2015-05-24, 00:47
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaCrap
Ok, så ni har lite synder i bagaget ni med? Är det synder som tillkom före eller efter att man blev moderator, eller förekommer bägge alternativen?

Men ni mods är ju människor ni också och inte felfria, så då borde man ju få ha lite gamla synder i bagaget.
Jag blev mod med 2 varningar i bagaget, varav 1 var aktiv. Sedan har jag lyckats undvika att få fler varningar.

Nu jag har inte fått några fler varningar, men visst delar vi ut till våra kollegor också. Moderatorsskap är inget skydd från varningar. Så visst förekommer bägge alternativen.
Citera
2015-05-24, 00:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av admin5
Det finns ju andra tillfällen när det kan vara bra att kunna se historiken, t.ex när vi letar nya modskandidater, när vi admins tittar på en KFK-bedömning osv.

admin5

Ett förslag är att att utforma det som i verkliga livet, likt en betalningsanmärkning. Man får sitt straff med avstängning, som preskriberas efter ett år. Dock står den kvar på vederbörandes profil för att försvinna totalt efter tre år. Ett simpelt 0.3-brott kan väl inte rimligtvis stå kvar för evigt.

Detta är bara ett förslag, tycker i övrigt att nuvarande även fungerar.

Är det korrekt att preskriberade varningar bara räknas in i bedömning beträffande KFK och moderatorrekrytering?
Senast redigerad av Skierfe 2015-05-24 kl. 00:53.
Citera
2015-05-24, 00:55
Medlem
sebnies avatar
Vad admin5 menar är att gränsen för när man åker ut är "flytande", just för att man inte ska kunna missbruka varningssystemets preskriberingar till att "hålla sig under radarn" hela tiden.

Dvs om någon medvetet postar ett par oseriösa inlägg, får ett par varningar, och sedan håller sig i ett år och skriver seriösa inlägg, och sedan precis dagen efter dessa varningar är preskade, så kommer 2 oseriösa inlägg till upp, och så upprepar det sig periodiskt varje år.

Då kan man gå tillbaka och se att denna person har ju fått exakt 2 varningar i början på varje år, och då slänga ut denna person för KFK just för att han/hon "kringgår" varningssystemet.

Varningssystemet är till för att släppa igenom misstag utan att dessa leder till avstängning, inte någon form av "rabatt" för att man medvetet ska få lov att göra 1-2 regelbrott varje år.
Varningar skall tolkas som "Du gjorde fel, gör inte om det", inte "Du gjorde fel, du har 1 poäng kvar att använda till nya fel".
Senast redigerad av sebnie 2015-05-24 kl. 01:03.
Citera
2015-05-24, 00:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebnie
Vad admin5 menar är att gränsen för när man åker ut är "flytande", just för att man inte ska kunna missbruka varningssystemets preskriberingar till att "hålla sig under radarn" hela tiden.

Dvs om någon medvetet postar ett par oseriösa inlägg, får ett par varningar, och sedan håller sig i ett år och skriver seriösa inlägg, och sedan precis dagen efter dessa varningar är preskade, så kommer 2 oseriösa inlägg till upp, och så upprepar det sig periodiskt varje år.

Då kan man gå tillbaka och se att denna person har ju fått exakt 2 varningar i början på varje år, och då slänga ut denna person för KFK just för att han/hon "kringgår" varningssystemet.

Varningssystemet är till för att släppa igenom misstag utan att dessa leder till avstängning, inte någon form av "rabatt" för att man medvetet ska få lov att göra 1-2 regelbrott varje år.
Varningar skall tolkas som "Du gjorde fel, gör inte om det", inte "Du gjorde fel, du har 1 poäng kvar att använda till nya fel".

Fast å andra sidan, hur rimligt är det att ett troll eller KFK-fall skulle posta skräpinlägg, för att erhålla ett par varningar - vilket borde ta någon vecka. För att sedan vänta ett helt år och posta skräpinlägg igen?

Jag tycker mitt förslag som du kan läsa ovan skulle åtgärda problemet som du belyser i ditt inlägg här samtidigt som man inte blir stämplad för evigt.
Citera
2015-05-24, 01:06
Medlem
sebnies avatar
Om man skulle göra som "betalningsanmärkningar" att de står kvar en viss period efter preskriberingen/förbrukningen, så skulle folk missbruka systemet där istället, säg att de står kvar 2 år, och sedan försvinner permanent från profilen, då skulle folk se det som "fritt fram att göra 2 regelbrott vartannat år."

Det är samma som att beställer man ngt på nätet och medvetet vägrar betala fakturan så kan man åka dit på bedrägeri, och då räcker det med en enda gång. Och därför finns det ett "skydd" mot missbruk av systemet. På samma sätt så är bara betalda skulder som tas bort efter 3 år, annars ligger skulderna kvar tills de är preskriberade vilket kan vara livet ut, så skulle man ge sig på att "missbruka" betalningsanmärkningssystemet så skulle man både få betala böter/fängelse och dessutom bli tvungen att betala skulden.

Att ha så preskriberade varningar / förbrukade varningar tas bort från profilen skulle vara möjligt utan missbruk, men då måste man ha en regel där medvetna regelbrott, även 0.xx-regelbrott leder till direkt permanent bannlysning.
Dvs att en mod kan göra bedömningen "den där tråden placerades medvetet fel för att jävlas" och permanent bannlysa någon för detta.

Och ett sådant system är väl inte bättre?

Poängen jag vill göra är att det är inte meningen att man ens ska kunna göra ett enda regelbrott medvetet, och därför är systemet byggt på det viset, för att man ska kunna gå tillbaka och se mönster som tyder på att regelbrotten gjorts medvetet.
Istället för att man gör den bedömningen per-inlägg vilket då skulle bli väldigt orättvist.

(Ta exemplet ovan med trådplaceringen, då skulle det bli orättvist bara för att några mods tillsammans tycker att detta var ett medvetet regelbrott och permanent bannlyser någon, medans detta systemet med permanent synliga varningar blir då bättre för då blir det mer "vi kan visa bevis på att du är ute för att medvetet göra regelbrott för att vi ser att datumen på dina preskade varningar följer ett visst mönster" istället för att "vi tycker detta inlägg ser ut som ett medvetet regelbrott".)

På samma sätt kan ett stort antal preskade varningar användas för att göra en hårdare bedömning vid en ohörsamhetsomröstning (t.ex. en med 5 preskade varningar "åker dit" på 4 aktiva varningar, medans den med 0 preskade varningar "åker dit" på 5 aktiva varningar)

(Observera att de preskade varningarna inte räknas in i en ohörsamhetsomröstning, utan det är gränsvärdet, dvs vid hur många varningar "åker man dit" som påverkas av ens tidigare historik, det betyder att man startar aldrig en ohörsamhetsomröstning pga massa preskade varningar, men en väl startad omröstning kan falla på ett avstängningsbeslut vid massa preskade varningar, som annars hade landat på att låta gå)
Senast redigerad av sebnie 2015-05-24 kl. 01:16.
Citera
2015-05-24, 01:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Emerain
Jag blev mod med 2 varningar i bagaget, varav 1 var aktiv. Sedan har jag lyckats undvika att få fler varningar.

Nu jag har inte fått några fler varningar, men visst delar vi ut till våra kollegor också. Moderatorsskap är inget skydd från varningar. Så visst förekommer bägge alternativen.

Det är ju bra att man kan bli moderator trots att man har lite i bagaget. Det beror väl på vad man har blivit varnad för också?

Att få "oskyldiga" varningar borde ju heller inte leda till att man blir av med sitt moderatorskap heller?

Sen så gör ju moderatorer olika bedömningar också och är olika stränga i sina beslut. Skulle jag ha fått en varning varje gång som jag har felplacerat en tråd eller skapat en tråd där redan existerande trådar finns så skulle jag nog varit avstängt ett antal gånger samt ha ett 15-20-tal varningar.
Citera
2015-05-24, 01:15
Inaktiv Administrator
admin5s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skierfe
Är det korrekt att preskriberade varningar bara räknas in i bedömning beträffande KFK och moderatorrekrytering?

När det gäller moderatorrekrytering så är vi mest intresserade av eventuella avstängningar och varningar för främst 1.xx-regler. Helst ska det ju inte finnas några sådana, eftersom det är något av ett hinder för en moderatorkandidat. Varningar för 0.xx-regler är lättare att ha överseende med.

När det kommer till KFK så är sanningen som sådan att jag/vi mest tittar på inlägg och trådstarter för att avgöra om KFK är tillämpbart.

admin5
Citera
2015-05-24, 01:17
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:

Nej, det du beskriver är inte en KFK-kandidat. Läs vad admin5 skrev tidigare:
(FB) Få varning och sen preskriberas det?
Citat:
Detta stämmer.
Citera
2015-05-24, 01:43
Medlem
sebnies avatar
Tinuviel: Fast om man tänker efter, så är det ju så att om man gör för många skräpinlägg så åker man ju på varningar och blir avstängd den vägen, och får tillslut permanent bannlysning efter allt för många 6-månadersavstängningar, medans de som bara får ett fåtal varningar slipper både KFK och avstängningar.

Därför tänker jag att KFK är gränslandet mellan "skötsam användare" och "en som en eller flera gånger blir avstängd pga ohörsamhet eller andra regelbrott".

Dvs den som hela tiden drar på sig varningar utan att komma upp i den totala mängd aktiva varningar som krävs för ohörsamhetsavstängning, är en klockren kandidat för KFK, eftersom det är uppenbart att personen VILL göra skräp och regelbrott, men utan att bli avstängd. s.a.s. att kringgå varningssystemet.

Svårt att förklara vad jag menar, men vad jag menar är att det finns ju en gräns för hur mycket skräp man kan posta innan man åker på avstängningar pga andra regler. Således, om man bara ville ta sådana skräppostare så behövs ju inte KFK.

Hela syftet med KFK är ju att ta dem som postar skräp, men inte tillräckligt mycket skräp för att det ska leda till konventionella avstängningar.
Citera
2015-05-24, 10:52
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Tinuviel: Fast om man tänker efter, så är det ju så att om man gör för många skräpinlägg så åker man ju på varningar och blir avstängd den vägen, och får tillslut permanent bannlysning efter allt för många 6-månadersavstängningar, medans de som bara får ett fåtal varningar slipper både KFK och avstängningar.

Därför tänker jag att KFK är gränslandet mellan "skötsam användare" och "en som en eller flera gånger blir avstängd pga ohörsamhet eller andra regelbrott".

Dvs den som hela tiden drar på sig varningar utan att komma upp i den totala mängd aktiva varningar som krävs för ohörsamhetsavstängning, är en klockren kandidat för KFK, eftersom det är uppenbart att personen VILL göra skräp och regelbrott, men utan att bli avstängd. s.a.s. att kringgå varningssystemet.

Svårt att förklara vad jag menar, men vad jag menar är att det finns ju en gräns för hur mycket skräp man kan posta innan man åker på avstängningar pga andra regler. Således, om man bara ville ta sådana skräppostare så behövs ju inte KFK.

Hela syftet med KFK är ju att ta dem som postar skräp, men inte tillräckligt mycket skräp för att det ska leda till konventionella avstängningar.
Även om jag förstår hur du resonerar så hamnar du fel i detta. Åter igen, läs vad admin5 skrev om användare som åker ut på KFK. Det är användare som intet tillför, som medvetet försöker sabotera forumet på olika sätt.

Det är helt en annan kategori, så de jämförelser du vill göra håller inte riktigt.
Senast redigerad av Tinuviel 2015-05-24 kl. 11:08.
Citera
2022-07-16, 22:46
Medlem
neuron-drones avatar
Hur många varningar kan man få som är aktiva innan man stängs av? Och då under hur lång tid?
Citera
2022-07-16, 22:51
Moderator
evilhoneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
Hur många varningar kan man få som är aktiva innan man stängs av? Och då under hur lång tid?
UR FAQen:
Citat:
Q: Hur länge gäller de där varningarna och avstängningarna?
A: Preskriptionstiden för regelbrott är ett år. Efter det gäller de inte längre.

Q: Hur många varningar kan man dra på sig innan man får en avstängning för ohörsamhet?
A: Tumregeln är mellan tre och sex. Det som avgör är hur tätt inpå varandra de delats ut, om det är för samma sak osv.

Q: Hur många avstängningar kan man dra på sig?
A: Det finns inte längre någon maxgräns. Första avstängningen resulterar i en veckas avstängning. Andra avstängningen resulterar i en månads avstängning. Tredje avstängningen resulterar i en avstängning på 6 månader. Därefter blir det sex månader till så länge inte preskription gör att äldre avstängningar inte längre räknas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in