Citat:
Ursprungligen postat av
frange
Jag har just nu suttit och försökt bena ut det här men blir ändå inte visare. Har letat i FAQen men den här tråden är det närmaste ämnet jag kommer.
Jag fick nu en veckas avstängning för Ohörsamhet som jag nu suttit av, tittar jag nu på min profil så är alla varningarna jag fått det senaste året strukna (de som ledde till avstängningen) och det står att de är preskriberade - men de är inte grå.
Gäller den mörkare gråfärgen alltså enbart tiden som har gått - eller kan de färska men preskriberade varningarna ändå komma tillbaka och bita mig i ändan på något vis om jag skulle missköta mig i framtiden?
Gråmarkeringen är för de påföljder (tex varningar) som är preskriberade. Preskription är ju just tidsberoende och efter en viss tid kan det inte bli några följder och de kan inte heller räknas in i "belastningsregistret".
När det gäller ohörsamhet så är de varningar som gav avstängningen inte preskriberade i strikt mening antar jag eftersom tiden inte förflutit. De är dock däremot lika mycket strukna ur ditt aktiva belastningsregister och kommer inte att räknas med i framtiden.
Så de varningar du fått genom åren och som du ser i din profil räknas inte om de är:
1) gråmarkerade (vilket innebär att det gått mer än ett år sedan de delades ut)
2) strukna (vilket innebär att du har avtjänats straffet för dessa via en ohörsamhetsavstängning)