• 1
  • 2
2013-12-10, 17:27
Medlem
Kan man göra det utan att riskera en längre ban? Såg precis en otroligt oseriös "varnings-spree" i en gammal tråd som ligger i fel forum. Moderatorn har inte ens hand om det forumet (eller så har personen bara glömt skriva just det forumet i sign, för annars ska h*n väl inte kunna radera och ha sig).

Alltså, det är en tramstråd, i fel forum, över 10månader gammal. Och nu fick jag och många andra en varning för inlägg i den tråden, trots att likadana inlägg får stå kvar. Det var inte +1 inlägg vad jag vet utan "trams" fast exakt samma saker står redan. Vill ju inte använda "rapportera" om det bara går till samma mod. Forumet är drogrelaterat så min spontana tanke blir att personen är hög på något...

Är inte direkt brydd över en varning men tänker mest på vad som kan hända om det eskalerar. Vem vänder man sig till för att rapportera en eventuellt galen mod?
Citera
2013-12-10, 17:30
Medlem
micaeles avatar
Skicka ett PM till valfri admin. Du har inget att vara rädd för.
Citera
2013-12-10, 17:46
Medlem
najass avatar
Jag ser vad du menar, och det var nog bara ett simpelt misstag. Hade du kontaktat moderatorn och påpekat att det var gamla inlägg hade du inte fått varning (dvs varningen hade tagits bort)

Mycket simpelt.

Nu gör jag det i stället och moderatorn lär höra av sig. Allt blir mycket enklare om man kör med direkt och rak kommunikation.

Alla moderatorer kan se vad alla andra moderatorer gör så någon risk för "repressalier" är obefintlig
Citera
2013-12-10, 17:54
Medlem
Jag trodde preskriberingstiden på ett regelbrott var 1 år. Hur gammalt ska ett inlägg vara innan det blir meningslöst att rapportera det?
Citera
2013-12-10, 17:55
Administrator
admin5s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Phailure
Vem vänder man sig till för att rapportera en eventuellt galen mod?

Till mig eller någon av mina två kollegor (admin & admin4).

admin5
Citera
2013-12-10, 18:00
Medlem
najass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joan-Duchemin
Jag trodde preskriberingstiden på ett regelbrott var 1 år. Hur gammalt ska ett inlägg vara innan det blir meningslöst att rapportera det?

Alltså, det finns ju ingen preskriberingstid på själva inläggen egentligen. Även gamla inlägg som bryter mot reglerna kan RP:as och raderas, även om det inte ger någon åtgärd för den som postat. Det är ju inte åtgärder för folk som är det väsentliga utan att det går att diskutera så enkelt som möjligt på FB med så lite hinder som möjligt (dvs minimum av felplacerade trådar, OT osv).

Nu är väl urgamla OT-regelbrott inte mycket att RP:a och de brukar jag låta vara såvida inte tråden väcks till liv och blir aktiv igen, men allvarligare brott (1.06 tex) raderas nog alltid när de stöts på oavsett ålder,
Citera
2013-12-10, 19:20
Moderator
evilhoneys avatar
Hur vore det om du hade postat ett PM till mig direkt?

Jag är precis nytillsatt i drogakuten och gick igenom RPs som låg och tyvärr missade jag datumet på inläggen. Det är ingen panik då jag kommer att dra tillbaka dem direkt. =)

Inläggen i sig är fortfarande att bedöma som OT och kommer vara fortsätt raderade men jag kommer givetvis dra tillbaka själva varningarna som utgått.

I framtiden så är det smartaste att faktiskt gå till berörd moderator direkt istället för att dra igång en stor sak det.
Citera
2013-12-10, 19:57
Moderator
^Eazs avatar
Här: (FB) Jag vill klaga på en Moderator/ett beslut av en Moderator
Citera
2013-12-10, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av najas
Alltså, det finns ju ingen preskriberingstid på själva inläggen egentligen. Även gamla inlägg som bryter mot reglerna kan RP:as och raderas, även om det inte ger någon åtgärd för den som postat. Det är ju inte åtgärder för folk som är det väsentliga utan att det går att diskutera så enkelt som möjligt på FB med så lite hinder som möjligt (dvs minimum av felplacerade trådar, OT osv).

Nu är väl urgamla OT-regelbrott inte mycket att RP:a och de brukar jag låta vara såvida inte tråden väcks till liv och blir aktiv igen, men allvarligare brott (1.06 tex) raderas nog alltid när de stöts på oavsett ålder,

Det kan jag acceptera.
Citera
2013-12-10, 21:06
Inaktiv Administrator
admin4s avatar
Citat:
Kan man göra det utan att riskera en längre ban?
Vi kan ju också passa på att påpeka att man givetvis inte kan bli bannlyst eller avstängd bara för att man kritiserar en moderator. Dels för att det helt enkelt inte finns någon regel mot att göra det och det är bara genom att bryta mot våra regler som man kan få en varning eller en avstängning. Dessutom så kan helt enkelt inte en moderator stänga av någon överhuvudtaget utan det passerar våra omröstningssystem där det först röstas och sedan går åtgärden eventuellt vidare till avstängning beroende på utfallet.

Så fungerar det här.

admin4
Citera
2013-12-10, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av admin4
Vi kan ju också passa på att påpeka att man givetvis inte kan bli bannlyst eller avstängd bara för att man kritiserar en moderator. Dels för att det helt enkelt inte finns någon regel mot att göra det och det är bara genom att bryta mot våra regler som man kan få en varning eller en avstängning. Dessutom så kan helt enkelt inte en moderator stänga av någon överhuvudtaget utan det passerar våra omröstningssystem där det först röstas och sedan går åtgärden eventuellt vidare till avstängning beroende på utfallet.

Så fungerar det här.

admin4

Det har jag dock blivit innan så därför jag frågar, handlade inte enbart om denna varning då det egentligen inte är så viktigt. Men har som sagt blivit avstängd en kortare tid när jag ifrågasatte en varning så därför tänkte jag att det var lika bra att kolla upp läget. Nej det är i det förflutna detta, kände inte för att bråka heller utan såg det mest som en paus från mitt FB-missbruk.Men om samma scenario skulle hända som jag innan var med om, att jag kontaktar mod och får en ban. Hur bestrider man den som bannad?

När jag skrev ev. galen tänkte jag att det kan varit lite benzo med i spelet men jag känner att jag är mycket nöjd i hur det hanterats. Men nu vet jag ännu bättre hur man bör agera i framtiden, har ändå varit medlem här i över 5 år utan att vara med om några större problem så det är väl något positivt.

Varningen nu var väl sådär befogad, egentligen inte helt fel heller så den hade jag väl accepterat, var väl mest tiden som gjorde det lite förvirrande. Hade jag velat rikta kritiken direkt mot evilhoney hade jag skrivit ut namnet faktiskt, men jag var nog lite väl dålig på att mörka det iaf inser jag.

Annars är det alltid positivt med mods till DA, den är nog rätt svårmodererad!
Citera
2013-12-10, 23:25
Medlem
robomans avatar
Citat:
Det har jag dock blivit innan så därför jag frågar, handlade inte enbart om denna varning då det egentligen inte är så viktigt. Men har som sagt blivit avstängd en kortare tid när jag ifrågasatte en varning så därför tänkte jag att det var lika bra att kolla upp läget. Nej det är i det förflutna detta, kände inte för att bråka heller utan såg det mest som en paus från mitt FB-missbruk.Men om samma scenario skulle hända som jag innan var med om, att jag kontaktar mod och får en ban. Hur bestrider man den som bannad?

När jag skrev ev. galen tänkte jag att det kan varit lite benzo med i spelet men jag känner att jag är mycket nöjd i hur det hanterats. Men nu vet jag ännu bättre hur man bör agera i framtiden, har ändå varit medlem här i över 5 år utan att vara med om några större problem så det är väl något positivt.

Varningen nu var väl sådär befogad, egentligen inte helt fel heller så den hade jag väl accepterat, var väl mest tiden som gjorde det lite förvirrande. Hade jag velat rikta kritiken direkt mot evilhoney hade jag skrivit ut namnet faktiskt, men jag var nog lite väl dålig på att mörka det iaf inser jag.

Annars är det alltid positivt med mods till DA, den är nog rätt svårmodererad!
Men eftersom moderatorerna röstar om varje avstängning så borde du rimligen inte bara blivit avtängd pga kritik av en moderator, det tror jag inte på. Du gjorde dig nog skyldig till ett regelbrott den gången.

EDIT: Hoppla, det var ju precis vad admin skrev i meddelandet ovanför ditt. Men faktum kvarstår.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in