Jag menar vad gör den här typen av inlägg på ett politiskt forum; (FB) Fittan mäktig?
Feminism handlar om maktrelationen mellan könen. Den där tråden handlar inte om politik i benämningen lagstiftning eller fördelning av offentliga medel, utan behandlar snarare en förutsättning för de som vill föra politik baserad på könens maktrelationer. Det är i samma kategori som trådar om "patriarkatet".
I den föreslagna uppdelningen skulle den hamna under vardagsdelen.
Förhoppningsvis kan vi även få till den uppdelning som pewpew nämner snart
Svårt att se hur det relaterar till varken det du svarar på elleer trådstartarens problem. Det kan säkert vara praktiskt för er att dela upp flödet i tre mindre strömmar, men det förändrar ju inte nivån på det som skrivs.
Ni är offtopic hela bunten! Om det är så här det tjafsas i forumdelen förstår jag att det behövs en slask/kritiktråd. Se länk till trådstart.
Underforumet feminism och jämställdhet används ofta som en slaskhink för trådar om alla möjliga ämnen där kvinnligt observerat eller fabulerat beteende kritiseras. Forumet svämmar även över av trådar där män vill racka ner på företrädesvis kvinnor, men ibland även män överlag. Kopplingen till feminism och jämställdhet är relativt vag, trollnivån på delforumet är hög och modereringen är slapp.
Därför föreslås att forumet delas in i två nya underforum:
"åsikter om kvinnor, män och feminister" och "resonemang kring feminism och jämställdhet".
I det första skulle det mesta som skrivs i dagens forum vara tillåtet och välkommet. Det senare skulle reserveras för mer välformulerade resonemang med tydlig koppling till feminism och jämställdhet.
Den enda användaren som varit konstruktiv i tråden är pewpew med följande förslag, * F&J - Politik - Diskussioner om lagar, politiska beslut etc
* F&J - I media - Diskussioner kring artiklar, bloggar etc
* F&J - Könsskillnader - Genus relaterade frågor i vardagen, allt från barnuppfostran, könsroller etc.
Det finns säkert en mall som kan användas, fungerande forumdelar kan tjäna som exempel till att börja med sedan kan de utvecklas genom erfarenheter, är Flashback's beslutanderätt i just femiforat en hönsgård eller?
Genomför ändringarna enligt förslag och se framtiden an och när det gäller denna tråden borde de kreativa förslagen stötas, blötas och finslipas nu när chansen finns till att kunna påverka forumdelen.
Ta den chansen istället för att leka ärthjärnor!
Det kanske är manligt att vilja diskutera sakfrågan och kvinnligt att tjafsa om allt runtomkring utom just sakfrågan men då är väl jag ett undantag. Jag tycker den klistrade tråden om användares teknik i diskussioner mest är en nesa för forumet och den har nu provats och med tanke på resultatet kan den skickas till de sälla jaktmarkerna mao. ta bort den och arkivera den i glömda arkivet.
mvh
En som undrar hur jag hamnade i den här tråden.
Mitt förslag är följande: (observera att det endast är ett förslag och inte ett beslut, samt mina medmoderatorer kan vara av annan åsikt). Men det ser ut enligt följande:
* F&J - Politik - Diskussioner om lagar, politiska beslut etc
* F&J - Könsskillnader - Genus relaterade frågor i vardagen, allt från barnuppfostran, könsroller etc.
Vad gäller åsikter om vår moderering i forumet så är det en separat diskussion. Men för att svara på din fråga angående de trådarna så kan jag säga att 1sta och 2ndra ser jag rum för, däremot inte den tredje. Nu baserar jag detta på rubriken, inte på innehållet i tråden för det har jag inte hunnit läsa.
Jag tycker dina tre indelningar kan underlätta för att mer renodlat hitta just vad man är intresserad av att diskutera för dagen eller för jämnan.
Och jag är för att allt för bleka trådstarter ska stoppas. Där någon bara skriver en mening och inget mer tycker jag är rätt undermåliga.
Håller helt klart med TS att forumet F&J är klart undermålig.
Om den är sämre än andra kan jag inte riktigt svara på. Jag kan dock tycka att den kan vara kvar som den är med bli betydligt mer modererad.
Kan också tycka att det är en uppenbar övervikt av tramsiga trådar från antifeministiskt" håll som får ligga kvar vecka efter vecka medan "tramsiga" feministiska trådar omedelbart slängs. Även om dess trådar tämligen uppenbart skapats i ironiskt men seriöst syfte för att markera hur tramsig ursprungstråden var.
trådar med exakt samma innehåll får också ligga kvar typ: feminister är idioter i 20 olika varianter.
medan jag får mina trådstarter slängda om det finns en liknande tråd 3 sidor bort
Detta har jag faktiskt svårt att fatta och kan enbart tro det rör sig om moderatorernas egna åsikter i detta.
Personligen tycker jag också att personpåhopp är den värsta avarten och borde ryka i papperskorgen illa kvickt faktiskt före larv. Att sitta och i inlägg efter inlägg kalla folk för sliddjur och dumfitta ex.
Samt att om man konsekvent postar inlägg av denna typ man borde varnas och åka ut tidigare än vad som faktiskt sker. Meningen med varningar ska ju vara att folk skärper till sig, men om man inte får dessa så varför bry sig?
Senast redigerad av ScottWalter 2013-12-21 kl. 21:20.
Mitt förslag är följande: (observera att det endast är ett förslag och inte ett beslut, samt mina medmoderatorer kan vara av annan åsikt). Men det ser ut enligt följande:
* F&J - Politik - Diskussioner om lagar, politiska beslut etc
Jag hoppas att det här är ett skämt. Deriverbar startar en tråd om hur F&J dras med ett stort antal trådar bestående av rent trams och kvinnohat, något som det blivit tydligt stör ett stort antal av forumets användare. Ditt förslag som moderator består alltså i att vi borde dela upp forumet så att det finns ett eget subforum för att prata tidningsartiklar och blogginlägg!
Jag var på det här i en annan av de diskussionstrådar om forumet som flammat upp på sistone, där jag skrev: ”Trådar vars frågeställning skulle kunna sammanfattas till "jag respekterar inte kvinnor, vad tycker ni feminister om detta?" kan inte heller anses vara av någon politisk relevans, och bör förslagsvis sorteras till papperskorgen.”
(FB) Svenska tjejer är horor är ett typexempel på vad jag talade om, där "diskussionunderlaget" ser ut som följer: ”Ni vet vad jag menar. En tjej som vill ligga har inga större problem med det och det flesta svenska tjejer har 20+ sexpartner innan de fyller tjugo. Jag personligen har mycket mer respekt för de horor som förstår att ta betalt för att bli knullade. Diskutera.”
Tråden berör ju inte precis något nytt ämne för forumet, och de första 20 inläggen i samma tråd består av instämmande oneliners och diskussioner om hur mycket användarna får ligga. (Inte sagt att det inte kan ha uppstått någon vettig diskussion i några av de 400 inlägg som tråden fått fortlöpa till, men den borde uppenbarligen åkt ut från början.) Denna tråd tycks ju dessutom vara upphovet till många av de trams- och paroditrådar som präglat forumet den här månaden.
Citat:
Vad gäller åsikter om vår moderering i forumet så är det en separat diskussion. Men för att svara på din fråga angående de trådarna så kan jag säga att 1sta och 2ndra ser jag rum för, däremot inte den tredje. Nu baserar jag detta på rubriken, inte på innehållet i tråden för det har jag inte hunnit läsa.
Jag kan inte hålla med. Användaren Deriverbar startar en tråd som berör problemet att F&J förvandlats till en slaskhink där vi skriver nedsättande tramsinlägg om olika grupper. Er slapphänta moderering är uppenbarligen en viktig delorsak till att forumet ser ut som det gör.
Eftersom forumets moderatorer uppenbarligen tycks se ett diskussionsvärde i trådar som den jag nämnde ovan, så är det som efterfrågas av användarna en uppdelning där dessa trådar kan skiljas från allvarligt menade diskussioner om politiska eller sociala frågor. Någon annan uppdelning vore meningslös.
Jag hoppas att det här är ett skämt. Deriverbar startar en tråd om hur F&J dras med ett stort antal trådar bestående av rent trams och kvinnohat, något som det blivit tydligt stör ett stort antal av forumets användare. Ditt förslag som moderator består alltså i att vi borde dela upp forumet så att det finns ett eget subforum för att prata tidningsartiklar och blogginlägg!
Diskussionen om en uppdelning av forumet har pågått långt innan denna tråd över huvudtaget existerade.
Citat:
Jag var på det här i en annan av de diskussionstrådar om forumet som flammat upp på sistone, där jag skrev: ”Trådar vars frågeställning skulle kunna sammanfattas till "jag respekterar inte kvinnor, vad tycker ni feminister om detta?" kan inte heller anses vara av någon politisk relevans, och bör förslagsvis sorteras till papperskorgen.”
Allting är inte politiskt. Det finns andra perspektiv än de politiska som berör f&j och de ska få diskuteras.
Citat:
(aFB) Svenska tjejer är horor är ett typexempel på vad jag talade om, där "diskussionunderlaget" ser ut som följer: ”Ni vet vad jag menar. En tjej som vill ligga har inga större problem med det och det flesta svenska tjejer har 20+ sexpartner innan de fyller tjugo. Jag personligen har mycket mer respekt för de horor som förstår att ta betalt för att bli knullade. Diskutera.”
Tråden berör ju inte precis något nytt ämne för forumet, och de första 20 inläggen i samma tråd består av instämmande oneliners och diskussioner om hur mycket användarna får ligga. (Inte sagt att det inte kan ha uppstått någon vettig diskussion i några av de 400 inlägg som tråden fått fortlöpa till, men den borde uppenbarligen åkt ut från början.) Denna tråd tycks ju dessutom vara upphovet till många av de trams- och paroditrådar som präglat forumet den här månaden.
Vi har ingen regel som styr diskussionsunderlaget. Ämnet kan trots undermålig formulering, fortfarande beröra ämnet. Som t ex ovan nämnda tråd.
J
Citat:
ag kan inte hålla med. Användaren Deriverbar startar en tråd som berör problemet att F&J förvandlats till en slaskhink där vi skriver nedsättande tramsinlägg om olika grupper. Er slapphänta moderering är uppenbarligen en viktig delorsak till att forumet ser ut som det gör.
Eftersom forumets moderatorer uppenbarligen tycks se ett diskussionsvärde i trådar som den jag nämnde ovan, så är det som efterfrågas av användarna en uppdelning där dessa trådar kan skiljas från allvarligt menade diskussioner om politiska eller sociala frågor. Någon annan uppdelning vore meningslös.
Du har rätt till din åsikt och förslag är alltid bra. Mitt problem med din uppdelning är att den inte förenklar för användaren att hitta rätt. Som användare, inte moderator då, så ser jag ett värde i att kunna gå direkt till t ex f&j i politiken och veta att här hittar jag trådar som berör politiska beslut osv.
Senast redigerad av pewpew 2013-12-27 kl. 08:18.
Diskussionen om en uppdelning av forumet har pågått långt innan denna tråd över huvudtaget existerade.
Det förändrar inte alls belägenheten.
Citat:
Allting är inte politiskt. Det finns andra perspektiv än de politiska som berör f&j och de ska få diskuteras.
Vi har ingen regel som styr diskussionsunderlaget. Ämnet kan trots undermålig formulering, fortfarande beröra ämnet. Som t ex ovan nämnda tråd.
Vilket jag även var tydlig med i mitt inlägg i den andra tråden. Ovanstående tråd är dock överhuvudtaget inte ett försök att knyta ämnet till F&J, utan är enbart ett konstaterande från TS sida om hur lite han respekterar kvinnor. Tråden berör som sagt inte heller någon revolutionerande åsikt, utan det finns gott om bättre trådar på samma tema. Det är uppenbart att ni, om ni så hade önskat, kunnat rensa ut den där tråden med hänvisning till forumets regler.
Citat:
Du har rätt till din åsikt och förslag är alltid bra. Mitt problem med din uppdelning är att den inte förenklar för användaren att hitta rätt. Som användare, inte moderator då, så ser jag ett värde i att kunna gå direkt till t ex f&j i politiken och veta att här hittar jag trådar som berör politiska beslut osv.
Men det gör den ju mycket väl. Som användare ser jag ett värde i att kunna gå direkt till forumet för allvarligt menade diskussioner och veta att jag där inte kommer att finna trådarna som består av sida efter sida med inlägg om hur mycket folk hatar kvinnor. Vidare tänker jag våga påstå att betydligt fler av forumets skribenter ser behovet av en sådan uppdelning än den du föreslog.
Men det gör den ju mycket väl. Som användare ser jag ett värde i att kunna gå direkt till forumet för allvarligt menade diskussioner och veta att jag där inte kommer att finna trådarna som består av sida efter sida med inlägg om hur mycket folk hatar kvinnor. Vidare tänker jag våga påstå att betydligt fler av forumets skribenter ser behovet av en sådan uppdelning än den du föreslog.
Men då utgår du felaktigt ifrån att alla delar din syn på vad som är allvarligt menade diskussioner och vad som inte är det. Den typen av subjektiv gränsdragning kan inte moderatorer ta på sig att syssla med, utan det får vara andra parametrar som är relevanta.
Men då utgår du felaktigt ifrån att alla delar din syn på vad som är allvarligt menade diskussioner och vad som inte är det. Den typen av subjektiv gränsdragning kan inte moderatorer ta på sig att syssla med, utan det får vara andra parametrar som är relevanta.
Låt oss inse det, i fallet med tråden jag tog upp ovan är det inte någon subjektiv gränsdragning om det är kvinnohat eller ett försök att diskutera politik eller genusfrågor.