Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-12-19, 16:48
  #1
Medlem
Sitter med tankarna på att uppfylla min dröm. nämligen att starta ett åkeri. Är det ens möjligt att konkurrera mot de stora jättarna idag. tänkte börja med en bil som är något år begagnad. Sedan jobba mig upp och bygga en flotta. Har ett jobb i dag som jag trivs på och med helt okej lön. Så det känns jobbig att ta steget. Har själv ABECEDE körkort så körkort är redan klart. Ca 1 miljon till starten av företaget är undanlagt men är fundersam på om det är minsta laget.
La tråden här då jag tycker att det handlar mycket om trafikering detta.
Citera
2013-12-19, 17:16
  #2
Medlem
provocative77s avatar
Hmm.... Tror att TS börjar växa upp. Börjar låta seriös senaste tiden.
Vad gäller eget åkeri så tänker du helt rätt.
Min morbror började just med en begagnad lastbil. Flakbil kan tilläggas.
I dag äger han det största åkeriet i denna region.
Tyvärr så är det inget han fått gratis, även om han de senaste 20 åren kan betecknas som rik.
Åren innan det fungerade som för alla egenföretagare. De jobbar arslet av sig o deras barns barndomsminnen är: Inte i dag, pappa är trött.
Men som sagt. När första bilen var betald köpte han en till o anställde. När andra bilen var betald köpte han två nya o anställde. Vid ett tillfälle förvärvade han ett konkursbo vilket ledde till att han då även började med godstransporter o inte bara grus/snö.
Sönerna fyllde lastbilskörkort vilket resulterade i anställning o lastbil.
I dag lever han på pengarna som företaget genererar o som leds av hans två söner.

Så är du villig att jobba dygnet runt o vågar satsa även om det ser mörkt ut med risk för konkurs så tkr jag att du ska köra på.
Även om du inte får samma utveckling som min morbror fick så kan du garanterat försörja dig med enbart en bil utan anställda.
Eller så väljer du att fortsätta som löneslav till du ångrar dig bittert på din 65-årsdag att du inte försökte.
Citera
2013-12-19, 17:49
  #3
Medlem
Har haft lite i tankarna med att börja med en budbil och sedan jobba sig uppåt. Men det känns inte som det jag vill göra egentligen men bilen är billigare och alltså riskerar man mindre. Det är ju trotts allt samma bransch så man kan ju göra sig ett namn så att säga.
Citera
2013-12-19, 18:07
  #4
Medlem
toby79s avatar
Jobbar du med det idag? Kan du hitta kunder?
Du behöver trafiktillstånd (drygt 80 000 som försvinner bara där) och sen ska du inneha en massa olika utbildningar osv. Ska du kunna buda på en del upphandlingar så finns det ofta miljökravsbilagor som ska följas. Kan iof finnas även för andra bolag, men då gäller det att inte sitta på något gammalt lik till kärra.

Branschen i övrigt kan vara ganska tuff och svår. Risken är stor att du bara plöjer ner pengar som du inte kan hämta tillbaka.

Lite länkar:
Europaparlamentets och rådets förordning om gemensamma regler beträffande de villkor som ska uppfyllas av personer som bedriver yrkesmässig trafik och om upphävande av rådets direktiv
http://www.notisum.se/rnp/eu/lag/309R1071.htm
Yrkestrafikförordningen
http://www.notisum.se/Pub/Doc.aspx?u...g/20120237.htm
Yrkestrafiklagen
http://www.notisum.se/Pub/Doc.aspx?u...g/20120210.htm

Redan här är väl läget när man börjar bli lite matt, men det finns en jäkla massa att tänka på innan man ens kan köra yrkesmässigt. Sen kommer som sagt biten med kunder för det är ju det som ska betala allt och lite till.

Kanske lättare att fixa en fräsch YKB och sen söka in någonstans som timmis eller som fast förare. Man slipper en del tråkiga saker då.
Citera
2013-12-19, 18:18
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av toby79
Jobbar du med det idag? Kan du hitta kunder?
Du behöver trafiktillstånd (drygt 80 000 som försvinner bara där) och sen ska du inneha en massa olika utbildningar osv. Ska du kunna buda på en del upphandlingar så finns det ofta miljökravsbilagor som ska följas. Kan iof finnas även för andra bolag, men då gäller det att inte sitta på något gammalt lik till kärra.

Branschen i övrigt kan vara ganska tuff och svår. Risken är stor att du bara plöjer ner pengar som du inte kan hämta tillbaka.

Lite länkar:
Europaparlamentets och rådets förordning om gemensamma regler beträffande de villkor som ska uppfyllas av personer som bedriver yrkesmässig trafik och om upphävande av rådets direktiv
http://www.notisum.se/rnp/eu/lag/309R1071.htm
Yrkestrafikförordningen
http://www.notisum.se/Pub/Doc.aspx?u...g/20120237.htm
Yrkestrafiklagen
http://www.notisum.se/Pub/Doc.aspx?u...g/20120210.htm

Redan här är väl läget när man börjar bli lite matt, men det finns en jäkla massa att tänka på innan man ens kan köra yrkesmässigt. Sen kommer som sagt biten med kunder för det är ju det som ska betala allt och lite till.

Kanske lättare att fixa en fräsch YKB och sen söka in någonstans som timmis eller som fast förare. Man slipper en del tråkiga saker då.
har läst på lite av vad som krävs för att få starta åkeri med prov utb och andra tillstånd. Det går en del pengar där. sen ska man ha någon som fixar bokföringen som oxå säkert vill ha en hög med pengar.
Ev kunder har jag mycket kontakt med via mitt nuvarande jobb. Känner några lokala företagare privat som jag bollat lite ider med och de lät inte omöjliga på att bli kunder om jag skulle välja att starta upp något. Har mycket kontakter med företagare så kunder ser ut som det finns.
Funderar på ekonomin. Få ett lån är inte spec lätt heller till att starta företaget om man inte lånar med privat säkerhet och det är något jag helst undviker då företaget och det privata skall hållas isär.
Citera
2013-12-19, 18:46
  #6
Medlem
toby79s avatar
Ja det kommer kosta pengar att starta eget och även driva det. Men du skulle iof kunna börja räkna lite löst på de kunder du kanske kan ragga upp om du startar eget. Sen ser du hur det bär sig, förmodligen inte alls om du ska ha lite avkastning, men då har du åtminstone siffrorna.

Skatteverket anordnar ibland nyföretagarträffar för såna som vill starta upp och de är ganska intressanta. Gratis fika om inte annat, så var det när jag gick på en sån träff. Sen finns det ofta någon form av organisation att ta hjälp av när det gäller övriga frågor för företag som man kan få lite stöd av Almi som exempel.

Du kan också kollar runt lite på de som kommer bli dina konkurrenter, hur går det för dom? Visar många dåliga siffror så får du slåss hårt. Visar de sig till det bättre så kan det kanske finnas utrymme att komma in utan att bråka för mycket.

Skatteverkets informationsträffar:
http://www.skatteverket.se/foretag/informationstraffar.4.18e1b10334ebe8bc80001513.htm l
Citera
2013-12-20, 16:02
  #7
Medlem
Tog mig faktiskt i kragen och ringde en gammal vän som har budbilsfirma. Dock en liten med 3 bilar och 2 anställda. Tänkte höra lite med honom om hur hans uppstart gick till. Vi snacka lite och jag fick massor med bra info. Sen fick jag erbjudande att köpa in mig i hans bolag, på ett 50/50 ägarskap. Då skulle jag kunna driva lastbils transportsidan och han budbilsidan parallellt i samma bolag. Han har alla tillstånd och allt som krävs för att driva transportbolag.

Han är dock knuten så han får körningar av ett större bolag. Hans firma är 2 år och han ska enligt han gå plus varje månad efter rep av flottan och löner är betalda. Han prata löst om att han ville ha 500 000 kr för 50%. då har han en kundkrets samt 3 nästan nya budbilar. skulle jag vara intresserad så skulle en beg lastbil köpas in som jag skulle köra för beloppet jag kastar in samt så skulle firman vara med och betala om det behövdes några kr extra. Vi skulle ta ut lika lön och lika stor aktievinst när bolaget går så bra att aktievinst är möjlig. Just nu går bolaget + efter lön är uttaget och det skulle även tåla att ge mig lön och fortfarande gå +.
Jag skulle få full insyn i bokföringen innan ev avtal där.

Vad tror ni är summan rimlig. Är dock lite orolig över att driva med en gammal vän sedan gymnasie tiden. Vi var dock riktigt nära vänner då och kom bra överens. känns som att denna möjlighet inte kommer igen. Får ju månadslön direkt så privat ekonomin kommer att hålla.
är det någon som har några bra synpunkter.
Citera
2013-12-20, 16:45
  #8
Medlem
toby79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hvadfanden
Tog mig faktiskt i kragen och ringde en gammal vän som har budbilsfirma. Dock en liten med 3 bilar och 2 anställda. Tänkte höra lite med honom om hur hans uppstart gick till. Vi snacka lite och jag fick massor med bra info. Sen fick jag erbjudande att köpa in mig i hans bolag, på ett 50/50 ägarskap. Då skulle jag kunna driva lastbils transportsidan och han budbilsidan parallellt i samma bolag. Han har alla tillstånd och allt som krävs för att driva transportbolag.

Han är dock knuten så han får körningar av ett större bolag. Hans firma är 2 år och han ska enligt han gå plus varje månad efter rep av flottan och löner är betalda. Han prata löst om att han ville ha 500 000 kr för 50%. då har han en kundkrets samt 3 nästan nya budbilar. skulle jag vara intresserad så skulle en beg lastbil köpas in som jag skulle köra för beloppet jag kastar in samt så skulle firman vara med och betala om det behövdes några kr extra. Vi skulle ta ut lika lön och lika stor aktievinst när bolaget går så bra att aktievinst är möjlig. Just nu går bolaget + efter lön är uttaget och det skulle även tåla att ge mig lön och fortfarande gå +.
Jag skulle få full insyn i bokföringen innan ev avtal där.

Vad tror ni är summan rimlig. Är dock lite orolig över att driva med en gammal vän sedan gymnasie tiden. Vi var dock riktigt nära vänner då och kom bra överens. känns som att denna möjlighet inte kommer igen. Får ju månadslön direkt så privat ekonomin kommer att hålla.
är det någon som har några bra synpunkter.
Det kan absolut vara någonting, men du borde försöka få bokföringen granskad av någon som kan sånt där. Kolla också upp vad det innebär för dig som delägare, både skyldigheter och rättigheter så att säga.
Citera
2013-12-20, 17:11
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av toby79
Det kan absolut vara någonting, men du borde försöka få bokföringen granskad av någon som kan sånt där. Kolla också upp vad det innebär för dig som delägare, både skyldigheter och rättigheter så att säga.
Det är nog inte fel att kolla med någon som kan det där. Har inte mycket kunskaper kring det där själv. Tänker också att någon form av jurist skall kopplas in om det blir något för att utforma ett avtal där det framgår ägda andelar sen vet jag inte riktigt vad som mer bör tas med men det har ju juristen betalt för att kunna så det löser sig nog om det går så långt att det blir affär.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback