Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-12-09, 11:42
  #1
Medlem
Hejsan! Jag vill inte påstå mig vara helt teknikblind men har stött på lite problem med min dator, glömde stänga av den en natt och när jag vaknade så hade den låst sig, när jag försökte starta om kommer datorn inte längre än till första laddningsskärmen sen stoppar den (http://imageshack.com/a/img35/8536/3fvu.jpg). Det går inte att klicka något, ingen F knapp ger respons. Har provat byta tangentbord och ramminne, men inget av det hjälper.

Någon som har någon aning om fler fel som skulle kunna vara?

Delarna som sitter i datorn är
Gigabyte moderkort: GA-G41M-ES2L
hårddisk: HD1TB WD, Blue 32 MB SATA2, WD10EALS
Ram: Corsair 2gb (KIT) DDR2 800MHz/CL5/XMS2-6400
Grafik: GK XFX PCIe HD5450 512MB
Processor: CPU Intel Dual Core E6500 2,93 GHz/2MB/1066Mhz/S775

Tack på förhand?
Citera
2013-12-09, 11:46
  #2
Medlem
Kollat så att sladdarna sitter i osv?
Citera
2013-12-09, 11:47
  #3
Medlem
Infogas avatar
Stäng av, dra ut strömsladden och plocka ut batteriet från moderkortet; sätt tillbaks allt och prova.
Citera
2013-12-09, 11:53
  #4
Medlem
Arnoldisnumerounos avatar
Hade liknande problem på din dator för nått år sen och det visade sig vara BIOSen som behövde en flash. Fast sen hände det på en annan dator och då visade det sig vara själva batteriet till BIOS.
Citera
2013-12-09, 19:17
  #5
Medlem
Har testat att ta ut batteriet tidigare och sätta i det igen, hjälper tyvärr inte, har dock inte testat med nytt batteri men tror inte att det ska vara urladdat så fort? Några fler förslag så jag har lite att jobba med?
Citera
2013-12-09, 19:40
  #6
Medlem
Hfuhruhurrs avatar
Kolla moderkortet så alla kondensatorer ser fina och släta ut. Om du har en eller flera som ser ut att ha läckt ut sitt innehåll så har du felet där.

Ser de ut som dessa så är de kass.
http://forumbilder.se/CGDCN/l-kond
Citera
2013-12-09, 20:46
  #7
Medlem
Min dator vägrar boota ibland när jag har min externa disk ikopplad. Har du någon sån så kan det vara värt och testa att dra ut den.
Iofs hade ju din dator låst sig..
Citera
2013-12-09, 20:51
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clothos
Har provat byta tangentbord och ramminne, men inget av det hjälper.
Räcker inte. Det mesta och speciellt alla struntsaker/kablar du tror inte spelar roll eller porten de kopplats till är alla ökända för att orsaka det här och andra allvarliga fel.

Du behöver inget tangentbord och mus tills du hittat felet. Bort med dom och all kringutrustning, USB kablar, alla SATA kablar, PCI kort mm.


Minnen testar man 1 i taget i alla minnes platser och sen olika kombinationer.

Nollställa bios.
Finns flera sätt. Tex ta ut det runda platta batteriet som ser ut som ett mynt. Strömkabeln ska vara utdragen så att du slipper vänta i en hel evighet. Några var även tvungen att ta bort andra saker men det varierade mellan olika fel. Om det gick bra går du efteråt in i bios, ställ in det du känner igen och sparar.
__________________
Senast redigerad av panpo98 2013-12-09 kl. 20:58.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback