Citat:
Ursprungligen postat av
mendokse
Nu minns jag inte om du kallar dig feminist eller inte, men jag tror iaf du är en kvinna.
Det är väldigt intressant det här med manlighet.
Att ta en öl och känna sig manlig faller på gamla normer men inte resten du räknade upp, varför inte?
Man kan ju fråga sig om de egenskaper du räknar upp i princip endast är vad du söker efter i en partner? Isf, är manlighet egentligen att vara kvinnor till lags?
Eller är manlighet större än så? Kanske är det t.o.m. samhällsbärande egenskaper som i sin tur kvinnor kanske attraheras av.
Angående ölen och gamla normer så var inte den särskilt välförklarad. Snarare beror det på den nästa sak jag beskriver - att det inte handlar om exempelvis den stängda synen att manlighet är att "dricka öl" utan att manlighet snarare handlar om en typ av styrka och energi. (mitt andra stycke var alltså en bättre förklaring)
Jag menade det andra exemplet du syftar på: Att manlighet är "samhällsbärande egenskaper som i sin tur kvinnor kanske attraheras av.". En ganska bra beskrivning tycker jag. Är detta del av din egen syn eller anser du något annat eller något mer kunna beskrivas som manligt?
Det handlar inte automatiskt om att "vara kvinnor till lags" men det är inte heller omanligt att "vara kvinnor till lags" som många här vill göra det till. Att vara manlig har mer med att kunna ha kontroll över en situation att göra, att ha styrkan och självförtroendet nog att vilja väl och inte skada andra även om man vet att man kan (pga ex fysisk styrka).
Citat:
Ursprungligen postat av
mendokse
Är manlighet egentligen den kravbild som sätts på män för att accepteras i samhället och på så sätt få fortplanta sig medan kvinnor klarar sig fint bara genom att helt enkelt vara kvinnor?
Är manlighet sorteringsfasen som sorterar ut oönskade element ur genpoolen?
Du anser att en man som saknar driv är omanlig, anser du även att en kvinna som saknar driv är okvinnlig? Om inte, varför?
Manlighet är delvis en: "kravbild som sätts på män för att accepteras i samhället och på så sätt få fortplanta sig", och även om både män och kvinnor har någon slags kravbild för att accepteras i samhället så har kvinnor inte samma behov av att "vara manliga" för att bli accepterade (utan den kvinnliga kravbilden ser ofta lite annorlunda ut, och är ex mer relaterad till utseende).
Nej, manlighet är inte sorteringsfasen som sorterar ut oönskade element ur genpoolen. Isf hade mer "manliga män" under en generation skapat mindre sjukdom, mm, men så funkar det ju inte riktigt.
Nej, jag anser inte en kvinna som saknar driv som lika okvinnlig som en man som saknar drivkraft. Det beror på att det sitter mer i den manliga normen att vara drivande. Däremot anser jag att både kvinnor och män kan vara drivande och att det är positivt oavsett kön. Bara att det tycks få värre effekt (för individen) i samhällssynen om en man saknar drivkraft.
Tack för utmanande frågor. Jag anser inte manlighet vara något särskilt lätt att definiera men en intressant diskussion. Det hade varit intressant och höra om du har någon mer definition på manlighet?