Citat:
Ursprungligen postat av
Deriverbar
Du efterfrågade alltså individuella fördelar med att vara man? Efter över 100 års aktivt feministiskt jämställdhetsarbete så finns få sådana kvar, kanske särskilt för Svenssons i arbetslivet.
Varför är det fortfarande det enda man hör då? Att det är så fantastiskt fördelaktigt att vara man?
Citat:
Ursprungligen postat av
Deriverbar
Individuella skillnader kanske tydligast upplevs ur ett rörlighetsperspektiv. Hur reagerar du och din sambo inför att gå hem ensamma genom en park en mörk natt? Snabbar ni på stegen om någon kommer gående bakom er, och börjar hjärtat bulta på samma sätt? Är någon av er mer benägen att undvika att röra er utomhus under vissa tidpunkter på dygnet?
Allt detta har besvarats 10 ggr redan, men nej, jag är inte rädd på kvällen. Inte min sambo heller. Om min sambo ska hem själv när det är mörkt är det JAG som är den rädda för hennes skull. Vad personer är rädda för eller inte har inget med jämställdhet att göra.
Citat:
Ursprungligen postat av
Deriverbar
Mellan raderna framgår att du själv upplever dig förfördelad baserat på ditt kön, du upplever att kvinnliga kollegor "kvoterats" till högre positioner än dig. När det gäller den individuella erfarenheten av att man upplever sig diskriminerad i arbetslivet baserat på kön blir det alltid svårt, oavsett om det är en man eller kvinna som upplever sig diskriminerad. Oavsett den individuella upplevelsen så kommer alltid frågan att finnas ifall befordran verkligen uteblev baserat på kön, eller om det i själva verket handlade om meriter, kompetens, social förmåga och personkemi. Därför är det enklare att titta på statistik än att basera sin världsbild på enstaka personers upplevelser, och så vitt jag känner till finns i nuläget ingen statistik som antyder att män diskrimineras baserat på sitt kön när det gäller löner och avancemang i arbetslivet.
I min situation handlade det till 100% om kvotering. Vill inte gå in på detaljer, men personkemi, kompetens etc. har inte spelat någon roll i detta fall. Jag önskar att det hade spelat roll för då hade jag haft det mycket bättre idag. Tro mig.
Vad siffror i en statistik säger skiter jag fullständigt i. Man kan ljuga om allt med hjälp av statistik.
Statistiken säger ju att jag som är både lång OCH har en penis ska ha mycket högre lön än alla andra. Var är den lönen?
Citat:
Ursprungligen postat av
Deriverbar
Tjänar din sambo mer pengar än dig på grund av att hon är kvinna, eller baserat på yrkesval och kompetens?
Vad spelar det för roll? Poängen är att hon är en kvinna med lika mycket utbildning som jag OCH hon är kortare också (!), men har ändå bättre betalt än mig. Missförstå mig nu inte och tro att jag är bitter. Jag tycker det är jättetrevligt och jag är glad för hennes skull. Hon är dessutom världens generösaste människa, men det gör att jag blir förbannad när folk tar det som en självklarhet att det är så jävla fantastiskt att vara man. Kanske för 200 år sedan, men fan inte idag.
På min arbetsplats har jag inte heller mer betalt än de kvinnliga kollegorna på samma nivå som mig.