• 1
  • 2
2013-12-18, 19:29
Medlem
God kväll
Funderar på att byta från Swedbank till Länsförsäkringar. Tycker det verkar smidigt med att samla allting som hemförsäkring, bilförsäkring, bolån och sparande på ett och samma ställe. Får förhoppningsvis rabatt genom att samla allt där. Men undrar hur Länsförsäkringar är generellt? Är ni nöjda? Och är Länsförsäkringar tillräckligt stora? Jag menar, står de starka vid en eventuell kris? De andra storbankerna känns tryggare i det fallet.
Citera
2013-12-18, 19:42
Medlem
Lothlorias avatar
Jag har inte banken på Länsförsäkringar än så kan inte svara för den biten... däremot har vi alla försäkringar där: hemförsäkring, liv- och olycksfall samt bilförsäkring. Jag är riktigt nöjd med försäkringarna vi har. När vi blev bestulna på jacka med mobiltelefon för ett par år sen var det heller inga problem att få ersättning - även för låsbyte (eftersom att det låg nycklar till lägenheten i den stulna jackan).

I övrigt så är Länsförsäkringar ingen jätteliten bank även om den inte är bland de allra största. Huvudsaken är att den bank du anlitar har statlig insättningsgaranti vid en eventuell kris (konkurs) och det skulle jag vilja påstå att alla seriösa banker har.

Det som också är bra med Länsförsäkringar är att man får "rabatt" på avgifter ju mer man har samlat hos dem. Vi har dessutom fått återbäring varje år, vilket också ger billigare avgift på försäkringarna. Är som sagt riktigt nöjd med försäkringsbiten.

Anledningen till att jag ännu inte har bankdelen är att jag letar billigaste räntan och byter lite då och då för sparkontot. Har inte orkat åka till bankkontoret för att förhandla vilket man naturligtvis annars också kan göra. Var och stängde ett sparkontot på Swedbank förra veckan och det märktes inte överhuvudtaget att de tyckte det var tråkigt att mista en kund.

Tycker det är bra med aktiva bankkunder, det är så vi kan få upp våra räntor på kontona och ned på lånen, om många bara låter det vara behöver bankerna inte konkurrera. Så jättebra att du tar tag i detta, tycker jag. Lycka till i ditt val.
Citera
2013-12-18, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lothloria
Jag har inte banken på Länsförsäkringar än så kan inte svara för den biten... däremot har vi alla försäkringar där: hemförsäkring, liv- och olycksfall samt bilförsäkring. Jag är riktigt nöjd med försäkringarna vi har. När vi blev bestulna på jacka med mobiltelefon för ett par år sen var det heller inga problem att få ersättning - även för låsbyte (eftersom att det låg nycklar till lägenheten i den stulna jackan).

I övrigt så är Länsförsäkringar ingen jätteliten bank även om den inte är bland de allra största. Huvudsaken är att den bank du anlitar har statlig insättningsgaranti vid en eventuell kris (konkurs) och det skulle jag vilja påstå att alla seriösa banker har.

Det som också är bra med Länsförsäkringar är att man får "rabatt" på avgifter ju mer man har samlat hos dem. Vi har dessutom fått återbäring varje år, vilket också ger billigare avgift på försäkringarna. Är som sagt riktigt nöjd med försäkringsbiten.

Anledningen till att jag ännu inte har bankdelen är att jag letar billigaste räntan och byter lite då och då för sparkontot. Har inte orkat åka till bankkontoret för att förhandla vilket man naturligtvis annars också kan göra. Var och stängde ett sparkontot på Swedbank förra veckan och det märktes inte överhuvudtaget att de tyckte det var tråkigt att mista en kund.

Tycker det är bra med aktiva bankkunder, det är så vi kan få upp våra räntor på kontona och ned på lånen, om många bara låter det vara behöver bankerna inte konkurrera. Så jättebra att du tar tag i detta, tycker jag. Lycka till i ditt val.

Tack för svaret!
Håller med dig i mycket. Tycker de på Swedbank är tråkiga och formella. Medan de på Länsförsäkringar varit mycket trevliga och tillmötesgående. Spelar egentligen inte så stor roll hur jag bemöts, det viktigaste är ju ändå pris och kostnader, men visst är det trevligare med en trevlig bank, vilket jag tycker Länsförsäkringar varit hittills.
Citera
2013-12-18, 21:10
Medlem
Jag har numera Länsförsäkringar och kan bara prata gott om dom,
Har allt samlat + att jag har 25% rabatt på försäkringarna, och det märks ganska väl

Själva bytet gick smidigt, dom gjorde allt åt mig.

Så jag tycker verkligen att du ska byta ett stort plus är att det är kundägt
Citera
2013-12-18, 21:15
Citat:
Ursprungligen postat av Krool
Jag har numera Länsförsäkringar och kan bara prata gott om dom,
Har allt samlat + att jag har 25% rabatt på försäkringarna, och det märks ganska väl

Själva bytet gick smidigt, dom gjorde allt åt mig.

Så jag tycker verkligen att du ska byta ett stort plus är att det är kundägt

Länsförsäkringar ägs ju av oss försäkringstagare så vi är ju personalens chefer.
Citera
2013-12-18, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svartsynsk
Länsförsäkringar ägs ju av oss försäkringstagare så vi är ju personalens chefer.

Just därför det är bra att ha dom som bank, inga giriga aktieägare som tar all vinst själva.
Citera
2013-12-18, 21:28
Citat:
Ursprungligen postat av Krool
Just därför det är bra att ha dom som bank, inga giriga aktieägare som tar all vinst själva.

För några år sedan var återbäringen så stor att den räckte till både bil och olycksfallsförsäkring hela året.
Citera
2013-12-18, 21:29
Medlem
Jinxedds avatar
Har också LF bank och samtliga mina försäkringar där.

Utan tvekan det bästa jag har haft, utmärkt kundbemötande också. Mkt mer personligt än Swedbank som jag hade tidigare där det var alldeles för fyrkanting bemötande, stelt och opersonligt.

LF
Citera
2013-12-18, 21:55
Medlem
eiskalls avatar
Dom brukar väl ha nöjdast kunder typ varje år.

http://www.lansforsakringar.se/priva...skunderna.aspx
Citera
2013-12-18, 21:59
Medlem
biljons avatar
Kontanthantetingen sköts ju av Forex och dom har ju oftast riktigt bra öppettider. Jag har haft LF bank i 4 år och är riktigt nöjd.
Citera
2013-12-18, 22:03
Medlem
Bbobis avatar
Bra företag som känns genuint trevliga och inte minst ärliga då iaf jag alltid fått mycket bättre priser där än hos deras konkurrenter.

Har du regelbundet sparande får du väll utöver 15% rabatt gratis internettbank samt betalkort. Om jag inte missminner mig.

Ska nog också bli kund där då jag gillar dom starkt.
Citera
2013-12-18, 22:17
Medlem
Diablo1118s avatar
Har varit kund på de flesta storbankerna men använder LF sen 2005 och har hittills inte sett något bättre alternativ.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in