Citat:
Ursprungligen postat av Pellefant
Precis, sger straffskalan att maxstraffet r 1 rs fngelse r preskriptionstiden 2 r. Obs. att fr skattebrott gller srskilda undantagsregler som medger lngre preskriptionstid n 2 r ven om maxstraffet skulle vara 1 rs fngelse.
Vad gller din andra frga r jag inte sker p att jag frstr den. Tillggas kan att fr de brott som du rknat upp r jag vertygad om att alla dessa har en straffskala dr preskriptionstiden ligger p tminstone 5 r, detta sagt utan att kontrollerat uppgifterna nrmare.
Nr det gller preskription mste man gra skillnad p vad ett brott kan ge fr pfljd och vad den faktiska straffskalan r. Ex. misshandelsbrottet har ett straffmaximum p 2 r (om jag minns rtt) men sllan utdms hgre straff n ngra mnaders fngelse. Detta gr dock inte att preskriptionstiden endast r 2 r. Frstr om du inte fattar vad jag menar s du fr tydliggra dina frgor s kanske vi kan reda ut detta.
Jo jag tror att jag frstr vad du menar. Att ett brott som i regel ger 5 mnaders fngelse, men har ett maxstraff p 2 r, d faktiskt ger en preskribtionstid p 5 r, eftersom maxstraffet r hgre n 1 r, ven om praxis r lgre. Rtt?
Vad jag tnkte med min andra frga var, huruvida preskribtionstiden r lngre n tv r eller inte?
Ett bedrgeri dr en person lurar en annan p 1000 kr, borde vl inte ge s hgt straff? Men jag r osker p hur det blir med preskribtionstiden p det hr ngorlunda ringa brottet?
Samma frgestllning p skattebrott och insiderbrott som handlar om ngon tusenlapp?
Finns det ngon viss grns i ekonomiskt vrde, fr den hr typen av brottslighet, fr att veta ungefr vart grnsen gr i intjnade pengar, fr att brottet skall kvalificera sig till mer n ett rs fngelse och drmed den hgre preskribtionstiden 5 r?
Insiderbrott blir jag lite fundersam frresten, dr r det ju inte helt skert att brottslingen tjnat pengar? S hur vet man straffvrde och preskribtionstiden i sdana brott?