Resultat: Beatles bäste låtskrivare?
John Lennon
39,57%
129 röster
Paul McCartney
37,42%
122 röster
George Harrison
15,34%
50 röster
Ringo Starr
7,67%
25 röster
2012-10-13, 18:53
Medlem
slutatacks avatar
Som sagt, missa inte Beatles-dokumentären som börjar om fem minuter!
Citera
2012-10-15, 17:01
Medlem
ModifieradIgelkotts avatar
Efter att ha sett en lång dokumentär om George kan jag inte annat än ifrågasätta varför han var så asketiskt representerad som låtskrivare i gruppen. Att han skrev den eminenta låten "Here comes the sun" visste jag om sedan innan, men att även stod bakom enastående "Something" och "While my guitar gently weeps" kom som en smärre chock. Samtliga ryms enligt mitt tycke inom topp 5.

Harrison är rejält underskattad!
Citera
2012-10-15, 17:12
Medlem
slutatacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ModifieradIgelkott
Efter att ha sett en lång dokumentär om George kan jag inte annat än ifrågasätta varför han var så asketiskt representerad som låtskrivare i gruppen. Att han skrev den eminenta låten "Here comes the sun" visste jag om sedan innan, men att även stod bakom enastående "Something" och "While my guitar gently weeps" kom som en smärre chock. Samtliga ryms enligt mitt tycke inom topp 5.

Harrison är rejält underskattad!

Jag håller med, han är onekligen underskattad. Hans solomaterial håller högre klass än både John och Pauls.

Du borde verkligen lyssna igenom albumet All Things Must Pass från 1970 om du inte redan gjort det.
Citera
2012-10-15, 18:08
Medlem
ModifieradIgelkotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slutatack
Jag håller med, han är onekligen underskattad. Hans solomaterial håller högre klass än både John och Pauls.

Du borde verkligen lyssna igenom albumet All Things Must Pass från 1970 om du inte redan gjort det.

Det ska jag absolut göra, är ju ganska nyintroducerad som synes. Tack för tipset!
Citera
2012-10-15, 22:30
Medlem
Nu är ju jag bara en vidrig junkie (trots studier på musikhögskolan och en fil kand i litteraturvetenskap) men Beatles har följt mig sedan barnaåren.

När det gäller Harrison (som är uppe på agendan just nu) älskar jag Long long long. Särskilt om jag varit torrlagd och har abstinens. Finns inget bättre än att dra i sig varor, vrida upp volymen på just den låten, och lägga sig på vardagsrumsgolvet. Min katt lägger sig alltid på min mage då.

Annars är Lennon min favorit:
Rain
I´m only sleeping
I´m so tired
You´ve got to hide your love away
Tomorrw never knows
Dont let me down
Hapiness is a warm gun
Come toghether
mfl...
Citera
2012-10-16, 17:52
Medlem
Eitzels avatar
Citat:

Jag vet inte om jag håller med om att George och hans solomaterial skulle hålla högre klass än Johns eller Pauls. "All Things Must Pass", som du nämner, anser jag är det bästa som någon av dem släppte ifrån sig som soloartist (med eller utan POB eller W) men sen tycker jag faktiskt att George är mer ojämn på sina plattor än de andra två.

Paul och John visar på i stort sett alla sina soloplattor att de klarar av att göra halva kanonskivor och att de verkligen behövde varann för att nå upp i mästerverksklass. Det är alltid kul att sätta ihop Beatlesalbum med deras respektive solomaterial (alla fyra alltså) och då kan man få helt otroliga skivor men det betyder ju inte att de hade kunnat få ur sig de låtarna om de fortsatt ihop.

George Harrisons sologrejer efter 1970 tycker jag tyvärr innehöll tunnare och tunnare låtar för varje släpp. "Cloud Nine" hade varit en riktig lyckoträff om de tre nya låtarna på samlingsplattan 2 år senare funnits med på den istället för några av utfyllnadslåtarna.
Citera
2012-10-16, 18:44
Medlem
När det gäller deras karriär efter Beatles tycker jag Lennons första (Plastic Ono Band) är den klart bästa. Även känd som "primal scream album". Den är så avskalad och naken så det nästan är otäckt. Mother, Hold on, I found out, God och pophistoriens kanske bästa låt någonsin - Working class hero.

Imagine-plattan är också bra, annars är han ojämn. Fast jag älskar Mind games (låten, inte plattan).

McCartney har inte gjort nånting som påverkat mig efter Beatles. Han gjorde en del mycket bra i Beatles men utan Lennon så hade nog Beatles aldrig blivit mina favoriter.
Citera
2012-10-16, 21:39
Medlem
thesyss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eufori9
McCartney har inte gjort nånting som påverkat mig efter Beatles. Han gjorde en del mycket bra i Beatles men utan Lennon så hade nog Beatles aldrig blivit mina favoriter.

How about Ram?
Citera
2012-10-16, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thesys
How about Ram?
Ram?

Hörde hans Tug of war men fastnade inte alls.
Citera
2012-10-17, 03:02
Medlem
slutatacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eitzel
Jag vet inte om jag håller med om att George och hans solomaterial skulle hålla högre klass än Johns eller Pauls. "All Things Must Pass", som du nämner, anser jag är det bästa som någon av dem släppte ifrån sig som soloartist (med eller utan POB eller W) men sen tycker jag faktiskt att George är mer ojämn på sina plattor än de andra två.

Paul och John visar på i stort sett alla sina soloplattor att de klarar av att göra halva kanonskivor och att de verkligen behövde varann för att nå upp i mästerverksklass. Det är alltid kul att sätta ihop Beatlesalbum med deras respektive solomaterial (alla fyra alltså) och då kan man få helt otroliga skivor men det betyder ju inte att de hade kunnat få ur sig de låtarna om de fortsatt ihop.

George Harrisons sologrejer efter 1970 tycker jag tyvärr innehöll tunnare och tunnare låtar för varje släpp. "Cloud Nine" hade varit en riktig lyckoträff om de tre nya låtarna på samlingsplattan 2 år senare funnits med på den istället för några av utfyllnadslåtarna.

Fan, jag uttryckte mig väldigt slarvigt. Det jag egentligen menade var att jag tycker All Things Must Pass är den bästa skivan av allt solomaterial som släppts från Beatles-arna. Jag har lyssnat igenom Living in the Material World och Dark Horse och det håller ju inte jättehög klass precis.
Citera
2012-10-17, 18:00
Medlem
thesyss avatar
Citat:
Fan, jag uttryckte mig väldigt slarvigt. Det jag egentligen menade var att jag tycker All Things Must Pass är den bästa skivan av allt solomaterial som släppts från Beatles-arna. Jag har lyssnat igenom Living in the Material World och Dark Horse och det håller ju inte jättehög klass precis.

Living in the Material World är en utmärkt skiva, det gäller bara att inte gå in med förväntningarna att det ska vara nån ny All Things Must Pass.
Citera
2012-10-17, 18:35
Medlem
Eitzels avatar
Och Scorseses dokumentär "George Harrison - Living in the Material World" finns fortfarande tillgänglig på SVT play (vilket pyromanen tipsade om för ett par inlägg sedan).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in