Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-12-11, 18:20
  #13
Medlem
MineMineMinds avatar
Sitter nu och avnjuter en Förbakad.
Prillorna är väldigt kompakta. Om man som jag, gillar Röda Lacket och liknande lättbakade lössnus kan jag rekommendera dessa. Håller ihop fint och smakar bra.
Dosorna som finns ute nu är en begränsad upplaga i metall som kommer i en ask. De kostar 100 spänn.
Förbakad kommer snart finnas att köpa i plastdosor. Vad de kommer att kosta vet jag inte.
Citera
2013-12-11, 18:51
  #14
Medlem
avskum1982s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MineMineMind
Sitter nu och avnjuter en Förbakad.
Prillorna är väldigt kompakta. Om man som jag, gillar Röda Lacket och liknande lättbakade lössnus kan jag rekommendera dessa. Håller ihop fint och smakar bra.
Dosorna som finns ute nu är en begränsad upplaga i metall som kommer i en ask. De kostar 100 spänn.
Förbakad kommer snart finnas att köpa i plastdosor. Vad de kommer att kosta vet jag inte.

Hur är smaken? Är det samma som Granit lös, eller Knekt (det är väll deras märke med?).
Citera
2013-12-11, 18:57
  #15
Medlem
lazgreens avatar
Jag såg den här tråden i morse, och kunde inte låta bli när jag passerade Pressbyrån på hemvägen.

Snuset är, som flera påpekar lite gummiaktigt, lite som tuggtobak på något vis. Har en väldigt odefinierad smak, mild. Det smakar definitivt inte lika starkt som vanligt lössnus. Jag har bara haft inne min i en halvtimme ungefär så huruvida det är rinnigt eller inte får framtiden utvisa.

Men den här idén har jag väntat på sen jag började för trettio år sedan. Fast det känns ju inte som snus rent spontant. Dessutom verkar det inte speciellt nikotinstarkt.
Citera
2013-12-11, 19:31
  #16
Medlem
3-Negrer-Med-Kedjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lazgreen
Jag såg den här tråden i morse, och kunde inte låta bli när jag passerade Pressbyrån på hemvägen.

Snuset är, som flera påpekar lite gummiaktigt, lite som tuggtobak på något vis. Har en väldigt odefinierad smak, mild. Det smakar definitivt inte lika starkt som vanligt lössnus. Jag har bara haft inne min i en halvtimme ungefär så huruvida det är rinnigt eller inte får framtiden utvisa.

Men den här idén har jag väntat på sen jag började för trettio år sedan. Fast det känns ju inte som snus rent spontant. Dessutom verkar det inte speciellt nikotinstarkt.
Blir det inte smulor av allt i dosan efter några timmar? Ser ju ut som hårt tryckta pellets är prillorna hårda? En snus ska vara mjuk och len.
Citera
2013-12-11, 20:31
  #17
Medlem
lazgreens avatar
Det betvivlar jag. Känslan jag får är att det liksom blir som... du vet färsk lakrits. De är på något sätt ihopklibbade.

Men som sagt, jag är nybörjare i branschen.
Citera
2013-12-12, 00:25
  #18
Medlem
MineMineMinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avskum1982
Hur är smaken? Är det samma som Granit lös, eller Knekt (det är väll deras märke med?).
Jag tycker den är god. Vet inte om det är samma som Granit eller Knekt. Jag skulle närmast jämföra den med Röda Lacket. Jag har dock inte snusat lös på flera år.
Citera
2013-12-12, 19:50
  #19
Medlem
DarkKnights avatar
Har också testat Lundgrens färdigbakade snus. Kan säga att det är nog det sämsta köp jag har gjort, var inte värda dom 100 kr jag gav för den. Visst boxen och dosan ser snygg ut men inte mycket mer.
Jag snusar Göteborgs Rapè och Kronans. Enl mig är det klart mycket bättre kvalité än Lundgrens. Det saknas smak och konsistensen är vidrig.
Citera
2013-12-12, 20:53
  #20
Medlem
Big.Bangs avatar
Är det samma nikotinhalt i en sån här färdigbakad som i en portionssnus?
Citera
2013-12-12, 21:56
  #21
Medlem
lazgreens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Big.Bang
Är det samma nikotinhalt i en sån här färdigbakad som i en portionssnus?

Bra fråga, det undrar jag också. Det känns inte speciellt starkt. Fast å andra sidan snusar jag General loose extra strong till vardags, så det är lite svårt att jämföra. Det finns heller ingen info på nätet om snuset.

Någon som vet?
Citera
2013-12-12, 22:10
  #22
Medlem
avskum1982s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lazgreen
Bra fråga, det undrar jag också. Det känns inte speciellt starkt. Fast å andra sidan snusar jag General loose extra strong till vardags, så det är lite svårt att jämföra. Det finns heller ingen info på nätet om snuset.

Någon som vet?

Standard är 8mg/g för vanligt snus. En pris portionssnus är på 1g (vilket var standard iaf, men nu är det väll 0.7-9g på vissa?) och lös är ju beroende på hur stor prilla du tar.

Så hur stor är den "färdig bakade"? Om någon har en digitalvåg är det ju bara väga en av de färdig bakade och se. Är ju svårt av bilden att döma, men runt 1,5g kanske? Ser ju ut som lite fetare portionssnus.
Citera
2013-12-13, 16:08
  #23
Avstängd
gimles avatar
Vem fan skulle köpa färdig bakat snus :S
Citera
2013-12-13, 16:13
  #24
Medlem
Lunaticxs avatar
Nu blir jag förbannad, hela glädjen med att göra det själv, skita ner fingrarna samt halva käften försvinner ju när sånt här godisliknande skit dyker upp.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback