2021-12-25, 13:15
Medlem
densistasovjets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil85
Häftigt ! Varför uppskjut ifrån Guyana ?

För att det är optimalt att kasta ut saker i rymden från ekvatorn. Att USA, Ryssland och Kina inte gör det beror på nationell prestige mer än rationella beslut.
Citera
2021-12-25, 13:17
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The-Seer
Livesändning är igång nu: https://youtu.be/7nT7JGZMbtM

NASAs sändningar är alltid outhärdliga. Som en blandning mellan säljmöte med scientologer och en kongress med Överintelligentas Riksförbund. Lägg till tekniska problem och folk som talar med så kraftig brytning att man inte fattar ett ord...

Citat:
Ursprungligen postat av EliasAlucard
Vafan det här är ju helt efterblivet om det är den egentliga orsaken. Solceller liksom?

Hahaha. Du är en väldigt intelligent person, det har du visat inom andra områden här i forumet. Men teknik och naturvetenskap är inte din grej...
Citera
2021-12-25, 13:24
Medlem
densistasovjets avatar
Det gick ju väldigt bra i starten.
Citera
2021-12-25, 13:38
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Ska den ta nåt varv runt jorden innan den skjuts iväg från jorden?
Citera
Medlem
adolf512s avatar
Spännande nu, vad jag har förstått så måste väldigt mycket gå rätt eller så är 10 000 000 000 $ sumpat.
Citera
Medlem
trickydicks avatar
Nu hänger allt på en liten motorjävel för att sätta teleskopet i rätt bana.
Citera
2021-12-25, 13:39
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Ska den ta nåt varv runt jorden innan den skjuts iväg från jorden?

Nä nu ser det ut som om den redan skjuts ut från jorden!
Citera
2021-12-25, 13:42
Medlem
EliasAlucards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Hahaha. Du är en väldigt intelligent person, det har du visat inom andra områden här i forumet. Men teknik och naturvetenskap är inte din grej...
Alltså jag har ju inte gjort någon djupare research kring just JWST, men om de kan hålla rymdstationer och andra rymdteleskop i omlopp i flera decennier (och sist jag kollade så använder även dessa solceller), så borde de ha tänkt ut en liknande design för ett så här viktigt teleskop. Vad är problemet om det behövs lite uppdatering av bränsle med jämna mellanrum? Vi har ju Elon Musk, Jeff Bezos och Charles Bronson som kan skicka lite nytt bränsle till JWST emellanåt. Lätt värt det för att hålla igång ett så här viktigt astronomiskt projekt.

Launchen gick bra, det var spännande att se det live. Ska bli kul vad vi får för bilder om typ 6 månader eller när det nu är JWST har nått L2 och vecklat ut osv.
Citera
2021-12-25, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adolf512
Spännande nu, vad jag har förstått så måste väldigt mycket gå rätt eller så är 10 000 000 000 $ sumpat.
Dom är väl inte sumpade oavsett om teleskopet funkat eller inte.
Dom har hamnat precis där dom skulle.

Och jättefina bilder kommer vi få oavsett.
Citera
2021-12-25, 13:51
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EliasAlucard
Alltså jag har ju inte gjort någon djupare research kring just JWST, men om de kan hålla rymdstationer och andra rymdteleskop i omlopp i flera decennier (och sist jag kollade så använder även dessa solceller), så borde de ha tänkt ut en liknande design för ett så här viktigt teleskop. Vad är problemet om det behövs lite uppdatering av bränsle med jämna mellanrum?

Det är inte solceller eller elektricitet som håller dessa i banor utan antingen är banan tillräckligt stabil under satellitens livstid eller så behövs bränsle till små raketmotorer för att korrigera banan då och då.

JWST kommer inte vara i en speciellt stabil bana och måste ständigt göra justeringar. Men man har förberett det med fästen där en framtida farkost kan fästas så den kan korrigera banan. Men man vågar inte säga att man har planerat för så lång livstid. Med lite tur så kommer nog JWST funka i flera decennier.
Citera
2021-12-25, 13:51
Medlem
The-Seers avatar
Solpanelerna vecklades ut tidigare än planerat? Vad i hela helvetet?
Citera
2021-12-25, 13:53
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Nu är själva uppskjutningen klar. JWST separerade från raketens sista steg för några minuter sen. Nu är det ensamt och kommer flyta vidare av sig självt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in