Citat:
Ursprungligen postat av
Justitiemord
Varje barn har ett eget konto som jag administrerar och förvaltar. Barnbidragen går in där månadsvis, plus någon extra tusenlapp vid valda tillfällen. Sedan förra året ligger pengarna på investeringssparkonto. Cirka 50 % av kapitalet utgör aktier, 30 % räntepapper och 20 % råvaror.
Jag är av uppfattningen att ungarna skall fostras att ansvara för sin ekonomi, varför det är min skyldighet att se till så att de inte super bort pengarna på sin 18-årsdag. Låter man dem successivt ta fler och fler beslut - och ansvar - rörande sin egen privatekonomi, så går det alldeles utmärkt att fostra individer som inte "träffar fel sorts kille" eller eljest inte kan hantera sin privatekonomiska situation.
Intressant!!
Jag är sjukt kass på ekonomi men bra på att ha mkt pengar. Min filosofi har alltid varit att pengar i sig är helt menlösa utan det är vad man kan göra för dom som är det intressanta.
Sen vår son föddes ser jag lite annorlunda på det,men bara lite!! Jag har sparat varje barnbidrag + 1000 kr extra sen han föddes(är nu 4 år) Har pengarna på ett låst 5-års konto!! Har även investerat i en bostadsrätt åt han(nybygge) 2a m kök. Hyran är på 4800:- Jag har nu hyrt ut den för 8000:- i mån i snart två år och det har funkat perfekt!! Då jag inte behövde låna på insatsen känns det som en sund investering då jag tror staden kommer fortsätta växa. Jag räknar inte att göra samma klipp som jag själv gjort men ser nybyggen med bra läge som bästa köp för både framtida boende alt försäljning.
Grabbens mormor och morfar har sparat 500kr var sedan han föddes. Jag har fått godkänt att ta deras sparpengar oxå om jag har en idé till bättre avkastning.
Men jag är rätt lost här. Funderar på att låsa dom igen med så mkt kapital som möjligt om jag får en hyfsad ränta. Är ju medveten att detta inte är det smartaste,men ändå bättre än att ha pengarna på ett vanligt konto.
När han fyllt fem år,och jag kan öppna kontot skulle jag tippa att han har runt 200 000. Nån som har nåt bra tips hur jag ska tänka??