrikarna 550:- om du använder två om dagen. Köper du en tallrik som du diskar kostar det dig 40:- på samma tid. Diskar du samtidigt ett glas och en uppsättning bestick så går det åt försumbart mer diskmedel så säg att det kostar dig 70:- om året. Över tusenlappen för engångsartiklar.
Citera
2013-12-20, 02:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av zeros123
En hyra kostar ungefär 6000 - 8000 kr med allting inkluderat. (dvs el, tv, internet, vatten, tror jag). Det är en 2a i andra hand.
Vad mer behöver man betala för?
Vad kostar de?
Vad kostar maten?
Vill leva billigt.

Beror på hur billigt du vill leva, försöker du spara till något eller har du en dålig inkomst?
Citera
2013-12-20, 03:09
Medlem
Rubriken var- vad kostar det att leva? Sen börja prata om nudlar, plastbestick att han inte vill diska för det orkar han inte...

Skärp dig för helvete!!! Om det är sånt liv du vill ha så kallar inte ja det att '"leva""överhuvudtaget.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in