Citat:
Ursprungligen postat av
Optiroc
I det nya system som polisen använder för avrapportering måste man fylla i ett brott (förutom vid viltolyckor). ALLA trafikolyckor skall då rapporteras som vårdslöshet i trafik och ALLA inblandade skall skrivas in som målsägare. Undantaget är om det är uppenbart att någon begått något fel. Då skall personen i sådana fall (om omständigheterna finns) delges misstanke på plats och rapporteras för det brottet.
Nu vet jag inte om din frus olycka rapporterats i det nya systemet, men det låter som det.
Jag tror inte det här kommer leda till något särskilt från polisens sida, men det kan vara bra att höra av sig till polisen som kan lämna ett bättre svar.
I tidigare system valde poliserna om de skulle skriva en minnesanteckning (ingen mer åtgärd av polisen) eller en rapport (Mer utredning från polisens sida) vid trafikolyckor. Den möjligheten finns inte just nu, utan alla skrivs alltså in som vårdslöshet i trafik.
Jag tror att det blir "misstänkt för vårdslöshet i trafik" som rapporteras. I mitt fall frågade polisen mig om jag erkände just vårdslöshet i trafik vilket jag naturligtvis nekade bestämt till.
Utredningen om vårdslöshet i trafik lades ned och det verkar som om böterna för att "ej lämnat företräde" försvann i "cyberrymden".