2006-12-05, 19:33
Medlem
Pellefants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Terad
En sak jag jag undrar, vad r det fr preskiberingstid p olika typer av ekonomiska brott?

Typ
Skattebrott
Bedrgerier
Insiderbrott
Andra typer av ekonomiska brott.
Du fr brja att lra dig skfunktionen bttre. Dessa frgor dyker upp ideligen och din frga r p intet stt s unik att den br st ensam. / Mod
Citera
2006-12-05, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pellefant
Du fr brja att lra dig skfunktionen bttre. Dessa frgor dyker upp ideligen och din frga r p intet stt s unik att den br st ensam. / Mod
Urskta. Men tack fr lnken
Citera
2006-12-05, 19:41
Medlem
Citat:
1. 1. tv r, om brottet ej kan flja svrare straff n fngelse i ett r
Pellefant

fr jag frga, det krvs allts hgre maxstraff n 1 r fngelse fr att preskiberingstiden ska bli ver 2 r, rtt uppfattat?

Men hur grovt mste det ekonomiska brottet vara fr att ge mer n ett rs fngelse? Kan du ge ngra exempel s man frstr hur grovt det mste vara?
Citera
2006-12-05, 20:03
Medlem
Pellefants avatar
Citat:
Pellefant

fr jag frga, det krvs allts hgre maxstraff n 1 r fngelse fr att preskiberingstiden ska bli ver 2 r, rtt uppfattat?

Men hur grovt mste det ekonomiska brottet vara fr att ge mer n ett rs fngelse? Kan du ge ngra exempel s man frstr hur grovt det mste vara?
Precis, sger straffskalan att maxstraffet r 1 rs fngelse r preskriptionstiden 2 r. Obs. att fr skattebrott gller srskilda undantagsregler som medger lngre preskriptionstid n 2 r ven om maxstraffet skulle vara 1 rs fngelse.

Vad gller din andra frga r jag inte sker p att jag frstr den. Tillggas kan att fr de brott som du rknat upp r jag vertygad om att alla dessa har en straffskala dr preskriptionstiden ligger p tminstone 5 r, detta sagt utan att kontrollerat uppgifterna nrmare.

Nr det gller preskription mste man gra skillnad p vad ett brott kan ge fr pfljd och vad den faktiska straffskalan r. Ex. misshandelsbrottet har ett straffmaximum p 2 r (om jag minns rtt) men sllan utdms hgre straff n ngra mnaders fngelse. Detta gr dock inte att preskriptionstiden endast r 2 r. Frstr om du inte fattar vad jag menar s du fr tydliggra dina frgor s kanske vi kan reda ut detta.
Citera
2006-12-05, 20:16
Medlem
Citat:
Precis, sger straffskalan att maxstraffet r 1 rs fngelse r preskriptionstiden 2 r. Obs. att fr skattebrott gller srskilda undantagsregler som medger lngre preskriptionstid n 2 r ven om maxstraffet skulle vara 1 rs fngelse.

Vad gller din andra frga r jag inte sker p att jag frstr den. Tillggas kan att fr de brott som du rknat upp r jag vertygad om att alla dessa har en straffskala dr preskriptionstiden ligger p tminstone 5 r, detta sagt utan att kontrollerat uppgifterna nrmare.

Nr det gller preskription mste man gra skillnad p vad ett brott kan ge fr pfljd och vad den faktiska straffskalan r. Ex. misshandelsbrottet har ett straffmaximum p 2 r (om jag minns rtt) men sllan utdms hgre straff n ngra mnaders fngelse. Detta gr dock inte att preskriptionstiden endast r 2 r. Frstr om du inte fattar vad jag menar s du fr tydliggra dina frgor s kanske vi kan reda ut detta.
Jo jag tror att jag frstr vad du menar. Att ett brott som i regel ger 5 mnaders fngelse, men har ett maxstraff p 2 r, d faktiskt ger en preskribtionstid p 5 r, eftersom maxstraffet r hgre n 1 r, ven om praxis r lgre. Rtt?

Vad jag tnkte med min andra frga var, huruvida preskribtionstiden r lngre n tv r eller inte?

Ett bedrgeri dr en person lurar en annan p 1000 kr, borde vl inte ge s hgt straff? Men jag r osker p hur det blir med preskribtionstiden p det hr ngorlunda ringa brottet?

Samma frgestllning p skattebrott och insiderbrott som handlar om ngon tusenlapp?

Finns det ngon viss grns i ekonomiskt vrde, fr den hr typen av brottslighet, fr att veta ungefr vart grnsen gr i intjnade pengar, fr att brottet skall kvalificera sig till mer n ett rs fngelse och drmed den hgre preskribtionstiden 5 r?

Insiderbrott blir jag lite fundersam frresten, dr r det ju inte helt skert att brottslingen tjnat pengar? S hur vet man straffvrde och preskribtionstiden i sdana brott?
Citera
2006-12-05, 22:21
Medlem
Jag vet inte vad det heter p juridiksprk, men ringa brott i skatteml, bedrgeriml och insiderbrottsml br vl ge mindre n ett rs fngelse. S frgan blir d vart grnsen gr fr fr att ge mer n ett rs fngelse som maximalt straffvrde?
Citera
2006-12-06, 20:04
Medlem
Har du tid Pellefant? Hoppas inte frgan var fr omstndig och svara p.
Citera
2006-12-06, 20:14
Medlem
TTKs avatar
Jag kan vl ta och svara p den konkreta frgan.

Citat:
Ett bedrgeri dr en person lurar en annan p 1000 kr, borde vl inte ge s hgt straff? Men jag r osker p hur det blir med preskribtionstiden p det hr ngorlunda ringa brottet?

Brottet kommer att klassificeras som bedrgligt beteende p grund av det lga beloppet om inga frsvrande omstndigheter finns.

Enligt lagen ska man d "dmas till bter eller fngelse i hgst sex mnader" (Brottsbalken 9:2).

Eftersom det "ej kan flja svrare straff n fngelse i ett r" fr det brottet, s blir det tv rs preskriptionstid (Brottsbalken 35:1 p.1).
Citera
2006-12-06, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TTK
Jag kan vl ta och svara p den konkreta frgan.

Brottet kommer att klassificeras som bedrgligt beteende p grund av det lga beloppet om inga frsvrande omstndigheter finns.

Enligt lagen ska man d "dmas till bter eller fngelse i hgst sex mnader" (Brottsbalken 9:2).

Eftersom det "ej kan flja svrare straff n fngelse i ett r" fr det brottet, s blir det tv rs preskriptionstid (Brottsbalken 35:1 p.1).
Tack!

Har du ngon ungefrlig uppfattning om hur grovt ett bedrgeri respektive ett insiderbrott mste vara fr att maxstraffet ska ligga p mer n ett rs fngelse?

delfrga blir ocks, om ett brott delas in i olika grader ssom ringa eller moderat eller grovt, tolkar jag det rtt d att det r maxstraffet inom respektive grad som avgr preskribtionstiden? I annat fall kan ju en ltt misshandel f samma preskribtionstid som en grov misshandel?
Citera
2006-12-06, 21:00
Medlem
TTKs avatar
Citat:
Tack!

Har du ngon ungefrlig uppfattning om hur grovt ett bedrgeri respektive ett insiderbrott mste vara fr att maxstraffet ska ligga p mer n ett rs fngelse?

I fallet bedrgeri s har jag fr mig att gnsen mellan ringa brott och brott av normalgraden gr vid ca 2000 kr. r det ver 2 papp s blir det allts bedrgeri av normalgraden som kan ge max tv rs fngelse vilket i sin tur ger en femrig preskription. Men penningsumman r p inget stt skriven i sten, andra faktorer kan ocks spela in.

Har ingen koll alls p insiderbrott.

Citat:
delfrga blir ocks, om ett brott delas in i olika grader ssom ringa eller moderat eller grovt, tolkar jag det rtt d att det r maxstraffet inom respektive grad som avgr preskribtionstiden? I annat fall kan ju en ltt misshandel f samma preskribtionstid som en grov misshandel?

Precis, ringa misshandel har en preskriptionsregel, vanlig misshandel en annan, grov en tredje. Det har skert hnt att ngon t.ex. talats fr vanlig misshandel men domstolen funnit att misshandeln varit ringa och drmed r preskriberat och straff ej kan dmas ut.
Citera
2006-12-06, 21:33
Medlem
Tack TTK.
Citera
2013-09-30, 06:01
Medlem
bergochdals avatar
Citat:
Preskription intrder efter en viss tid frn det att grningen begtts om inte:
1. tal har vckts och delgivning har skett i vederbrlig ordning
2. Personen som talas fr brottet r hktad.

ven om 2 r har gtt r inte brottet preskriberat om ngon har hktats eller delgivits innan denna tid. Rttegngen behver inte starta inom 2 r.
Gammal trd men ett viktigt mne som skulle behva redas ut lite mer.

Pellefant skriver att ett brott inte r preskriberat om den anklagade hktats eller delgivits innan preskribering kunnat ske. Vad hnder om en person suttit hktad alternativt delgivits men sedan frsvunnit innan rttegng hunnit ske? Finns det en preskriptionstid fr sdana fall?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in