2013-12-20, 03:57
Medlem
Bbobis avatar
Ingår allt det är har du kvar;

Försäkringar
Förbrukningsvaror (tvål, diskmedel, toapapper osv)
Mat
Bil?Busskort?

Flyttar du för första gången?(då du frågar vad som kostar). För mig tog det ett tag innan jag lärde mig hur billigt det är att leva.

Rotfrukter och fisk/kött är billigt som det är. Sitt inte och käka sketna nudlar. Personligen tycker jag att mat är något man faktiskt ska lägga ned lite extra på. Bättre att dra ned på saker som inte är av samma vikt.

Vill man leva billigt är hyran en av de mest avgörande faktorerna. Stor kostnad som ska betalas varje månad.

Annars vad mat kostar...Hur långt är ett snöre?
Citera
2013-12-20, 04:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av zeros123
Bra tips! Fyll på med fler
Jaa det är asså billigare med papptallrikar.
Jag trodde de var dyrare än att diska. Alltså detta är perfekt för diska orkar jag inte göra Så hade jag haft ekonomin hade jag ändå valt papptallrikar.
Citera
2013-12-20, 10:14
Medlem
Smulhamsterns avatar
Citat:
En hyra kostar ungefär 6000 - 8000 kr med allting inkluderat. (dvs el, tv, internet, vatten, tror jag). Det är en 2a i andra hand.
Vad mer behöver man betala för?
Vad kostar de?
Vad kostar maten?
Vill leva billigt.
Jag bor i hus med lån och har lägre totala levnadsomkostnader i genomsnitt per månad än vad du räknar med i bara hyra. Om du verkligen vill leva billigt så bör du således se dig om efter något rimligare boende. Så hur mycket det kostar att leva avgör man så gott som helt själv, beroende på vilken standard man är van vid och vilka behov man tycker att man har.

Det bästa tipset jag kan ge dig är garanterat att om du frågar efter billig mat och någon svarar nudlar, så skall du springa åt andra hållet och aldrig titta tillbaka, om då inte bara för att ta hans personnummer för att kunna skriva upp honom på listan för retroaktiv abort. Jag är så grymt trött på att höra om hur denna överprisade friterade pastas förträfflighet alltid skall rädda budgeten fram till den 25:e. Så fort vi börjar närma oss mitten på månaden börjar trådarna dyka upp och man undrar om man är i forumet för privatekonomi eller matlagning.

Nog raljerat för mig. Over and out.
Citera
2013-12-20, 10:16
Medlem
Kaffenarkomanens avatar
Ger totalt 3000 för hyra. El internet telefon och försäkring. Billigare än så blir det knappt
Citera
2013-12-20, 11:11
Bannlyst
Nudlar och engångstallrikar? Då snackar ni om att överleva, inte om att leva.
Citera
2013-12-20, 17:00
Medlem
Räkna med att maten kostar 2000 kr i månaden.

Förstår att folk hamnar i lyxfällan eftersom ni inte verkar kunna räkna det mest basala.
Nudlar är INTE billig mat utan faktiskt riktigt dyrt.

1 paket nudlar = 75 gram kolhydrater kostar 3,90 kr = 59 kr/kg
1 paket pasta = 10000 gram kolhydrater kostar 12,90 = 12, 90 kr/kg
1 falukorv = 800 gram kött kostar 39 kr= 39 kr/kg

En normalportion är ca 150 gram kolhydrater och 125 gram kött.
Väljer du äta 150 gram nudlar så kostar det dig 7,80 kr och då får du i dig noll gram kött.

Väljer du 150 gram Pasta med 125 g korv så kostar det dig 2 kr för pastan och 6 för köttet = 8 kr

För samma pengar så får du i dig nästan dubbelt så mycket mat om du äter korv och pasta som om du köper nudlar. Pasta kan du byta ut mot potatis eller ris och det ger även det ett pris per måltid som gör att du kan kombinera med annat. Tittar du runt i matbutiken så ser du att väldigt mycket mat är billigare än 59 kr/kg som nudlarna kostar.

Jag fattar inte varför folk tror att nudlar är billigt!
Citera
2013-12-20, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaffenarkomanen
Ger totalt 3000 för hyra. El internet telefon och försäkring. Billigare än så blir det knappt

Bor du i en skokartong på landsbygden då eller?

Väldigt billigt om inte annat men det är nog få förunnat att kunna bo så billigt. En 1:a kostar väl i regel 3500kr UTAN el/internet/tv etc
Citera
2013-12-20, 18:59
Medlem
Kaffenarkomanens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Cash
Bor du i en skokartong på landsbygden då eller?

Väldigt billigt om inte annat men det är nog få förunnat att kunna bo så billigt. En 1:a kostar väl i regel 3500kr UTAN el/internet/tv etc
1:a i utanför linköping. Hyran ligger på 2.300 och har gångavstånd till det mesta.
Dock ingen skitlägenhet som man kan tro. vettig standard i ett lugnt område. Internet blir billigare med då dom kör fiber med telia. Elen landar på snitt 230 kr månaden kanske. Vatten värme ingår. Även tv med ca 20 kanaler. Telefon är 250. Det är helt enkelt vad jag laddar telefonen med.
Senast redigerad av Kaffenarkomanen 2013-12-20 kl. 19:03.
Citera
2013-12-20, 19:28
Medlem
Sjukt billigt iaf
Citera
2013-12-20, 20:08
Medlem
dablidobs avatar
Citat:
Bra tips! Fyll på med fler
Jaa det är asså billigare med papptallrikar.
Jag trodde de var dyrare än att diska. Alltså detta är perfekt för diska orkar jag inte göra Så hade jag haft ekonomin hade jag ändå valt papptallrikar.

"diska orkar jag inte göra" Går att fixa! Köp en bänkdiskmaskin på blocket för 1000-1500kr och angående billigt. Veckohandla mat för då kan du planera vad du ska äta och samtidigt en spara en hel del pengar. Istället för att små handla då man ofta köper extra onödiga saker som i slutet av månaden blir onödiga utgifter. Ett annat tips är att ta med matlåda till jobbet

lycka till
Citera
2013-12-20, 20:11
Medlem
Krille.the.Pettersons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smulhamstern
Jag bor i hus med lån och har lägre totala levnadsomkostnader i genomsnitt per månad än vad du räknar med i bara hyra. Om du verkligen vill leva billigt så bör du således se dig om efter något rimligare boende. Så hur mycket det kostar att leva avgör man så gott som helt själv, beroende på vilken standard man är van vid och vilka behov man tycker att man har.

Det bästa tipset jag kan ge dig är garanterat att om du frågar efter billig mat och någon svarar nudlar, så skall du springa åt andra hållet och aldrig titta tillbaka, om då inte bara för att ta hans personnummer för att kunna skriva upp honom på listan för retroaktiv abort. Jag är så grymt trött på att höra om hur denna överprisade friterade pastas förträfflighet alltid skall rädda budgeten fram till den 25:e. Så fort vi börjar närma oss mitten på månaden börjar trådarna dyka upp och man undrar om man är i forumet för privatekonomi eller matlagning.

Nog raljerat för mig. Over and out.

Är ditt hus en friggebod utan värme?
Citera
2013-12-20, 20:48
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krille.the.Petterson
Är ditt hus en friggebod utan värme?

Behöver det inte vara.

Själv bor jag i Stockholms förort 1mil från centralen, 1 min från tunnelbanan.

Hyra, hemförsäkring, bilförsäkring, bilskatt, el, mobil, bredband går på 4k/månad sedan mat ca 2k.

Gäller att ha lite tur samt att ens vilja leva billigt (och bekymmersfritt).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in