• 1
  • 2
2013-12-08, 17:43
Medlem
Rent biologiskt vet vi ju vad det innebär, men finns det någon betydelse utöver det?

Traditionellt verkar uppfattningen vara att man ska försörja familjen, sätta andras behov framför sina egna, gå efter personliga principer snarare än känslor. Integritet.

Ett annat förslag är väl att jaga kvinnor, kolla på fotboll och dricka öl. Anses väl som manligt.

Finns det någon definition av manlighet som går bortom vad män fyller för funktion för kvinnan, familjen och samhället? Själv är jag inne på spåret att vara man är att definiera för sig själv vad det innebär. Att man ska bli sin egen man.

Vad innebär det egentligen att vara man? Vad tycker ni själva?
Citera
2013-12-08, 17:51
Medlem
Kung-Caligulas avatar
Svensk man = rosa byxor, diska/städa, skaffa likes på facebook och prata bebisspråk.
Citera
2013-12-08, 17:52
Medlem
om man som kvinna får lov att svara

så tycker jag att det finns en punkt som följt med mansrollen länge och det är självständighet.
Är både av ondo och av godo. kan utveckla mer senare, är dock beodrad in i köket

Citera
2013-12-08, 17:59
Medlem
Herr.Vakens avatar
att leda och vara provisorisk. ett ganska så tydligt exempel är ju när kvinnor är gravida. då kan inte kvinnor skydda sig, arbeta etc. i en sån situation framgår det ganska tydligt var rollerna står någonstans. även när kvinnor inte är gravida lämpar dom inte sig särskilt väl till att skydda och arbeta. åtminstånde inte lika väl eller bättre än vad män gör det.
Citera
2013-12-08, 18:03
Medlem
-vaas-s avatar
Att ha riktning på det man gör.
Citera
2013-12-08, 19:22
Medlem
Vad är syftet med detta, vad för sorts svar är du ute efter? Maskulinitetsteori eller filosofiskt? Eller vill du bara veta vad andra tycker män ska göra?
Citera
2013-12-08, 19:32
Medlem
Bullfettas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kung-Caligula
Svensk man = rosa byxor, diska/städa, skaffa likes på facebook och prata bebisspråk.

Åtminstone bland politiker och journalister är den svenske mannen som du beskriver. I stort så är den svenske mannen en duktig proletär som kan snickra ihop ett köksbord på max en timme.

Man ser hur dom sväljer osäkert när ordförrådet tryter och nedåt byxfickan knyts en passiv näve som aldrig kommer till användning. Jag tror dom trivs med att låta oss kvinnor sköta snacket och själva vill dom sitta med en pilsner inne i bastun och glo rätt in i en vägg. Tror jag.
Citera
2013-12-08, 19:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kung-Caligula

haha ja..nej det är väl raka motsatsen om något. ^^
Citera
2013-12-08, 19:52
Bannlyst
Att vara starkare, att veta att man får högre lön och bättre ekonomisk standard än övriga halva befolkningen. Att kunna gå hem när det är mörkt utan att vara rädd över att bli våldtagen, att kunna dejta utan att vara orolig för att bli våldtagen, att inte kunna gå för nära en tjej på ensliga platser utan att riskera att tjejen i närheten tror du är en våldtäcktsman, att kunna få vilket jobb som helst, att kunna bada alla dagar i månaden, att inte behöva äta piller som gör att du riskerar blodproppar, att vara cool om du är slampig, att inte behöva torka av toasitsen på offentliga toaletter, att slippa bristningar, att du kan skita i ansvaret för din avkomma om du inte känner för det, att du inte behöver vara bra på "kvinnogöra" men ändå får omåttligt beröm om du gör det.
Att du får bättre sjukvård och mediciner.
Att du fötts med en enorm fördel!
Citera
2013-12-08, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraskras
Vad är syftet med detta, vad för sorts svar är du ute efter? Maskulinitetsteori eller filosofiskt? Eller vill du bara veta vad andra tycker män ska göra?

Jag har funderat på vad det är att vara man utöver den funktion man fyller för kvinnor. Jag tycker att det vore trevligt att ha en fristående definition. Något som går emot att män är human doings och kvinnor är human beings. Syftet är mest att jag är nyfiken på vad folk anser vara manligt så man kan bredda sin uppfattning.
Citera
2013-12-08, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hanna33
Att vara starkare
Gött.
Citat:
att veta att man får högre lön och bättre ekonomisk standard än övriga halva befolkningen.
Va?
Citat:
Att kunna gå hem när det är mörkt utan att vara rädd över att bli våldtagen
Det kan kvinnor också. Ska man vara rädd för något är det att bli överfallen eller rånad, och här är män värst drabbade.
Citat:
att kunna dejta utan att vara orolig för att bli våldtagen
Va?
Citat:
att inte kunna gå för nära en tjej på ensliga platser utan att riskera att tjejen i närheten tror du är en våldtäcktsman
Va?
Citat:
att kunna få vilket jobb som helst
Det har jag missat. Ska genast gå och bli fotbollsproffs.
Citat:
att kunna bada alla dagar i månaden
Mens?
Citat:
att inte behöva äta piller som gör att du riskerar blodproppar
Va?
Citat:
att vara cool om du är slampig
Nja.
Citat:
att inte behöva torka av toasitsen på offentliga toaletter
Va?
Citat:
att slippa bristningar
Va?
Citat:
att du kan skita i ansvaret för din avkomma om du inte känner för det
Va?
Citat:
att du inte behöver vara bra på "kvinnogöra" men ändå får omåttligt beröm om du gör det.
Va?
Citat:
Att du får bättre sjukvård och mediciner.
Det har jag ofta hört men aldrig sett belägg för. Ett mycket konstigt påstående.
Citat:
Att du fötts med en enorm fördel!
Vilken? Min otroliga intelligens eller mitt Adonisutseende?

OnT: Att bli gnälld på för att man dels har privilegier som andra är avundsjuka på och dels är en förtryckarpatriark.
Citera
2013-12-08, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mangobaer
Gött.

Va?

Det kan kvinnor också. Ska man vara rädd för något är det att bli överfallen eller rånad, och här är män värst drabbade.

Va?

Va?

Det har jag missat. Ska genast gå och bli fotbollsproffs.

Mens?

Va?

Nja.

Va?

Va?

Va?

Va?

Det har jag ofta hört men aldrig sett belägg för. Ett mycket konstigt påstående.

Vilken? Min otroliga intelligens eller mitt Adonisutseende?

OnT: Att bli gnälld på för att man dels har privilegier som andra är avundsjuka på och dels är en förtryckarpatriark.

Verkligen talande beskrivning på en man som har noll insikt i kvinnors liv.

Va?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in