2013-12-20, 22:39
Medlem
Håller med tidigare! Jag bytte från Swedbank till LF och jag är supernöjd! Rekommenderas!
Citera
2013-12-21, 07:35
Medlem
Är inte så sugen på att behöva flytta ett pensionssparande till LF Bank för att bli guldkuld, de verkar ha rätt så mycket högre avgifter än de aktörer jag använder nu.

Misstänker att de inte heller kan matcha bolåneräntan från SEB. Är dock nöjd försäkringskund sedan 2010.
Citera
2013-12-21, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oneofmany
Är inte så sugen på att behöva flytta ett pensionssparande till LF Bank för att bli guldkuld, de verkar ha rätt så mycket högre avgifter än de aktörer jag använder nu.
Det behöver ju inte vara just pensionssparande (om de nu tar ut avgifter för det, har inte kollat). Jag startade ett nytt sparande på 500 kr/mån i ett par fonder i en ISK för att uppnå guldkundskravet och därmed få gratis visakort och extra rabatt på försäkringarna. Övrigt sparande har jag kvar på Avanza.

Värt att notera är dock att villkoren för guldkund skiljer lite beroende på var i landet du bor, t.ex.:
http://www.lansforsakringar.se/priva...r/default.aspx

Jag bytte just från Swedbank till LF för ett tag sedan och är väldigt nöjd med bytet. Enda nackdelen som jag ser det är att jag inte har lika bra betalningsalternativ när man handlar på nätet. Med Swedbank hade man dels alternativet med direktbetalning, dels e-kort. Med LF måste man alltid knappra in siffrorna från sitt vanliga Visa-kort.
Citera
2013-12-21, 14:32
Medlem
frigolitpannas avatar
nyligen bytt från If till LF, sparar 2500 kr om året på det, hemförsäkring och helförsäkring bil.
Bara goda intryck hittills.
Citera
2013-12-21, 15:25
Medlem
Bbobis avatar
Citat:

Misstänker att de inte heller kan matcha bolåneräntan från SEB. Är dock nöjd försäkringskund sedan 2010.

Var nån kärring i p1's plånboken som klagade på det där.

Tycker det är rätt banalt att klaga på att LF har krav för sina rabatter. Vill man inte ha rabatterna är det väll bara att skita i det då.
Citera
2013-12-21, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bzo
Det behöver ju inte vara just pensionssparande (om de nu tar ut avgifter för det, har inte kollat). Jag startade ett nytt sparande på 500 kr/mån i ett par fonder i en ISK för att uppnå guldkundskravet och därmed få gratis visakort och extra rabatt på försäkringarna. Övrigt sparande har jag kvar på Avanza.

Värt att notera är dock att villkoren för guldkund skiljer lite beroende på var i landet du bor, t.ex.:

Jag bytte just från Swedbank till LF för ett tag sedan och är väldigt nöjd med bytet. Enda nackdelen som jag ser det är att jag inte har lika bra betalningsalternativ när man handlar på nätet. Med Swedbank hade man dels alternativet med direktbetalning, dels e-kort. Med LF måste man alltid knappra in siffrorna från sitt vanliga Visa-kort.
Får man fråga vilka fonder du valde? Har varit inne på ISK-kontot och kollat vilka fonder som finns som man kan månadsspara i och det verkar som utbudet är extremt skralt så jag tar tacksamt emot tips. På vanliga fondkontot är det lättare då många, många fler fonder kommer upp som alternativ.
Citera
2013-12-21, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mrjs
Får man fråga vilka fonder du valde? Har varit inne på ISK-kontot och kollat vilka fonder som finns som man kan månadsspara i och det verkar som utbudet är extremt skralt så jag tar tacksamt emot tips. På vanliga fondkontot är det lättare då många, många fler fonder kommer upp som alternativ.
Gjorde ärligt talat ingen större analys av deras fondutbud. Plockade bara ett par som jag ändå har sparande i sen innan, Skagen Global och Kon-tiki.
Citera
2013-12-22, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bzo
Gjorde ärligt talat ingen större analys av deras fondutbud. Plockade bara ett par som jag ändå har sparande i sen innan, Skagen Global och Kon-tiki.
Okej, tack för svaret! Ska kika på dem.
Citera
2013-12-23, 09:22
Medlem
Hittar man fonder som man ändå skulle ha valt hos LF så är det inget problem. Jag är dock inte det minsta sugen på ett låst pensionssparande hos LF, dels på grund av att jag inte tror på (avdragsgillt) privat pensionssparande och dels för fondutbudet är så begränsat.

Att man kunde ha ett vanligt fondsparande för att kvalificera sig för guldkundsstatus var nyheter för mig. Jag har mitt sparande i gratisfonder eller indexfonder med låga avgifter. Man kan göra en liten räkneövning.

Säg att man sparar 1000 kr i månaden för att uppfylla kravet för att bli guldkund. Man välja LF:s indexfonder med lägst avgift, vi räknar på att vi sparar i 10 år:
Länsförsäkringar Sverige Index, normanbelopp 4562 kr

Avanza Zero, har ett normanbelopp på 0 kr
SPP Aktiefond Sverige har ett normanbelopp på 1827 kr
Spiltan Aktiefond Investmentbolag har ett normanbelopp på 2013 kr

Försäkringskostnaderna för vårt hushåll är cirka 9000 kr om året. Att bli guldkund skulle alltså be en höjd rabatt på 15%. Den ökade rabatten skulle bli 1350 kr per år. Med allt annat lika så skulle det alltså kunna löna sig för mig att flytta en del av sparandet för att bli guldkund. Måste dock undersöka vad de kan erbjuda på bolånesidan för jag kan inte behålla min bolånerabatt hos SEB utan att ha lönekonto och dylikt.
Citera
2013-12-23, 10:35
Medlem
Citat:
Hittar man fonder som man ändå skulle ha valt hos LF så är det inget problem. Jag är dock inte det minsta sugen på ett låst pensionssparande hos LF, dels på grund av att jag inte tror på (avdragsgillt) privat pensionssparande och dels för fondutbudet är så begränsat.

Att man kunde ha ett vanligt fondsparande för att kvalificera sig för guldkundsstatus var nyheter för mig. Jag har mitt sparande i gratisfonder eller indexfonder med låga avgifter. Man kan göra en liten räkneövning.

Säg att man sparar 1000 kr i månaden för att uppfylla kravet för att bli guldkund. Man välja LF:s indexfonder med lägst avgift, vi räknar på att vi sparar i 10 år:
Länsförsäkringar Sverige Index, normanbelopp 4562 kr

Avanza Zero, har ett normanbelopp på 0 kr
SPP Aktiefond Sverige har ett normanbelopp på 1827 kr
Spiltan Aktiefond Investmentbolag har ett normanbelopp på 2013 kr

Försäkringskostnaderna för vårt hushåll är cirka 9000 kr om året. Att bli guldkund skulle alltså be en höjd rabatt på 15%. Den ökade rabatten skulle bli 1350 kr per år. Med allt annat lika så skulle det alltså kunna löna sig för mig att flytta en del av sparandet för att bli guldkund. Måste dock undersöka vad de kan erbjuda på bolånesidan för jag kan inte behålla min bolånerabatt hos SEB utan att ha lönekonto och dylikt.
Jag vet inte var i Sverige du bor och vad kraven är där men vi bor i Skåne och sparkravet är 500 kr/månad för att bli guldkund så vi kör (via vanligt fondkonto) 250 kr/månad i Spiltan Aktiefond Investmentbolag (0,2% förvaltningsavgift) och 250 kr/månad i Danske Invest Global Index (0,45% förvaltningsavgift) vilket medför att vi är guldkunder. Vi har gemensamt konto så på gratis visakort, vääääldigt billiga försäkringar osv så sparar vi in den där förvaltningsavgiften med marginal ett bra tag framöver om man säger så och dessa 2 fonder anser jag vara bland de bättre som finns.

Sedan är det ju en bonus att LF har varit sjukt bra att ha att göra med när vi haft försäkringsärende med dem, när vi haft lån hos dem osv, osv.
Citera
2013-12-23, 22:03
Medlem
Har också LF och gillar deras användarvänlighet. Hade SEB innan och där behövde man sin bankdosa för att bara logga på internetbanken. Har parallellt med LF också ett kort från ICA-banken och där behöver man både kort och dosa för att göra någonting på internetbanken.
SEB var dessutom ena riktiga hejare på att försöka sälja på mig diverse tjänster. Det gör inte LF. Dessutom har jag som helkund en oslagbart billig försäkring på en Porsche hos LF.
Citera
2013-12-27, 13:17
Medlem
Jag har också bytt från Swedbank till LF av främst två anledningar.

1. Swedbank tar avgifter på precis allting.
2. Vill inte bidra till Swedbanks vidriga övervinster. LF är ju kundägt så eventuella vinster går tillbaka in i verksamheten.

Som bank tycker jag LF fungerar minst lika. Visst, dom har ett sämre fondutbud men vem är så dum att den lägger sina pengar i bankens dyra fonder? Köp Avanza Zero eller aktier i något investmentbolag istället.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in