Citat:
Ursprungligen postat av
yooii
Min spontana fråga är: Vad i hela friden ska de skicka en slutfaktura på? Ring till deras kundservice och fråga.
Tror att Telia fakturerar fasta kostnader i förskott och rörliga i efterskott
Citat:
Ursprungligen postat av
miikos
Samtalen som rings nu exempelvis. Alla samtal mellan det att fakturan skrevs och avslutet är inte betalda än, (om det gäller att samtalen rings på kredit).
Instämmer.
Citat:
Ursprungligen postat av
EckiEcki
Betala och vänta på krediteringen. Gör du inte det så blir det sannolikt betalningspåminnelse/inkasso/etc/etc.
Faktureringsmodellen är beskriven i det avtal du godkände när du tecknade abbet.
Julefrid i all ära men det hör kristendomen till att vända andra kinden till... med denna fromma inställning hade jag förmodligen aldrig ens kommit på tanken att lämna Telia

civilsamhällets medborgarskap ställer krav på individer att stå upp för sin autonomi och hålla på sin rätt, i synnerhet gentemot företagsjättar som gör lite som dom alltid gjort och betraktar sin viktigaste tillgång (= sina kunder) som något slags undersåtar
Citat:
Ursprungligen postat av
ormanoff
Vad du kan göra är att betala den faktura som avser december månad och bestrida fakturan i övrigt. Då har du betalat enligt avtalet. Givetvis är du inte skyldig att betala mer än du är skyldig för att få återbetalning i efterhand.
Det svåra torde dock vara att veta vilket belopp du ska betala för december månad såvida du inte betalar en fast avgift.
Klokaste orden hittills. Inkasso kan inte göra så mycket med en faktura som bestridits, och det blir upp till Telia att civilrättsligt stämma mig på resten antar jag? Men vad säger juridik och praxis om en sådan situation: vilka risker för krav på avgifter, kostnader, skadestånd osv är det då jag exponerar mig för?