Citat:
Ursprungligen postat av
DividendChamp
Detta är faktiskt en bra poäng. Att ge pengarna till någon som fortfarande bor hemma och är arbetslös kanske inte direkt är sparken i röven personen behöver för att bli aktiv arbetssökande. Nu är alla olika, men när jag var 18 och om jag hade fått ett sexsiffrigt belopp på banken hade kanske inte min första tanke varit "söka jobb". Utan mer "vart kan jag resa".
Jag menade inte att risken skulle vara att personen inte söker jobb.
Det jag menar är att det först är när man har jobb och flyttat hemifrån (samt bott själv ett tag) som man inser pengarnas egentliga värde. Finns ingen mening att ge pengarna till en personen innan denne har gått igenom denna fas i livet.
Som sagt så har jag själv varit i den sitsen. Det var först i efterhand som jag insåg vad pengarna faktiskt var värda. Hade jag haft den insikt jag har idag hade jag inte lagt ned pengarn på sprit och resor.
Men man tror ju som 18åring som inte haft ett heltidsjobb att man lätt sparar ihop dessa pengar igen, det är ingen fara. Men man inser snabbt att så inte är fallet när man blir vuxen på riktit.
Så gör ditt barn en tjänst och ge dessa länge in på livet. Tex när ditt barn levt på egen hand några år och kanske funderar på att köpa bostad.
Ditt barn kommer gynnas av att han/hon inte behöver sitta med ångest över att han/hon inte borde ha gjort av med pengarna på skit som naiv 18åring (ser du att du var inne på 20dock).
Hoppas du förstår vad jag menar. 18 är man enligt lagen vuxen men det innebär inte per automtik att man kan hantera pengar ens vid 20. Vänta tills personen har jobb och ordnad ekonomi. kommer denne ha stor glädje av.
Talar av erfarenhet