2013-12-18, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av narlysimpelton

Vidare på rörligheten så är det förbannat jobbigt att hamna bakom en tjej sent en kväll på vägen hem. Man är trött, hungrig och vill bara hem hem hem och framför går en liten vättskrämd tjej som tror hon ska bli våldtagen. Vem är mest begränsa där tycker du.

Det här är bland det drygaste jag vet. Jag blir inte måttligt irriterad när tjejen börjar snegla nervöst över axeln, traska på snabbare eller ta onödiga omvägar för att undvika det förmodligen hemska våldtäktssvinet som uppenbarligen förföljer henne.
Irritationen uppstår inte direkt till följd av tjejen, utan på grund av att jag inte lyckas avstå från att känna mig som en elak och dålig människa varenda jävla gång.

Thanks Obama!

Väntar man en timma eller fem till 3-4 på morgonen så riskerar man aldrig hamna bakom ett bräckligt nervvrak.
Citera
2013-12-18, 23:46
Medlem
intramusculars avatar
Än så länge har jag inte sett en enda fördel med att vara man... Jävligt besviken är jag faktiskt.
Jag trodde att jag äntligen skulle få berättat för mig, av alla mans-hatare där ute, om hur många fördelar jag hade och hur lyckligt lottad jag var att vara född med en penis.

Den enda "fördelen" hittills är att jag KANSKE är lite mindre nervös när jag går i en park sent på natten.
WOW vilken fördel det är att vara man!

Kom igen nu, people! Jag vill veta vad det är jag har missat. Media säger ju hela tiden att jag har det så bra som är man. Exakt VAD är det som är så bra?
Snälla berätta så jag kan ha något att glädjas över!
Citera
2013-12-19, 14:32
Medlem
Grodaifickans avatar
De fördelar jag har som man är att jag kan stå upp och pissa, dricka mer öl utan att bli dyngrak och att jag kan ta hand om mig själv fysiskt.

Det sistnämnda är dock lika mycket en nackdel då det gör att man är våghalsigare och utsätter sig själv för fler risker. Mitt testosteron gör också att jag blir aggressiv, utåtagerande och konfliktsökande. Man skulle kunna säga att jag har konstant PMS, med den lilla haken att jag inte får någon sympati från någon för det.

Ska vi vara en knivsudd mer seriösa så är väl den enda egentliga fördelen jag kan komma på att jag kan vara provokativ och frispråkig utan att bli betraktad som en ragata. Å andra sidan betraktas jag nog av många som en gris så det går väl egentligen jämnt ut där med. Fördelen är väl då att min genetiska programmering inte tillåter mig att bry mig.
Citera
2013-12-19, 14:57
Medlem
Herr.Vakens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av antiantiliberal
Det är problemet med feminismen, det handlar inte om att män som grupp har högre makt och mer befogenheter än kvinnor, utan det handlar om att en elit har makten över alla andra. Och eftersom denna elit består främst av män, antagligen för att män i något större utsträckning är egoistiska etc, ses män som grupp som på något sätt privilegierade.
Att dessutom få in fler kvinnor på positioner där makt orätt utövas över andra är inte att göra det bättre, det är att göra ännu ett fel, kvinnor ska vara glada över att de inte är så egoistiska och maktkåta som en viss grupp män...

vilken elit? illuminati? vilken grupp av män? har läst lite konspirations-artiklar här och där och tycker det är tragiskt och respektlöst att utgå ifrån att denna "elit" inte är för jämställdhet när man inte vet vilka dom är, när man inte intervjuat dom, debatterat dom, utmanat dom eller någonting. det är som om att man använder "illuminati" som en ursäkt för att få betée sig hur man vill - det är ju deras fel vilket som!
Citera
2013-12-19, 15:20
Medlem
Knugen-Skuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deriverbar
Du efterfrågade alltså individuella fördelar med att vara man? Efter över 100 års aktivt feministiskt jämställdhetsarbete så finns få sådana kvar, kanske särskilt för Svenssons i arbetslivet.

Däremot finns flera strukturella fördelar / nackdelar kvar, exempelvis: http://www.dn.se/ekonomi/jobb-i-mans...gre-lon/?brs=m

Individuella skillnader kanske tydligast upplevs ur ett rörlighetsperspektiv. Hur reagerar du och din sambo inför att gå hem ensamma genom en park en mörk natt? Snabbar ni på stegen om någon kommer gående bakom er, och börjar hjärtat bulta på samma sätt? Är någon av er mer benägen att undvika att röra er utomhus under vissa tidpunkter på dygnet?

Mellan raderna framgår att du själv upplever dig förfördelad baserat på ditt kön, du upplever att kvinnliga kollegor "kvoterats" till högre positioner än dig. När det gäller den individuella erfarenheten av att man upplever sig diskriminerad i arbetslivet baserat på kön blir det alltid svårt, oavsett om det är en man eller kvinna som upplever sig diskriminerad. Oavsett den individuella upplevelsen så kommer alltid frågan att finnas ifall befordran verkligen uteblev baserat på kön, eller om det i själva verket handlade om meriter, kompetens, social förmåga och personkemi. Därför är det enklare att titta på statistik än att basera sin världsbild på enstaka personers upplevelser, och så vitt jag känner till finns i nuläget ingen statistik som antyder att män diskrimineras baserat på sitt kön när det gäller löner och avancemang i arbetslivet.

Tjänar din sambo mer pengar än dig på grund av att hon är kvinna, eller baserat på yrkesval och kompetens?
Det är större risk för män att röra sig ute i mörkret, eftersom överfallsmisshandel är vanligare än överfallsvåldtäkt, och män är överrepresenterade i förstnämnda fall.

Intressant det sista du skrev! Jag tror inte du hade skrivit så om det var en tjej som startade tråden, och att hennes sambo tjänar mer än henne.
Citera
2013-12-19, 15:22
Medlem
Just det ja, glömde det att slippa stå i toalettköer, det kan ju vara en ganska stor fördel i vissa situationer.
Citera
2013-12-19, 19:39
Medlem
intramusculars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xorebro
är du under medel-längd ?
http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=3627526

http://www.expressen.se/nyheter/lang...tare-an-korta/

Nej jag är >180 cm lång.
Jag är alltså både lång OCH man. Vart är min feta lön? Jag och min penis väntar ivrigt på den.
Citera
2013-12-19, 19:55
Medlem
intramusculars avatar
Citat:
Du efterfrågade alltså individuella fördelar med att vara man? Efter över 100 års aktivt feministiskt jämställdhetsarbete så finns få sådana kvar, kanske särskilt för Svenssons i arbetslivet.

Varför är det fortfarande det enda man hör då? Att det är så fantastiskt fördelaktigt att vara man?

Citat:
Individuella skillnader kanske tydligast upplevs ur ett rörlighetsperspektiv. Hur reagerar du och din sambo inför att gå hem ensamma genom en park en mörk natt? Snabbar ni på stegen om någon kommer gående bakom er, och börjar hjärtat bulta på samma sätt? Är någon av er mer benägen att undvika att röra er utomhus under vissa tidpunkter på dygnet?

Allt detta har besvarats 10 ggr redan, men nej, jag är inte rädd på kvällen. Inte min sambo heller. Om min sambo ska hem själv när det är mörkt är det JAG som är den rädda för hennes skull. Vad personer är rädda för eller inte har inget med jämställdhet att göra.

Citat:
Mellan raderna framgår att du själv upplever dig förfördelad baserat på ditt kön, du upplever att kvinnliga kollegor "kvoterats" till högre positioner än dig. När det gäller den individuella erfarenheten av att man upplever sig diskriminerad i arbetslivet baserat på kön blir det alltid svårt, oavsett om det är en man eller kvinna som upplever sig diskriminerad. Oavsett den individuella upplevelsen så kommer alltid frågan att finnas ifall befordran verkligen uteblev baserat på kön, eller om det i själva verket handlade om meriter, kompetens, social förmåga och personkemi. Därför är det enklare att titta på statistik än att basera sin världsbild på enstaka personers upplevelser, och så vitt jag känner till finns i nuläget ingen statistik som antyder att män diskrimineras baserat på sitt kön när det gäller löner och avancemang i arbetslivet.

I min situation handlade det till 100% om kvotering. Vill inte gå in på detaljer, men personkemi, kompetens etc. har inte spelat någon roll i detta fall. Jag önskar att det hade spelat roll för då hade jag haft det mycket bättre idag. Tro mig.

Vad siffror i en statistik säger skiter jag fullständigt i. Man kan ljuga om allt med hjälp av statistik.
Statistiken säger ju att jag som är både lång OCH har en penis ska ha mycket högre lön än alla andra. Var är den lönen?

Citat:
Tjänar din sambo mer pengar än dig på grund av att hon är kvinna, eller baserat på yrkesval och kompetens?

Vad spelar det för roll? Poängen är att hon är en kvinna med lika mycket utbildning som jag OCH hon är kortare också (!), men har ändå bättre betalt än mig. Missförstå mig nu inte och tro att jag är bitter. Jag tycker det är jättetrevligt och jag är glad för hennes skull. Hon är dessutom världens generösaste människa, men det gör att jag blir förbannad när folk tar det som en självklarhet att det är så jävla fantastiskt att vara man. Kanske för 200 år sedan, men fan inte idag.

På min arbetsplats har jag inte heller mer betalt än de kvinnliga kollegorna på samma nivå som mig.
Citera
2013-12-19, 21:04
Medlem
markus120s avatar
Fördelen med att vara man ligger i biologin, att vi kan ta så jävla mycket stryk psykologiskt och fysiskt och bara spotta blod och fortsätta den långa vandringen mot våra mål. Vi kan skita i vad folk omkring oss tycker och gå emot strömmen, få styrka från vår ensamma vandring och detta är något jag aldrig funnit hos någon kvinna alls. Kvinnor är besatta av andras omdömen om de själva, att följa normer och det är just därför de kämpar kollektivt för att ändra normer för att känna att de har tillåtelse av allmänheten att bete sig på ett visst sätt.

Det som feminister inte talar om är hur lite empati både kvinnor och män har för manlig svaghet, detta är dock en fördel som manar oss att klättra från botten. Ingen kommer tycka synd om oss, det är universell sanning att tragedi endast slår till när kvinnor och barn drabbas.

Detta är inget att gnälla över men värt att påpeka för feminister, sedan tilläger vi att "så har det varit och så kommer det alltid att vara!". Till och med jag skiter totalt i misslyckade gnälliga män men kan få blödande hjärta för kvinnor som lider, det är liksom hardwired i våra instinkter. Feminister uttnytjar denna instinkt till att få absurda förmåner vilket får mig att hålla vakt mot att luras av dessa biologiska mekanismer.

Per Ström och övriga jämställdhetsivrare är dömda att misslyckas för de talar om orättvisor som slår till mot män, rent rationelt kan vi reagera men ingen känner stark solideritet för män som har det svårt. Självklart är det en ren tragedi för många män hur de inte kan få se deras barn och ändå måste betala enorma summor till skilda partners som talar illa om dem för barnen, att ens jämföra detta med några veckor föräldrarledighet fram och tillbaka visar hur skev debatten är. Men jag kan bara inte känna starkt för dessa män, det är någon märklig biologisk instinkt som jag tror att samhället i stort delar med mig.

Detsamma gäller den enorma mordfrekvensen i traditionellt manliga jobb och vi gråter inte över män som dör i prostatacancer som kvinnor som dör i bröstcancer (2-3 gånger fler, men får inte i närheten av samma enorma summor bidrag som bröstcancer forskning får), det är liksom ingen story att smutsiga arbetarklassmän dör i gruvor, skogsverk och industrier. Det väcker inga starka känslor. Samtalet får bara en rationell betydelse, vilket i mediasammanhang och politik inte betyder något alls.
Senast redigerad av markus120 2013-12-19 kl. 21:15.
Citera
2013-12-19, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av markus120
men får inte i närheten av samma enorma summor bidrag som bröstcancer forskning får), det är liksom ingen story att smutsiga arbetarklassmän dör i gruvor, skogsverk och industrier. Det väcker inga starka känslor. Samtalet får bara en rationell betydelse, vilket i mediasammanhang och politik inte betyder något alls.

Hur stor är skillnaden i fördelningen mellan pengarna som samlas in du som säger dig veta?
Citera
2013-12-19, 23:31
Medlem
markus120s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mysmari
Hur stor är skillnaden i fördelningen mellan pengarna som samlas in du som säger dig veta?

JAg kan inte finna det, men det är en sådan enorm medial uppståndelse kring rosa bandet att det inte borde vara någonting att ifrågasätta. På wiki står det:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Rosa_bandet#cite_note-3

Det riktas även kritik mot den ensidiga fokuseringen på just bröstcancer.[2] Denna kritik baseras ofta på en jämförelse mellan bröstcancer och prostatacancer. Enligt tillgänglig statistik drabbar bröstcancer årligen ca7000 personer varav ca210 med dödlig utgång (3% dödlighet) [3] medan prostatacancer årligen drabbar ca9500 personer varav ca2400 med dödlig utgång (25% dödlighet).[4]. Kritiken riktas dock inte direkt mot rosa bandet-kampanjen utan mot att denna får så mycket mer uppmärksamhet jämfört blå bandet-kampanjen som jobbar just mot prostatacancer[2].

Det är alltså över 10 gånger större dödlighet bland prostatacancer offer, den mediala upståndelsen kring bröstcancer är så enorm jämfört med den icke-existerande blå bandet att det inte borde vara någon tvivel på att de två ej ens kan jämföras i omfattning.

Enligt wikin så fick rosa bandet 45 miljoner kr insamlad enbart år 2011, medan mustaschkampanjen fick in totalt 32 miljoner de 5 åren mellan 2007-2011:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Cancerfonden
Senast redigerad av markus120 2013-12-19 kl. 23:40.
Citera
2013-12-19, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av intramuscular
Är det bara jag, som är vit man, som aldrig upplevt de påstådda fördelarna med att vara just en vit man?
Jag tjänar inte mer än mina kvinnliga kollegor.
Jag har missat ett flertal jobbtillfällen för att kvinnor ska kvoteras in.
Jag sitter inte i någon styrelse.
Min sambo (som är kvinna) tjänar mer än mig.
Jag får aldrig någon särbehandling på jobb (vilket jag inte förväntar mig), men kvinnorna får det.
En vecka varje månad förväntas man särbehandla alla kvinnor. Gör man inte det är man ett okänsligt svin.

Vilka fördelar är det jag har som jag inte känner till?
Jag känner inte att jag har någon fördel alls gentemot kvinnor och jag behandlar alltid kvinnor med samma respekt som jag behandlar män. Ändå matas jag varje dag med att kvinnor har det mycket sämre och män har det mycket bättre.
Är jag så himla långt bort från normen att jag inte kan se hur det ligger till i "verkligheten", eller skildras "verkligheten" på ett felaktigt sätt i media och av kvinnor generellt?

Vill påpeka att jag är FÖR jämställdhet och anser inte att ett visst kön eller viss ras är bättre än en annan.

Det där med att särbehandla kvinnor en vecka varje månad är ju något som du hittat på själv. Du får skylla dig själv alltså.

Du drar på dig en offerkofta och gnäller om att du matas med att kvinnor har det sämre. Du måste inte läsa eller lyssna på sånt. Det är en offerkofta du dragit på dig själv. Ryck upp dig och var inte en sån lipsill.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in