Citat:
Ursprungligen postat av
Gameplayer
Om ngonting r s dligt att det inte kan rddas, r vl undergng det bsta? Har man trttnat p hela skiten (som jag tyvrr har) s knner man att det kanske vore lika bra om allt bara frsvann. Det r ocks ngot som grundar sig i mig sjlv och hur jag r som person. Jag har alltid (tminstone delvis) sett p vrlden med en frmlings gon. Jag ser mig inte riktigt som en del av den och samhllet. Visst gillar jag mnniskor egentligen (trots deras brister) men jag har med tiden blivit allt mer desillusionerad. Jag ser inte vrlden som en plats dr jag kan bli lycklig, och jag tror det r fler n jag som knner s. Har jag ngot litet hopp s kanske jag knner mig mindre cklad av vrlden och hur mnniskor r. Frsvinner detta s kan vrlden (tminstone vad mig anbelangar) lika grna brinna.
Jag r medveten om att du redan gjort ditt val som nihilist, samt jag respekterar det. Vissa stunder i mitt liv har jag med haft liknande tankar, bara se sig runt omkring. Men min uppfattning r att mnniskan behver ngon som kan leda den, drav vi ser saker som religion, som inte har ngon verklighetsuppfattning alls men som mnniskan nd vljer att flja och tro p. Samma gller dess ledare oftast, sociopater som spelar det sociala spelet vl. De formar vrlden till sin egen frmn, men bryr sig inte om konsekvenser. Allting som mnniskan inte kan frst fruktar den istllet, vilket leder till hemska saker som frintelse och dd.
Vad mnniskan behver r ngon som visa den att inte vara rdd, genom att ge den kunskap och visa vgen. Vrt samhlle hade sett vldigt annorlunda ut om det var baserat p ren kunskap. Alla dessa gener som leder till aggressivitet, mord och vldtkt hade kunnat tagits bort vid fdsel, ingen hade behvt lida. Vi hade haft piller eller mat som hade gjort att ingen behvt g hungrig. Vapen och krig hade varit ngot frn det frflutna. Vra gener hade gett oss perfekta kroppar. Genteknik, genmodifiering och allting som anses vara etiskt fel hade inte funnits. En ny renssans, ett nytt kapitel.
Hur detta ska ske kan jag inte svara p, det r snt som framtiden fr utvisa. Lr det ta en katastrof, ett krig eller en revolution, det r bagateller i min mening i det hela stora.