2013-12-15, 21:53
Medlem
Underforumet feminism och jämställdhet används ofta som en slaskhink för trådar om alla möjliga ämnen där kvinnligt observerat eller fabulerat beteende kritiseras. Forumet svämmar även över av trådar där män vill racka ner på företrädesvis kvinnor, men ibland även män överlag. Kopplingen till feminism och jämställdhet är relativt vag, trollnivån på delforumet är hög och modereringen är slapp.

Därför föreslås att forumet delas in i två nya underforum:
"åsikter om kvinnor, män och feminister" och "resonemang kring feminism och jämställdhet".

I det första skulle det mesta som skrivs i dagens forum vara tillåtet och välkommet. Det senare skulle reserveras för mer välformulerade resonemang med tydlig koppling till feminism och jämställdhet.
Citera
2013-12-15, 22:28
Medlem
.Chloes avatar
Så om jag får fatta mig kort så vill du ha ett delforum med troll och ett delforum med seriös diskussion?
Citera
2013-12-15, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .Chloe
Så om jag får fatta mig kort så vill du ha ett delforum med troll och ett delforum med seriös diskussion?

Japp.
Citera
2013-12-16, 10:58
Medlem
cavvemans avatar
Är det inte bättre att rapportera trolltrådarna/inläggen så hamnar de i papperskorgen?
För det är ju ett helt forum dedikerat för trollande indirekt.
Citera
2013-12-16, 11:57
Moderator
pewpews avatar
Vi moderatorer för en diskussion just nu om en uppdelning. Det finns en del olika förslag men den uppdelning du föreslår är ingen som jag ser som hållbar.

Vad gäller trams på forumet så är där ytterst få inbitna användare som inte är delaktiga i att sänka standarden. Det gäller både män/kvinnor och feminister/antifemister. Det är synd, men man får den debattnivå som man själv väljer att bidra till.
Citera
2013-12-16, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cavveman
Är det inte bättre att rapportera trolltrådarna/inläggen så hamnar de i papperskorgen?
För det är ju ett helt forum dedikerat för trollande indirekt.

Moderatorerna är extremt slappa och de mest löjliga trådar fyller dagligen forumet. Inlägg som bryter mot reglerna tas sällan bort eller modereras om inte allt i inlägget bryter mot reglerna. Skrivs en seriös mening efter en lång kavalkad av personangrepp står hela inlägget kvar oförändrat.

Majoriteten av moderatorerna har själva ganska extrema åsikter och tycks blunda för trolltrådar som styrker de egna teserna.

Sen så finns det uppenbarligen ett stort intresse för att generalisera kring män och kvinnor, och att uttrycka starka åsikter om alla individer tillhörande ett kön eller en ideologi. Varför inte ge dem som vill ägna sig åt detta ett eget delforum?
Senast redigerad av Deriverbar 2013-12-16 kl. 13:40.
Citera
2013-12-16, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pewpew
Vi moderatorer för en diskussion just nu om en uppdelning. Det finns en del olika förslag men den uppdelning du föreslår är ingen som jag ser som hållbar.

Vad gäller trams på forumet så är där ytterst få inbitna användare som inte är delaktiga i att sänka standarden. Det gäller både män/kvinnor och feminister/antifemister. Det är synd, men man får den debattnivå som man själv väljer att bidra till.

Varför är den inte hållbar? Och hur skulle en hållbar uppdelning kunna se ut?
Tycker du själv att trådstarter som:

- Är kvinnor sämre än män på att köra bil?
- Nästan 20% av män röstar på SD, 7% av kvinnor
- Kan ni bögar hjälpa oss förstå kvinnor?

Har något att göra med feminism eller jämställdhet?
Citera
2013-12-16, 13:45
Medlem
sedans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deriverbar

Vad har det med en uppdelning att göra?
Citera
2013-12-16, 14:25
Medlem
.Chloes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sedan
Vad har det med en uppdelning att göra?
2 av frågorna var typiska för forumet i dagens läge samt en av frågorna lär ha nyttigare diskussionsunderlag. Tror att användaren Deriverbar ville illustrera.

F.ö tycker jag det låter bra att ni diskuterar angående en uppdelning och ser fram emot ett subforum med bättre diskussionsanda.
Citera
2013-12-16, 14:46
Medlem
Rois avatar
Citat:

På vilket sätt skulle det inte ha det? Frågan är i mina ögon mer ifall det har med politik att göra.
Citera
2013-12-16, 15:08
Moderator
pewpews avatar
Citat:

Mitt förslag är följande: (observera att det endast är ett förslag och inte ett beslut, samt mina medmoderatorer kan vara av annan åsikt). Men det ser ut enligt följande:

* F&J - Politik - Diskussioner om lagar, politiska beslut etc
* F&J - I media - Diskussioner kring artiklar, bloggar etc
* F&J - Könsskillnader - Genus relaterade frågor i vardagen, allt från barnuppfostran, könsroller etc.

Vad gäller åsikter om vår moderering i forumet så är det en separat diskussion. Men för att svara på din fråga angående de trådarna så kan jag säga att 1sta och 2ndra ser jag rum för, däremot inte den tredje. Nu baserar jag detta på rubriken, inte på innehållet i tråden för det har jag inte hunnit läsa.
Citera
2013-12-18, 10:28
Medlem
Citat:
Underforumet feminism och jämställdhet används ofta som en slaskhink för trådar om alla möjliga ämnen där kvinnligt observerat eller fabulerat beteende kritiseras. Forumet svämmar även över av trådar där män vill racka ner på företrädesvis kvinnor, men ibland även män överlag. Kopplingen till feminism och jämställdhet är relativt vag, trollnivån på delforumet är hög och modereringen är slapp.

Därför föreslås att forumet delas in i två nya underforum:
"åsikter om kvinnor, män och feminister" och "resonemang kring feminism och jämställdhet".

I det första skulle det mesta som skrivs i dagens forum vara tillåtet och välkommet. Det senare skulle reserveras för mer välformulerade resonemang med tydlig koppling till feminism och jämställdhet.

Nja, visst förstår jag dig, men ett forum är väl ändå till för sina användare? Det kanske inte är ett forum som passar dig, men det passer ju den grupp som dominerar; personer som främst vill skriva av sig gällande sina känslor om kvinnlig frihet och feminism. Det finns andra forum på nätet om du vill ha en seriös diskussion om feminism, men vart annars tycker du den här gruppen ska vända sig?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in