• 1
  • 2
2013-12-18, 23:45
Medlem
Bakgrund: Telia erbjöd högre avgift om man inte sade upp hemtelefonen före årsskiftet, vilket jag gjorde och bytte till annan operatör. Bytet sker 1/1 2014.

Från Telia har jag nu fått en faktura som delvis avser några månader efter årsskiftet, dvs när jag inte längre är kund hos dem.

Telia förklarar denna faktura med att de fakturerar kvartalsvis och att de givetvis kommer betala tillbaka senare när de skickar slutfaktura.

Detta upplägg är säkert bekvämt för Telia, men min ödmjuka åsikt är att är man inte kund hos Telia ska man heller inte betala Telia för något man betalar någon annan operatör för.

Fråga: Vilka möjligheter står till buds om jag vill göra rätt för mig men inte mer än så? Bestrida hela fakturan och bara betala den del som avser 2013? Vilken ekonomisk/juridisk risk tar jag i så fall?
Citera
2013-12-19, 00:06
Medlem
yooiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solhavre
Bakgrund: Telia erbjöd högre avgift om man inte sade upp hemtelefonen före årsskiftet, vilket jag gjorde och bytte till annan operatör. Bytet sker 1/1 2014.

Från Telia har jag nu fått en faktura som delvis avser några månader efter årsskiftet, dvs när jag inte längre är kund hos dem.

Telia förklarar denna faktura med att de fakturerar kvartalsvis och att de givetvis kommer betala tillbaka senare när de skickar slutfaktura.

Detta upplägg är säkert bekvämt för Telia, men min ödmjuka åsikt är att är man inte kund hos Telia ska man heller inte betala Telia för något man betalar någon annan operatör för.

Fråga: Vilka möjligheter står till buds om jag vill göra rätt för mig men inte mer än så? Bestrida hela fakturan och bara betala den del som avser 2013? Vilken ekonomisk/juridisk risk tar jag i så fall?
Min spontana fråga är: Vad i hela friden ska de skicka en slutfaktura på? Ring till deras kundservice och fråga.
Citera
2013-12-19, 00:21
Medlem
miikoss avatar
Känns som det är enklare att betala fakturan innan den förfaller.

Det kommer ju ändå att komma en slutfaktura sedan, för alla samtalen som rings under jul. (Gäller ej om det är förbetalda abonnemang).

Hamnar beloppet på minus så får man ju återbetalning. Avi eller på bankkonto. (har fått lite olika när mina fakturor har varit betalda fel).

Men visst så kan man bestrida beloppet som är månadsavgift för dagarna efter avslutet. Och sedan julhelgens telefonsamtal på en faktura någon vecka senare. Men det gäller då att ni är noga med att räkna rätt på dagarna, så att ni betalar för alla dagar under 2013, annars så kan inkasso kostnader tillkomma.

Enklast är att kontakta Telia och fråga om ni kan få ett nytt belopp.
Senast redigerad av miikos 2013-12-19 kl. 00:26.
Citera
2013-12-19, 00:25
Medlem
miikoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yooii
Min spontana fråga är: Vad i hela friden ska de skicka en slutfaktura på? Ring till deras kundservice och fråga.

Samtalen som rings nu exempelvis. Alla samtal mellan det att fakturan skrevs och avslutet är inte betalda än, (om det gäller att samtalen rings på kredit).
Citera
2013-12-19, 00:35
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Fråga: Vilka möjligheter står till buds om jag vill göra rätt för mig men inte mer än så?

Betala och vänta på krediteringen. Gör du inte det så blir det sannolikt betalningspåminnelse/inkasso/etc/etc.

Faktureringsmodellen är beskriven i det avtal du godkände när du tecknade abbet.
Citera
2013-12-19, 12:17
Medlem
yooiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miikos
Samtalen som rings nu exempelvis. Alla samtal mellan det att fakturan skrevs och avslutet är inte betalda än, (om det gäller att samtalen rings på kredit).
Om kunden inte ringer något med telefonen? Urbota korkat av Telia att förutsätta att kunderna ringer för ett visst belopp varje månad.
Citera
2013-12-19, 12:43
Medlem
ormanoffs avatar
Vad du kan göra är att betala den faktura som avser december månad och bestrida fakturan i övrigt. Då har du betalat enligt avtalet. Givetvis är du inte skyldig att betala mer än du är skyldig för att få återbetalning i efterhand.

Det svåra torde dock vara att veta vilket belopp du ska betala för december månad såvida du inte betalar en fast avgift.
Citera
2013-12-19, 20:57
Medlem
Citat:

Tror att Telia fakturerar fasta kostnader i förskott och rörliga i efterskott

Citat:
Ursprungligen postat av miikos

Instämmer.

Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Betala och vänta på krediteringen. Gör du inte det så blir det sannolikt betalningspåminnelse/inkasso/etc/etc.

Faktureringsmodellen är beskriven i det avtal du godkände när du tecknade abbet.

Julefrid i all ära men det hör kristendomen till att vända andra kinden till... med denna fromma inställning hade jag förmodligen aldrig ens kommit på tanken att lämna Telia civilsamhällets medborgarskap ställer krav på individer att stå upp för sin autonomi och hålla på sin rätt, i synnerhet gentemot företagsjättar som gör lite som dom alltid gjort och betraktar sin viktigaste tillgång (= sina kunder) som något slags undersåtar

Citat:
Ursprungligen postat av ormanoff
Vad du kan göra är att betala den faktura som avser december månad och bestrida fakturan i övrigt. Då har du betalat enligt avtalet. Givetvis är du inte skyldig att betala mer än du är skyldig för att få återbetalning i efterhand.

Det svåra torde dock vara att veta vilket belopp du ska betala för december månad såvida du inte betalar en fast avgift.

Klokaste orden hittills. Inkasso kan inte göra så mycket med en faktura som bestridits, och det blir upp till Telia att civilrättsligt stämma mig på resten antar jag? Men vad säger juridik och praxis om en sådan situation: vilka risker för krav på avgifter, kostnader, skadestånd osv är det då jag exponerar mig för?
Citera
2013-12-20, 11:10
Medlem
yooiis avatar
Citat:
Tror att Telia fakturerar fasta kostnader i förskott och rörliga i efterskott
Ja, det låter rimligt men har du sagt upp abonnemanget till 1 jan -14 ska du inte betala en enda krona utöver det. Ring till Telias kundservice och be dem att kreditera de avgifter som avser för perioden efter 31 december.

Som jag skrivet tidigare så kan inte Telia bara förutsätta att du kommer använda dig av telefontjänsten till den grad att det täcker för de månader efter årsskiftet.
Citera
2013-12-21, 12:35
Medlem
Citat:
Ring till Telias kundservice och be dem att kreditera de avgifter som avser för perioden efter 31 december.

Konstant telefonkö på minst halvtimman till fakturafrågor när jag ringt, och något mer kundanpassat alternativ som att Telia ringer upp erbjuds inte.

När en långvarig kund gör ett rationellt val på en konkurrensutsatt marknad och lämnar Telia till förmån för annan aktör, så är det inte åren av felfri service som blir ihågkomna, utan hur det skulle krånglas över avslutet och några hundralappar de inte ens har rätt till.
Citera
2013-12-21, 12:37
Medlem
ormanoffs avatar
Citat:
Klokaste orden hittills. Inkasso kan inte göra så mycket med en faktura som bestridits, och det blir upp till Telia att civilrättsligt stämma mig på resten antar jag? Men vad säger juridik och praxis om en sådan situation: vilka risker för krav på avgifter, kostnader, skadestånd osv är det då jag exponerar mig för?

Om du har en utestående skuld som du inte reglerat hamnar du givetvis i dröjsmål. Påföljderna för detta regleras i ert avtal men är normalt att du får betala dröjsmålsränta på utestående belopp, kostnader för betalningspåminnelser och inkassokrav. Blir det process av det hela är du skyldig att ersätta motparten för ansökningsavgift och någon tusenlapp i ombudsarvode.
Citera
2013-12-21, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ormanoff
Blir det process av det hela är du skyldig att ersätta motparten för ansökningsavgift och någon tusenlapp i ombudsarvode.

Processer tar tid, och om det går så långt borde jag ha fått slutfakturan som Telia avser att betala tillbaka del av beloppet utifrån. Räknar jag bara rätt och betalar det belopp som avser december kostar det Telia förmodligen mer att hantera frågan internt än att rätta till allt direkt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in