• 1
  • 2
2005-07-20, 16:31
Medlem
Bingolikets avatar
Rent hypotetisk fråga naturligtvis men ändå en fråga.En dag får du besök av Gud.Naturligtvis blir du nyfiken på vad han vill just dig och blir lite misstänksam.Gud hälsar artigt och frågar hur du har det här på jorden.Jag kan väl inte klaga säger du men lite guldkant på tillvaron skulle inte sitta helt fel harklar du fram lite försiktigt.Gud tittar i sin stora bok och betraktar dig sedan allvarligt och stryker sig sedan över skägget.Sedan kommer han med ett förslag som får dig att hoppa till.Om du vill sälja en del av din livslängd så har jag några spekulanter här i min bok.Det högsta budet ligger nu på 10 miljoner för 10 år av din livslängd.Du behöver bara skriva under det här kontraktet.Vad skulle du svara?
Citera
2005-07-20, 16:35
Moderator
Ruskigbusss avatar
Filosofi?

Nåväl - tja, det beror ju på hur långt liv man skulle haft.

Jag kan mycket väl tänka mej att sälja bort åren mellan 90 och 100.

Däremot om det är från och med i morgon och tio år framåt, så tror jag att jag backar.
Citera
2005-07-20, 16:37
Medlem
Bingolikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ruskigbuss
Filosofi?

Nåväl - tja, det beror ju på hur långt liv man skulle haft.

Jag kan mycket väl tänka mej att sälja bort åren mellan 90 och 100.

Däremot om det är från och med i morgon och tio år framåt, så tror jag att jag backar.
Jamen naturligtvis får du inte veta hur gammal du beräknas bli.
Citera
2005-07-20, 16:40
insomnias avatar
Nja, om Gud visat sig till mig och jag vetat att det finns ett liv efter detta så hade jag kvickt blivit muslim och bett 5 ggr om dagen tills jag dör.
Så jag hade tackat nej och försökt använda de 10 åren jag kunnat sälja till att visa Gud hur trogen muslim jag faktiskt är.
Citera
2005-07-20, 16:43
Medlem
Bingolikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av insomnia
Nja, om Gud visat sig till mig och jag vetat att det finns ett liv efter detta så hade jag kvickt blivit muslim och bett 5 ggr om dagen tills jag dör.
Så jag hade tackat nej och försökt använda de 10 åren jag kunnat sälja till att visa Gud hur trogen muslim jag faktiskt är.
Haha bra försök men det går inte att lura Gud.Och hur vet du att han gillar muslimer?Men till topic.Skulle du sälja livslängd för pengar?
Citera
2005-07-20, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bingoliket
Haha bra försök men det går inte att lura Gud.Och hur vet du att han gillar muslimer?Men till topic.Skulle du sälja livslängd för pengar?

Det är ju helt sjukt att vara så pengakåt så att man ger bort 10 år av sitt liv för 10 mille. Seriöst!
Citera
2005-07-20, 16:49
Moderator
Ruskigbusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vingar
Det är ju helt sjukt att vara så pengakåt så att man ger bort 10 år av sitt liv för 10 mille. Seriöst!

Mja, pengakåt - om vi försöker omvandla detta konkreta till något mer abstrakt och filosofiskt så blir ju frågan i botten:

- Vilket är viktigast - ett bra liv nu - eller ett långt liv?
Citera
2005-07-20, 16:50
Medlem
MorrissonEs avatar
Lätt, hade tackat ja direkt.
Jag får utgå från att jag blir normal ålder när jag där, runt 70-80, och då kommer jag altså då vid runt 60. Det känns som att man är klar med det mesta i livet då, förutom att vara pensionär vilket iochförsig vekrar trevligt men jag klarar mig nog utan det.
Citera
2005-07-20, 16:50
insomnias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bingoliket

Nej, tror inte det.
Citera
2005-07-20, 16:51
Medlem
10 miljoner för 10 år? Näe, aldrig någonsin att jag skulle gå med på ett sånt erbjudande. Det skulle isåfall vara om det handlade om 10 år av sjukdom och lidande.
Citera
2005-07-20, 16:52
Medlem
Bingolikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vingar
Beror väl på vad man har för värderingar.Ett behagligt och bekymmerslöst men lite kortare liv kanske vissa ser som bättre än ett långt liv med en ständig kamp för att få det att gå ihop?
Citera
2005-07-20, 16:52
Medlem
Bottenskraps avatar
Jag skulle nog fan överväga det. Men eftersom man inte vet hur gammal man blir så kan det ju innebära att man dör på stört eftersom man ändå skulle ha dött inom 10 år .

Om man vet att man skulle blivit medelgammal (vad nu den ligger på, typ 80-85 år?) så skulle jag LÄTT sälja!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in