• 1
  • 2
2005-07-18, 17:29
Medlem
Hur funkar de egentligen, om vi säger att ett brott har 2 års preskriberingstid och preskriberas om c:a 3 veckor from nu, om myndigheterna hör av sig och säger ett datum för rättegång eller förhör el. liknande, men man håller sig undan i 3 veckor, är då brottet ändå preskiberat efter 2 år eller gäller annat om dom tagit upp de? Lång mening, ahh...
Citera
2005-07-18, 18:42
Medlem
Pellefants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rockerrr
Hur funkar de egentligen, om vi säger att ett brott har 2 års preskriberingstid och preskriberas om c:a 3 veckor from nu, om myndigheterna hör av sig och säger ett datum för rättegång eller förhör el. liknande, men man håller sig undan i 3 veckor, är då brottet ändå preskiberat efter 2 år eller gäller annat om dom tagit upp de? Lång mening, ahh...

Preskription inträder efter en viss tid från det att gärningen begåtts om inte:
1. Åtal har väckts och delgivning har skett i vederbörlig ordning
2. Personen som åtalas för brottet är häktad.

Även om 2 år har gått är inte brottet preskriberat om någon har häktats eller delgivits innan denna tid. Rättegången behöver inte starta inom 2 år.
Citera
2005-07-18, 18:51
Medlem
.

Tack, finns de någon gräns för hur lång tid innan preskiberingen som åtal måste ha väckts?
Citera
2005-07-18, 19:07
Medlem
Pellefants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rockerrr
Tack, finns de någon gräns för hur lång tid innan preskiberingen som åtal måste ha väckts?

Om brottet begås i dag och det är 2 års presk-tid så måste åtal väckas inom 2 år, dvs. 18 juli 2007.
Citera
2006-05-25, 22:43
Medlem
johanbtks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pellefant
Preskription inträder efter en viss tid från det att gärningen begåtts om inte:
1. Åtal har väckts och delgivning har skett i vederbörlig ordning
2. Personen som åtalas för brottet är häktad.

Även om 2 år har gått är inte brottet preskriberat om någon har häktats eller delgivits innan denna tid. Rättegången behöver inte starta inom 2 år.
Om jag förstår det hela rätt så betyder detta alltså att åklagaren skall ha delgivit den misstänkte om att åtal har väckts mot honom innan preskribtiontiden löper ut och att det därmed går att slippa undan på grund av att brotten preskriberas även om man delgivits misstanke om brott av polisen?
Citera
2006-05-26, 00:10
Medlem
Pellefants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johanbtk
Om jag förstår det hela rätt så betyder detta alltså att åklagaren skall ha delgivit den misstänkte om att åtal har väckts mot honom innan preskribtiontiden löper ut och att det därmed går att slippa undan på grund av att brotten preskriberas även om man delgivits misstanke om brott av polisen?
Precis, det är inte tillräckligt att polisen delgivit dig misstanke om brott. Du måste alltså ha blivit lagligen delgiven åtalsbeslutet (som i regel fattas av åklagare, i vilket fall som helst får inte polis väcka åtal) innan preskriptionstiden löper ut. Har du dock blivit delgiven misstanke av polis kan delgivning av åtalet ske i förenklad form men detta är kanske inte av intresse för frågeställningen.
Citera
2006-09-23, 00:48
Medlem
Delgivning +preskriberas efter 2år ?

Hej
Undrar om någon här vet om brott kan preskriberas om delgivningen inte når fram inom 2år, dvs brott som inte ger mer än 2års fängelse?
Har hört det samt jag slog upp det hela i vår fina lagbok.. men som sagt vet inte om jag tolka det hela rätt?
Sen undrar jag om en förenklad delgivning måste leda till åtal inom 3månader för att den ska räknas ?
Eller varför inte ge mig ett nummer till en brottmåls advokat som jobbar åt kunden
Tack på förhand och vill helst inte se en massa gissningar som man får IRL av precis alla.

// ölsmugglaren
Citera
2006-10-16, 09:25
Medlem
Preskibering av rån

Hur lång tid är det innan grova rån med grova olaga hot preskiberas?
Citera
2006-10-16, 09:32
Medlem
Pellefants avatar
Åtskilliga trådar om preskription finns och mergar därför./ Mod
Citera
2006-10-16, 09:52
Medlem
Sorry, måste kolla bättre innan jag startar ny tråd.
Citera
2006-10-16, 10:00
Medlem
Pellefants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VEMDÅJAG
Sorry, måste kolla bättre innan jag startar ny tråd.
Ingen större fara men svaret på din fråga finns inte i denna tråd ändå så en redogörelse kan ju vara bra.

Preskription för brott följer av vilket straff som kan följa på brottet.

35 kap. 1 § Brottsbalken:
Påföljd må ej ådömas, med mindre den misstänkte häktats eller erhållit del av åtal för brottet inom
1. 1. två år, om å brottet ej kan följa svårare straff än fängelse i ett år,
2. 2. fem år, om svåraste straffet är högre men icke över fängelse i två år,
3. 3. tio år, om svåraste straffet är högre men icke över fängelse i åtta år,
4. 4. femton år, om svåraste straffet är fängelse på viss tid över åtta år,
5. 5. tjugofem år, om fängelse på livstid kan följa å brottet.
Sedan går man till det aktulla brottet och läser dess straffskala.

Ex. Mord (3 kap. 1 § Brottsbalken):
Den som berövar annan livet, dömes för mord till fängelse i tio år eller på livstid. = Preskription efter 25 år då livstid kan följa på brottet.

Ex. Grovt rån (8 kap. 6 § Brottsbalken):
Är brott som i 5 § sägs att anse som grovt, skall för grovt rån dömas till fängelse, lägst fyra och högst tio år. = Preskription inträder efter 15 år.
Citera
2006-12-05, 19:30
Medlem
Preskiberingstid?

En sak jag jag undrar, vad är det för preskiberingstid på olika typer av ekonomiska brott?

Typ
Skattebrott
Bedrägerier
Insiderbrott
Andra typer av ekonomiska brott.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto