• 1
  • 2
2005-07-18, 17:29
Medlem
Hur funkar de egentligen, om vi sger att ett brott har 2 rs preskriberingstid och preskriberas om c:a 3 veckor from nu, om myndigheterna hr av sig och sger ett datum fr rttegng eller frhr el. liknande, men man hller sig undan i 3 veckor, r d brottet nd preskiberat efter 2 r eller gller annat om dom tagit upp de? Lng mening, ahh...
Citera
2005-07-18, 18:42
Medlem
Pellefants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rockerrr
Hur funkar de egentligen, om vi sger att ett brott har 2 rs preskriberingstid och preskriberas om c:a 3 veckor from nu, om myndigheterna hr av sig och sger ett datum fr rttegng eller frhr el. liknande, men man hller sig undan i 3 veckor, r d brottet nd preskiberat efter 2 r eller gller annat om dom tagit upp de? Lng mening, ahh...

Preskription intrder efter en viss tid frn det att grningen begtts om inte:
1. tal har vckts och delgivning har skett i vederbrlig ordning
2. Personen som talas fr brottet r hktad.

ven om 2 r har gtt r inte brottet preskriberat om ngon har hktats eller delgivits innan denna tid. Rttegngen behver inte starta inom 2 r.
Citera
2005-07-18, 18:51
Medlem
.

Tack, finns de ngon grns fr hur lng tid innan preskiberingen som tal mste ha vckts?
Citera
2005-07-18, 19:07
Medlem
Pellefants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rockerrr
Tack, finns de ngon grns fr hur lng tid innan preskiberingen som tal mste ha vckts?

Om brottet begs i dag och det r 2 rs presk-tid s mste tal vckas inom 2 r, dvs. 18 juli 2007.
Citera
2006-05-25, 22:43
Medlem
johanbtks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pellefant
Preskription intrder efter en viss tid frn det att grningen begtts om inte:
1. tal har vckts och delgivning har skett i vederbrlig ordning
2. Personen som talas fr brottet r hktad.

ven om 2 r har gtt r inte brottet preskriberat om ngon har hktats eller delgivits innan denna tid. Rttegngen behver inte starta inom 2 r.
Om jag frstr det hela rtt s betyder detta allts att klagaren skall ha delgivit den misstnkte om att tal har vckts mot honom innan preskribtiontiden lper ut och att det drmed gr att slippa undan p grund av att brotten preskriberas ven om man delgivits misstanke om brott av polisen?
Citera
2006-05-26, 00:10
Medlem
Pellefants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johanbtk
Om jag frstr det hela rtt s betyder detta allts att klagaren skall ha delgivit den misstnkte om att tal har vckts mot honom innan preskribtiontiden lper ut och att det drmed gr att slippa undan p grund av att brotten preskriberas ven om man delgivits misstanke om brott av polisen?
Precis, det r inte tillrckligt att polisen delgivit dig misstanke om brott. Du mste allts ha blivit lagligen delgiven talsbeslutet (som i regel fattas av klagare, i vilket fall som helst fr inte polis vcka tal) innan preskriptionstiden lper ut. Har du dock blivit delgiven misstanke av polis kan delgivning av talet ske i frenklad form men detta r kanske inte av intresse fr frgestllningen.
Citera
2006-09-23, 00:48
Medlem
Delgivning +preskriberas efter 2r ?

Hej
Undrar om ngon hr vet om brott kan preskriberas om delgivningen inte nr fram inom 2r, dvs brott som inte ger mer n 2rs fngelse?
Har hrt det samt jag slog upp det hela i vr fina lagbok.. men som sagt vet inte om jag tolka det hela rtt?
Sen undrar jag om en frenklad delgivning mste leda till tal inom 3mnader fr att den ska rknas ?
Eller varfr inte ge mig ett nummer till en brottmls advokat som jobbar t kunden
Tack p frhand och vill helst inte se en massa gissningar som man fr IRL av precis alla.

// lsmugglaren
Citera
2006-10-16, 09:25
Medlem
Preskibering av rn

Hur lng tid r det innan grova rn med grova olaga hot preskiberas?
Citera
2006-10-16, 09:32
Medlem
Pellefants avatar
tskilliga trdar om preskription finns och mergar drfr./ Mod
Citera
2006-10-16, 09:52
Medlem
Sorry, mste kolla bttre innan jag startar ny trd.
Citera
2006-10-16, 10:00
Medlem
Pellefants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VEMDÅJAG
Sorry, mste kolla bttre innan jag startar ny trd.
Ingen strre fara men svaret p din frga finns inte i denna trd nd s en redogrelse kan ju vara bra.

Preskription fr brott fljer av vilket straff som kan flja p brottet.

35 kap. 1 Brottsbalken:
Pfljd m ej dmas, med mindre den misstnkte hktats eller erhllit del av tal fr brottet inom
1. 1. tv r, om brottet ej kan flja svrare straff n fngelse i ett r,
2. 2. fem r, om svraste straffet r hgre men icke ver fngelse i tv r,
3. 3. tio r, om svraste straffet r hgre men icke ver fngelse i tta r,
4. 4. femton r, om svraste straffet r fngelse p viss tid ver tta r,
5. 5. tjugofem r, om fngelse p livstid kan flja brottet.
Sedan gr man till det aktulla brottet och lser dess straffskala.

Ex. Mord (3 kap. 1 Brottsbalken):
Den som bervar annan livet, dmes fr mord till fngelse i tio r eller p livstid. = Preskription efter 25 r d livstid kan flja p brottet.

Ex. Grovt rn (8 kap. 6 Brottsbalken):
r brott som i 5 sgs att anse som grovt, skall fr grovt rn dmas till fngelse, lgst fyra och hgst tio r. = Preskription intrder efter 15 r.
Citera
2006-12-05, 19:30
Medlem
Preskiberingstid?

En sak jag jag undrar, vad r det fr preskiberingstid p olika typer av ekonomiska brott?

Typ
Skattebrott
Bedrgerier
Insiderbrott
Andra typer av ekonomiska brott.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto