• 2
  • 3
2013-12-20, 00:01
Medlem
En möjlig förklaring är att hon, eller ett vittne, vid skadetillfället sagt åt poliserna att någon annan trafikant gjort någon konstig manöver så att hon fick väja och olyckan inträffade pga det. Då skulle den andra bilen vara den vållande parten och eventuellt skyldig till vårdslöshet i trafik. En anmälan upprättas och målsägaren (inte den som orsakat utan den som drabbats av brott) får en kopia hemskickad till sig med automatik. Eftersom den andra bilisten är okänd så finns ingen misstänkt i detta ärende.

Kan det ha gått till så?
Citera
2013-12-20, 00:23
Medlem
Som sagt finns inget att överklaga. Man kommer troligen fatta beslut om att brott ej kan styrkas, och förundersökningen läggs ned, alternativt har en förundersökning ännu inte inletts. Annars får hon troligtvis ett strafföreläggande.

Ett strafföreläggande får vårdslöshet i trafik resulterar nästan alltid i indraget körkort.
Citera
2013-12-20, 01:03
Medlem
Optirocs avatar
I det nya system som polisen använder för avrapportering måste man fylla i ett brott (förutom vid viltolyckor). ALLA trafikolyckor skall då rapporteras som vårdslöshet i trafik och ALLA inblandade skall skrivas in som målsägare. Undantaget är om det är uppenbart att någon begått något fel. Då skall personen i sådana fall (om omständigheterna finns) delges misstanke på plats och rapporteras för det brottet.

Nu vet jag inte om din frus olycka rapporterats i det nya systemet, men det låter som det.

Jag tror inte det här kommer leda till något särskilt från polisens sida, men det kan vara bra att höra av sig till polisen som kan lämna ett bättre svar.

I tidigare system valde poliserna om de skulle skriva en minnesanteckning (ingen mer åtgärd av polisen) eller en rapport (Mer utredning från polisens sida) vid trafikolyckor. Den möjligheten finns inte just nu, utan alla skrivs alltså in som vårdslöshet i trafik.
Citera
2013-12-20, 05:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Optiroc
I det nya system som polisen använder för avrapportering måste man fylla i ett brott (förutom vid viltolyckor). ALLA trafikolyckor skall då rapporteras som vårdslöshet i trafik och ALLA inblandade skall skrivas in som målsägare. Undantaget är om det är uppenbart att någon begått något fel. Då skall personen i sådana fall (om omständigheterna finns) delges misstanke på plats och rapporteras för det brottet.

Nu vet jag inte om din frus olycka rapporterats i det nya systemet, men det låter som det.

Jag tror inte det här kommer leda till något särskilt från polisens sida, men det kan vara bra att höra av sig till polisen som kan lämna ett bättre svar.

I tidigare system valde poliserna om de skulle skriva en minnesanteckning (ingen mer åtgärd av polisen) eller en rapport (Mer utredning från polisens sida) vid trafikolyckor. Den möjligheten finns inte just nu, utan alla skrivs alltså in som vårdslöshet i trafik.

Ah då är jag med, och det förklarar ju hela målsägar biten. Stort tack för det svaret nu blev allt mycket mer logiskt :-)
Citera
2013-12-20, 08:46
Medlem
Huvudsaken är att alla lever och mår bra och inte har skador för livet. Bra inför julen! Jag antar att bilen blev skrot.
Citera
2013-12-20, 10:53
Medlem
Nu tror jag inte att din fru har något att oroa sig för när det väl kommer till kritan men ja, man KAN bli dömd för vårdslöshet i trafik vid singelolyckor.

Jag har en före detta kollega som, när hon var 19 och hade nytaget körkort, fick sladd på en grusväg och frontade med ett träd. Hon körde inte över hastighetsgränsen, oberoende vittnen som observerade hela olyckstillfället kunde bekräfta detta, och hon hade lagliga däck och bilen var besiktigad u.a osv.

Nu har jag inte sett domen personligen men hon berättade att hon blev dömd till VIT eftersom "jag borde ha hållit lägre hastighet på det underlaget" ungefär.
Citera
2013-12-20, 11:36
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Galathir
:Händelse föraren var påväg från A- B Hon körde i ca 110 km/h och fått sladd på bilen. Kanade därefter in i vajerräcket där bilen blev stårende.

Övrigt
Bilen var försedd med vinterdäck i godkänt skick.
Föraren ej gjort alkoholutandningsprov. Ej misstanke om rattonykterhet.

Personskador

Okänt i skrivande stund.

Föraren samt två små barn förda till *** med ambulans

Egendomsskador

14-15 stolpar i vajerräcket nedkörda.

Men inte ett ord om vad hon skulle gjort som var oaktsamt eller vårdslöst. Fattar noll och hon kan inte sova. Ansvariga poliser går förstås inte heller att få tag i.

Kört för fort under rådande omständigheter...
Citera
2013-12-20, 11:49
Medlem
Jthunderas avatar
Det blir knappast oaktsamhet eller vårdslöshet i trafik...

Skulle ert resonemang hålla kan polisen i princip stoppa ALLA bilar när det regnar och börja skriva ut böter.

Rubriceringen beror på rapportsystemet. Polisen är helt nedringd med frågor om detta. I princip alla uppfattar det som att de är misstänka för något.
Citera
2013-12-20, 23:53
Medlem
Citat:

Jag tror att det blir "misstänkt för vårdslöshet i trafik" som rapporteras. I mitt fall frågade polisen mig om jag erkände just vårdslöshet i trafik vilket jag naturligtvis nekade bestämt till.
Utredningen om vårdslöshet i trafik lades ned och det verkar som om böterna för att "ej lämnat företräde" försvann i "cyberrymden".
Citera
2013-12-21, 06:53
Medlem
Optirocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smokieknife
Jag tror att det blir "misstänkt för vårdslöshet i trafik" som rapporteras. I mitt fall frågade polisen mig om jag erkände just vårdslöshet i trafik vilket jag naturligtvis nekade bestämt till.
Utredningen om vårdslöshet i trafik lades ned och det verkar som om böterna för att "ej lämnat företräde" försvann i "cyberrymden".
De senaste veckorna har ett nytt sätt att avrapportera trafikolyckor introducerats hos polisen. Därmed skall alla trafikolyckor, oavsett hur omfattande de är skrivas in som vårdslöshet i trafik. Undantaget är viltolyckor och om det vid avrapporteringen är uppenbart att något specifikt brott ägt rum, t.ex. ej hållit tillräckligt avstånd till framförvarande fordon.
Citera
2013-12-21, 15:07
Medlem
Citat:
De senaste veckorna har ett nytt sätt att avrapportera trafikolyckor introducerats hos polisen. Därmed skall alla trafikolyckor, oavsett hur omfattande de är skrivas in som vårdslöshet i trafik. Undantaget är viltolyckor och om det vid avrapporteringen är uppenbart att något specifikt brott ägt rum, t.ex. ej hållit tillräckligt avstånd till framförvarande fordon.
Jo, vad jag ville få fram är att man är misstänkt för vårdslöshet i trafik. Jag nekade på plats och utredningen lades ned.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in