2015-05-09, 15:21
Medlem
najass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Jag har just nu suttit och försökt bena ut det här men blir ändå inte visare. Har letat i FAQen men den här tråden är det närmaste ämnet jag kommer.

Jag fick nu en veckas avstängning för Ohörsamhet som jag nu suttit av, tittar jag nu på min profil så är alla varningarna jag fått det senaste året strukna (de som ledde till avstängningen) och det står att de är preskriberade - men de är inte grå.

Gäller den mörkare gråfärgen alltså enbart tiden som har gått - eller kan de färska men preskriberade varningarna ändå komma tillbaka och bita mig i ändan på något vis om jag skulle missköta mig i framtiden?

Gråmarkeringen är för de påföljder (tex varningar) som är preskriberade. Preskription är ju just tidsberoende och efter en viss tid kan det inte bli några följder och de kan inte heller räknas in i "belastningsregistret".

När det gäller ohörsamhet så är de varningar som gav avstängningen inte preskriberade i strikt mening antar jag eftersom tiden inte förflutit. De är dock däremot lika mycket strukna ur ditt aktiva belastningsregister och kommer inte att räknas med i framtiden.

Så de varningar du fått genom åren och som du ser i din profil räknas inte om de är:

1) gråmarkerade (vilket innebär att det gått mer än ett år sedan de delades ut)

2) strukna (vilket innebär att du har avtjänats straffet för dessa via en ohörsamhetsavstängning)
Citera
2015-05-23, 20:42
Medlem
Är det inte bättre att preskriberade påföljder tas bort? Att aktuella påföljder ligger på ens profil kan jag förstå, men preskriberade?

Att jag t.ex. placerade en tråd i fel forumdel år 2011 tycker jag är rätt onödigt att bli informerad om på min profil idag.
Citera
2015-05-23, 21:18
Administrator
admin5s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaCrap
Är det inte bättre att preskriberade påföljder tas bort? Att aktuella påföljder ligger på ens profil kan jag förstå, men preskriberade?

Att jag t.ex. placerade en tråd i fel forumdel år 2011 tycker jag är rätt onödigt att bli informerad om på min profil idag.

Vi tycker även det preskriberade kan vara av intresse ibland, därför har vi med det.

admin5
Citera
2015-05-23, 21:44
Medlem
Inaniss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av admin5
Vi tycker även det preskriberade kan vara av intresse ibland, därför har vi med det.

admin5

Kan du förklara lite närmare? Normalt brukar ju preskriberade saker vara att dom inte ska tas hänsyn till vid bedömning av påföljder och liknande? Eller menar du på att saker och ting inte alls preskriberas utan att det mer är för att användarna ska kunna känna sig "säkra" när saker och ting "preskriberats"?
Citera
2015-05-23, 21:57
Administrator
admin5s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inanis
Kan du förklara lite närmare? Normalt brukar ju preskriberade saker vara att dom inte ska tas hänsyn till vid bedömning av påföljder och liknande? Eller menar du på att saker och ting inte alls preskriberas utan att det mer är för att användarna ska kunna känna sig "säkra" när saker och ting "preskriberats"?

Det finns ju andra tillfällen när det kan vara bra att kunna se historiken, t.ex när vi letar nya modskandidater, när vi admins tittar på en KFK-bedömning osv.

admin5
Citera
2015-05-23, 22:04
Medlem
Inaniss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av admin5
Det finns ju andra tillfällen när det kan vara bra att kunna se historiken, t.ex när vi letar nya modskandidater, när vi admins tittar på en KFK-bedömning osv.

admin5

Så med andra ord gäller predestineringen inte alla typer av förseelser utan vid KFK-bedömning kvarstår inlägg som egentligen är preskriberade? Ni borde kanske klargöra det, att saker och ting bara preskriberas i vissa bedömningar.
Senast redigerad av Inanis 2015-05-23 kl. 22:12.
Citera
2015-05-23, 22:35
Administrator
admin5s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inanis
Så med andra ord gäller predestineringen inte alla typer av förseelser utan vid KFK-bedömning kvarstår inlägg som egentligen är preskriberade? Ni borde kanske klargöra det, att saker och ting bara preskriberas i vissa bedömningar.

Jag kan garantera dig att de som åker ut pga KFK vare sig har läst eller kommer att läsa några klargöranden och än mindre regelverket. Som tur är så är de som får lämna forumet pga KFK ganska få per år.

admin5
Citera
2015-05-23, 22:37
Medlem
Det räcker väl att admins och kanske moderatorer ser preskriberade varningar och avstängningar? Jag tycker att dom är störande och förfular ens profil.

Känner mig stämplad för livet!

Vad innebär en KFK-bedömning?
Citera
2015-05-23, 22:50
Administrator
admin5s avatar
Citat:
Vad innebär en KFK-bedömning?

Att man bedöms vara så usel som användare att man de facto "förstör" forumet med sin närvaro. Poängteras bör att det inte har med intelligens, rättstavning eller såna saker att göra, utan det rör såna som är ute efter att medvetet sabotera trådar/forumet. KFK står för "kvalitet före kvantitet".

Det är enbart admins som kan utdela KFK och att bli avstängd för det innebär bannlysning på livstid.

admin5
Citera
2015-05-23, 23:21
Medlem
Lobengulas avatar
Citat:
Det räcker väl att admins och kanske moderatorer ser preskriberade varningar och avstängningar? Jag tycker att dom är störande och förfular ens profil.

Känner mig stämplad för livet!

Om det kan vara till någon tröst så ser även moderatorer sina gamla synder i sina profiler
Citera
2015-05-24, 00:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lobengula
Om det kan vara till någon tröst så ser även moderatorer sina gamla synder i sina profiler

Ok, så ni har lite synder i bagaget ni med? Är det synder som tillkom före eller efter att man blev moderator, eller förekommer bägge alternativen?

Men ni mods är ju människor ni också och inte felfria, så då borde man ju få ha lite gamla synder i bagaget.
Citera
2015-05-24, 00:46
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ok, så ni har lite synder i bagaget ni med? Är det synder som tillkom före eller efter att man blev moderator, eller förekommer bägge alternativen?

Men ni mods är ju människor ni också och inte felfria, så då borde man ju få ha lite gamla synder i bagaget.
Det händer att moderatorer erhåller varningar så det förekommer nog lite både och.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in