• 1
  • 2
2013-12-17, 17:20
Medlem
Makthavarns avatar
Hej!
Tänkte installera puppy linux från ett usb minne på min mini laptop på 10", Men det verkar inte som datorn tar emot usb minnet,
står bara "Please insert a proper boot device and press any key"
Men då har ja formaterat om usb minnet och gjorde det bootbart och lagt in iso filen med ett program som hette "Universal-USB-Installer-1.9.5.1"

Vad kan va fel?
Citera
2013-12-17, 17:25
Medlem
TheShapes avatar
Har du ställt om i boot sequence i BIOS att den ska starta i USB-läge innan interna hårddisken? Sen så är det mycket möjligt att din dator inte klarar av att starta i USB-läge, helt enkelt.
Citera
2013-12-17, 17:26
Medlem
TheShapes avatar
.. sen så kan det vara bra att veta vad "mini laptop på 10" är för maskin, mer exakt.
Citera
2013-12-17, 17:29
Medlem
Makthavarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheShape
.. sen så kan det vara bra att veta vad "mini laptop på 10" är för maskin, mer exakt.

Har ställt om så den ska boota från usb ja
Det är en Asus EEE PC
Citera
2013-12-17, 17:31
Medlem
Makthavarns avatar
Har windows 7 i den nu men den går så segt så tänkte köra linux, är även öppen för förslag på andra linux varianter som kan passa i en sådan pc
Citera
2013-12-17, 17:33
Medlem
Human-Psyches avatar
Kan hända den iso du fixat är korrupt, kollat md5 innan du började? Ibland får man försöka istället med cd-skiva istället för usb har jag lärt mig.

Edit: http://puppylinux.org/wikka/Md5sum
Citera
2013-12-17, 17:39
Medlem
Draugadrottens avatar
Är det klassisk bios eller UEFI?
Hur förde du över till usbminnet?
Testa att använda t.ex unetbootin för att skapa din installationsmedia.
Citera
2013-12-17, 17:42
Medlem
VeeJays avatar
En annan du kan testa som funkar bra under Windows är Win32 diskimager (http://sourceforge.net/projects/win32diskimager/).
Citera
2013-12-17, 18:12
Medlem
Makthavarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draugadrotten
Är det klassisk bios eller UEFI?
Hur förde du över till usbminnet?
Testa att använda t.ex unetbootin för att skapa din installationsmedia.

hur ser jag det?
Citera
2013-12-17, 22:11
Medlem
TheShapes avatar
De kör inte med UEFI.

Var verkligen säker på att du har valt att den ska starta USB allra först. Tryck F2 vid uppstart, gå till BOOT och "plussa" upp USB till toppen, samt inaktivera "quick boot", spara och avsluta. Om den fortfarande inte tar emot den, så har du gjort en korrupt USB-startdisk.

Testa som sagt UNetbootin istället. Glöm inte att dra ner 32-bitarsvarianten av Puppy och pröva igen. Fast jag hade nog snarare kört med Eeebuntu istället, som är specialdesignad för just EEE-maskinerna.
Citera
2013-12-18, 14:28
Medlem
Makthavarns avatar
Fick igång det till slut och fick in Xubuntu!
Men kanske skulle lägga in EEEbuntu istället då =)
Citera
2013-12-30, 21:17
Medlem
Kan rekommendera easy peasy till en eee pc, allt funkade bara rakt av efter installationen på min.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in