Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2013-12-14, 22:10
  #1
Medlem
EA45s avatar
Nu är Julen här, och då ska man ha julbelysning.

Jag har en ljusslinga att ha runt balkongräcket, men det finns ju inget eluttag! Hur gör ni som bor i lägenhet med eran ljusbelysning? Hur kopplar ni in det? Eller finns det batteridrivna ljusslingor?
Citera
2013-12-14, 22:12
  #2
Medlem
micaeles avatar
Klämmer elkabeln mellan dörr och karm om det är möjligt, annars får man vara ful och karva lite i hörnet på dörren så det går igen ändå.
Citera
2013-12-14, 22:28
  #3
Medlem
Borra ett hål i karmen och dra igenom kabeln och fyll med silikon.
Citera
2013-12-14, 22:31
  #4
Avstängd
Isterband1s avatar
Är du seriös? Du drar kabeln mellan balkongdörr och uttag i lägenheten. Säg att du inte är seriös, SÄG DET.
Citera
2013-12-14, 22:43
  #5
Medlem
lessyogets avatar
Borra genom vägen från ett uttag på insidan och sätt ett uttag på balkongen. problemet lösts för alltid.
Citera
2013-12-14, 23:09
  #6
Medlem
Herblaws avatar
Som ovanstående sa så bör du borra ett hål i väggen nära elutaget, se till så du inte borrar där elen är dragen bara. Sen kan du täta med tuggumi, ett paket borde räcka.
Citera
2013-12-14, 23:17
  #7
Medlem
welcometorealitys avatar
Jävligt onödigt att borra ett hål för några veckor bara, ha kabeln mellan dörren och in i uttaget i rummet .
Citera
2013-12-15, 08:42
  #8
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EA45
Nu är Julen här, och då ska man ha julbelysning.

Jag har en ljusslinga att ha runt balkongräcket, men det finns ju inget eluttag! Hur gör ni som bor i lägenhet med eran ljusbelysning? Hur kopplar ni in det? Eller finns det batteridrivna ljusslingor?
Först så förutsätter jag att du tänkt på att använda en ljusslinga för utomhusbruk.
Sedan kan det bli problem ifall du tänker dra ström ifrån ett ojordat eluttag inne i lägenheten. Att kontakterna inte passar ihop är det minsta problemet, i värsta fall utsätter du dig själv och dina närmaste för livsfara.

Det bästa du kan göra är att be en riktig (ingen hemmafixare) att sätta ett jordat eluttag på din balkong.

Ifall du föredrar någon hemmastickad lösning, så vad du än gör så glöm inte jordfelsbrytaren!
Skulle det gå illa så kan en jordfelsbrytare vara skillnaden mellan liv & död (din död).
__________________
Senast redigerad av borriz 2013-12-15 kl. 08:52.
Citera
2013-12-15, 08:58
  #9
Medlem
xitunos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av welcometoreality
Jävligt onödigt att borra ett hål för några veckor bara, ha kabeln mellan dörren och in i uttaget i rummet .

Jävligt onödigt att riskera att ta livet av någon eller sätta eld på lägenheten och ha en otät dörr när det är som kallast...


Sätt ljusslingan på insidan av fönstret istället
Citera
2013-12-16, 15:21
  #10
Medlem
EA45s avatar
Oj oj, det där med jordat uttag tänkte jag inte på, samt alla andra risker. Det låter ju jäkligt krångligt att montera detta bara för ett par veckors trevlighet. Med andra ord, så är det inte värt besväret.

Dock, finns det några bättre alternativ, till exempel batteridrivna slingor?

Tack för alla svar!
Citera
2013-12-16, 21:34
  #11
Medlem
MEC62s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EA45
Oj oj, det där med jordat uttag tänkte jag inte på, samt alla andra risker. Det låter ju jäkligt krångligt att montera detta bara för ett par veckors trevlighet. Med andra ord, så är det inte värt besväret.

Dock, finns det några bättre alternativ, till exempel batteridrivna slingor?

Tack för alla svar!
Ja, det finns batteridrivna slingor. Har du försökt googla?
Citera
2013-12-16, 21:47
  #12
Medlem
lessyogets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MEC62
Ja, det finns batteridrivna slingor. Har du försökt googla?

Här är lösningen http://bit.ly/1hXpMQ5
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback