2014-01-12, 11:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av shia-iran-irak
Har du källa till detta falska anklagelser?

Ja det är ju hadditerna.. Ingen tvekan om att muhammed hade ett förhållande med Aisha i alldeles för tidig ålder, dock ska det nämnas att detta var normen på den tiden..

Islamkritiker misstolkar dock ofta detta, och tror att koranen och hadditerna förespråkar pedofili, vilket är totalt fel. Muhammed höjde åldern man hade sex i, inte sänkte den..
Citera
2014-01-12, 11:50
Bannlyst
Citat:
Alltså lyssna ni ateister är jordens avskum jag föredrar att inte prata så mycket om er men ni tvingar mig.

Jag vill inte prata om hur efterblivet ateisism är eftersom det är inte relevant i denna diskussion men jag kan starta en tråd imorgon eftersom jag ska lägga snart.

Och titta där lös det igenom, anledningen att hata islam...

JAg hatar ingen, detta är tack vare att jag är ateist. Du har uppenbarligen hat i dig till följd utav din religiösa tro. Islam har gjort dig mer hatisk än om du hade varit en rationell människa.

Så där.. DU har slutligen besvarat din egen fråga..
Citera
2014-01-12, 12:01
Bannlyst
Citat:
HAHA jag orkar inte med dig, du läste inte ens det jag skrev. Koranen har aldrig ändrats och det är samma text som för 1400 år sedan

Det kanske stämmer, (förmodligen inte dock eftersom översättningar alltid tolkar om lite etc), dock så besvarar inte det kritiken som var framlagd. Alla de sakerna du nämna hade man kommit fram till redan innan koranen..

Att jorden var rund exempelvis hade man vetat sedan länge.

Koranen har en jävla massa skit skrivet i sig, såklart att några saker prickade rätt, skulle jag skiva en 2000 sidor lång bok om framtiden skulle jag förmodligen ha rätt om ett flertal saker, det samma gäller alla som inte har 0 koll på utveckling.

För att förklara det tydligare:

JAg kan nui skriva: E=MC2 (Einsteins formel), men det är ju inte så imponerande då någon redan har kommit på den, att koranen lyckas repetera redan existerande kunskap från den tiden är inte på något sätt imponerande.
Citera
2014-01-12, 14:40
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rationalisterna
Ja det är ju hadditerna.. Ingen tvekan om att muhammed hade ett förhållande med Aisha i alldeles för tidig ålder, dock ska det nämnas att detta var normen på den tiden..

Islamkritiker misstolkar dock ofta detta, och tror att koranen och hadditerna förespråkar pedofili, vilket är totalt fel. Muhammed höjde åldern man hade sex i, inte sänkte den..

Grunden i problemet är väl inte islamkritikerna utan snarare att stora delar av muslimvärlden förespråkar pedofili och motsätter sig lagstadgande mot barngifte med de haditherna som grund och Muhammed som förebild och argumentet att det är "oislamskt"?
Är det då inte befogad kritik? Oavsett vad den ursprungliga avsikten var.
Citera
2014-01-12, 14:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Grunden i problemet är väl inte islamkritikerna utan snarare att stora delar av muslimvärlden förespråkar pedofili och motsätter sig lagstadgande mot barngifte med de haditherna som grund och Muhammed som förebild och argumentet att det är "oislamskt"?
Är det då inte befogad kritik? Oavsett vad den ursprungliga avsikten var.

Med stora delar menar du de fåtal % som ens erkänner det sexuella umgänget mellan dem i tidig ålder eller det faktum att barnaäktenskap inte är vanligare i muslimska länder än i buddhistiska och hinduiska?

Men visst, absolut ska kritik läggas, men den skall läggas på rätt sätt.. Muhammed var bara en snubbe som levde efter sin tids normer och till och med förbättrade dem något. Dock har dessa läror negativa effekter i dagsläge, det går inte att förneka..

Sen är det ju så att 5% av världen har pedofil-läggningen, överallt.. Så fler än så vill verkligen inte knulla barn oavsett lagstiftning, detta säger ju inget om huruvida det är bra att det tillåts i hadditerna dock.. Vilket det såklart inte är..
Citera
2014-01-12, 14:54
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Med stora delar menar du de fåtal % som ens erkänner det sexuella umgänget mellan dem i tidig ålder eller det faktum att barnaäktenskap inte är vanligare i muslimska länder än i buddhistiska och hinduiska?

Men visst, absolut ska kritik läggas, men den skall läggas på rätt sätt.. Muhammed var bara en snubbe som levde efter sin tids normer och till och med förbättrade dem något. Dock har dessa läror negativa effekter i dagsläge, det går inte att förneka..

Sen är det ju så att 5% av världen har pedofil-läggningen, överallt.. Så fler än så vill verkligen inte knulla barn oavsett lagstiftning, detta säger ju inget om huruvida det är bra att det tillåts i hadditerna dock.. Vilket det såklart inte är..

"Dom andra gör det också" är ingen bra ursäkt .... inte ens en anledning till inte att fokusera på problem där dom faktisk finns.
Citera
2014-01-12, 15:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
"Dom andra gör det också" är ingen bra ursäkt .... inte ens en anledning till inte att fokusera på problem där dom faktisk finns.

Ja exakt, dom andra gör det oxå = bevis för att det inte är knutet till fenomenet. rupper som inom islam visar detta på samma sätt att islam inte är en bidragande faktor.

Forskning fungerar hela tiden utifrån samma principer, därav drar jag en parallell till språkforskning för att förtydliga, just för att språk är ett ämne jag forskat
mycket inom själv.

Vid tillfälle så undersökte jag "lätta svordomar" parallellt med diverse faktorer, en av dessa var social status.

När den statistiska signifikansen räknades ut, visade det sig att alla grupper använde dessa ord ungefär lika mycket, slutsatsen blir därav att social status
inte har en inverkan på användandet av dessa ord, enligt den data jag hade samlat in.

Om vi nu applicerar samma godkända vetenskapliga metod (godkänd av universitet världen över, inte av mig) på Islam och pedofili:
Då muslimerna inte utför dessa dåd i högre skala än personer tillhörande andra kulturer, är slutsatsen att islam inte är en bidragande faktor till fenomenet.

Däremot kan religion i helhet förmodligen ses som en bidragande faktor.

Med andra ord: "Dom gör det också" visar just att fenomenet inte är knutet till den omtalade gruppen.

Tänk dig denna som en andra jämförelse, 5 personer gör tillsammans samma brott, vilket brott gör det samma, alla är lika skyldiga.
Rätten dömmer att alla har gjort samma brott, dock får en av de dömda 4 gånger hårdare straff, är detta rättvist?
Citera
2014-01-12, 15:24
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ja exakt, dom andra gör det oxå = bevis för att det inte är knutet till fenomenet. rupper som inom islam visar detta på samma sätt att islam inte är en bidragande faktor.

Är islam inte bidragande till islamiska fenomen?

Citat:
Forskning fungerar hela tiden utifrån samma principer, därav drar jag en parallell till språkforskning för att förtydliga, just för att språk är ett ämne jag forskat
mycket inom själv.

Tackar, jag har sett prov på din "forskning" .... så jag klarar mig utan din självutnämnde 'auktoritet'.

Citat:
Om vi nu applicerar samma godkända vetenskapliga metod (godkänd av universitet världen över, inte av mig) på Islam och pedofili:
Då muslimerna inte utför dessa dåd i högre skala än personer tillhörande andra kulturer, är slutsatsen att islam inte är en bidragande faktor till fenomenet.

Islam bidrar inte med islamske manifestationer?

Citat:
Däremot kan religion i helhet förmodligen ses som en bidragande faktor.

Med andra ord: "Dom gör det också" visar just att fenomenet inte är knutet till den omtalade gruppen.

Inte exklusivt, men det är fortfarande knytat till dom som gör det.

Citat:
Tänk dig denna som en andra jämförelse, 5 personer gör tillsammans samma brott, vilket brott gör det samma, alla är lika skyldiga.
Rätten dömmer att alla har gjort samma brott, dock får en av de dömda 4 gånger hårdare straff, är detta rättvist?

Falsk analogi.
Citera
2014-01-12, 17:37
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Med stora delar menar jag ex. länder vars invåndare mäts i tiotals och ibland hundratals miljoner, var de muslimska ledarna och muslimska organisationer beter sig på det sättet jag beskrev. Var stormuftis och landsledare beskriver det underbara i att gifta sig med ett barn.

Citat:
Exakt min poäng. Bra att vi är överens.

Citat:
Utom under Muhammeds tod då normerna var annorlunda?
Men ja, det är det religiösa meddelandet med stöd för handlingen som är problemet, tillsammans med handlingen själv.
Citera
2014-01-17, 18:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Är islam inte bidragande till islamiska fenomen?

Tackar, jag har sett prov på din "forskning" .... så jag klarar mig utan din självutnämnde 'auktoritet'.

Islam bidrar inte med islamske manifestationer?

Inte exklusivt, men det är fortfarande knytat till dom som gör det.

Falsk analogi.

Du missförstod redan från början.. Islam är knutet till muslimska fenomen, det säger sig själv. Vad "dom andra gör det också" visar, är att det INTE är ett muslimskt fenomen till att börja med, det är om något ett religiöst fenomen..

Du kanske i övrigt skall argumentera mot hela poänger, inte emot meningsfragment som ensamt inte uttrycker det jag försöker uttrycka??

Det är inte "min forskning". Det är "Forskning" punkt. Metoder som du själv kan kolla upp att dom är godkända på varenda universitet i världen (utom möjligtvis religiöst grundade sådana). Inte heller har jag sagt ett ord om auktoritet. Det är vetenskaplig metod..

" Islam bidrar inte med islamske manifestationer?"

Redan svarat på i början...

"Inte exklusivt, men det är fortfarande knytat till dom som gör det. "

Exakt, inte exklusivt.. Därav blir det ju rätt dumt att tala om det som ett muslimskt fenomen eller? Då kan man prata om pedofili som ett Svenskt fenomen också då?? Visst föregår det i andra länder i lika stor utsträckning, men vi gör det ju vi med, så det är Svenskt..

På vilket sätt stämmer inte jämförelsen? Det är väll inte så att du bara skriker ut falsk analogi varje gång någon gör en jämförelse du inte klarar att bemöta, ja just det, så var det ju visst det..
Senast redigerad av Rationalisterna 2014-01-17 kl. 18:54.
Citera
2014-01-17, 18:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz

Utom under Muhammeds tod då normerna var annorlunda?
Men ja, det är det religiösa meddelandet med stöd för handlingen som är problemet, tillsammans med handlingen själv.

JAg tror inte fler hade den läggningen då.. Menar, att gifta sig är inte samma sak som att ha sex.. OCh så vitt jag vet var det inte "inne" på samma sätt som det var "inne" att knulla småpojkar i antikens grekland. För i en sådan situation kan ju fler än de som faktiskt tänder på det utföra det.. Detta är ju ren spekulation skall göras klart..

Sen måste jag ju passa på att få in Dawkins när jag kan som påpekar att det är värre att lära ett barn om helvetet än att faktiskt våldta dem, något som skulle kunna diskuteras i sig, kanske inte i denna tråd eventuellt..
Citera
2014-01-17, 21:12
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
JAg tror inte fler hade den läggningen då.. Menar, att gifta sig är inte samma sak som att ha sex.. OCh så vitt jag vet var det inte "inne" på samma sätt som det var "inne" att knulla småpojkar i antikens grekland. För i en sådan situation kan ju fler än de som faktiskt tänder på det utföra det.. Detta är ju ren spekulation skall göras klart..

Sen måste jag ju passa på att få in Dawkins när jag kan som påpekar att det är värre att lära ett barn om helvetet än att faktiskt våldta dem, något som skulle kunna diskuteras i sig, kanske inte i denna tråd eventuellt..

Jag menar bara att det rimmar illa med ditt påstående om andra normer under Muhammeds livstid som skulle ursäkta beteendet.. Och vi vet ju båda att hadithen säger 9 år för fullbordandet, eller hur?
Oavsett så är det bara en petitess, jag vet.

Det är väl inte exakt vad Dawkins talade om, men nej, det är inte rätt tråd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in