2013-12-08, 01:49
Medlem
Bertil85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av roggeee

Mitt bidrag till trden: sluta; skriv; s; hr.

Snlla; lt; mig; skriva; s; hr.
Citera
2013-12-08, 02:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil85
Jag tror sanningar finns; men dessa r egna sanningar som r olika frn person till person.

Resten i din text r faktiskt rundresonemang.

Min pong r att det du menar med sanning snarare r tro. Mnniskor tror olika saker, det r sjlvklart. Mnniskor tror att olika pstenden r sanna. Jag sger att sanning r ngot absolut som inte varierar frn person till person. Men om du hller fast vid din stndpunkt r det vl inte meningsfullt att argumentera eller frska komma fram till sanningen eftersom vi nd kommer ha olika sanningar (om sanningen) i slutndan.
Citera
2013-12-08, 02:14
Medlem
Kickexs avatar
Du talar inte sanning.
Citera
2013-12-08, 06:47
Medlem
Citat:
Alla har en egen sanning; eftersom vi r olika personer; och en sanning r ytterst/helt individuell.

Du r du; jag r jag; vi kan inte veta varandras sanningar.

Hur du bygger dina egna sanningar vet bara du; ingen annan.

Kommentarer?

Kan man inte sga att sina sanningar r knslomssigt baserade?, Om man nu har knslor sklart, fast om man inte har knslor alls s lr man kunna tala sanning ocks.
Citera
2013-12-08, 06:59
Medlem
BEings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Casumo
Kan man inte sga att sina sanningar r knslomssigt baserade?, Om man nu har knslor sklart, fast om man inte har knslor alls s lr man kunna tala sanning ocks.

Inte enbart skulle jag vilja pst. En absolut sanning resonerar med Allt som r du. Det r en vetskap och ingen tro.
Citera
2013-12-08, 06:59
Bannlyst
Citat:
Alla har en egen sanning; eftersom vi r olika personer; och en sanning r ytterst/helt individuell.

Kommentarer?

Jag sager Teaitetus 151e-186e, ok, sen aterkommer vi med mer kott pa bena och undrar over oss sjalva hur kunde jag vara sa enfaldig att jag inbillade mig att denna min sanning var sa forbannat unik att jag aldrig i livet hade kunnat tro att den redan for 2500 ar sedan formlerades och vederlades och att den ar central inom filosofin.
Citera
2013-12-08, 09:18
Medlem
Citat:

Kommentarer?

Sanningen mste har urklla, drfr kan det finnas falskhet och sannhet. Annars skulle allt vara ett phitt.
Citera
2013-12-17, 14:39
Medlem
MLEs avatar
Det finns bara en sanning. Det r nog mnga som bygger sina egna sanningar och det ska man absolut INTE Uppmuntra!
Citera
2013-12-17, 20:00
Medlem
Citat:

Kommentarer?

Sanning hr ihop med den kunskapsniv jag ligger p mot andras kunskapsniv.
Vi har alla olika kunskap och ideer och med det olika sanningar.

Min egen sanning frsker jag vara lite dmjuk infr,
jag vill veta allt. Men det har jmt visat sig att det fanns lite mer att lra sig.
Citera
2013-12-17, 20:20
Avstngd
proconsuls avatar
Det finns s klart bde subjektiva och objektiva sanningar. Det som r sant i Munchen r ett dligt skmt i Heidelberg, som ordsprket sger. Men. Jorden kan bara ha uppsttt p ett stt, inte tv eller tre eller flera. Det finns en objektiv sanning om jordens uppkomst som inte kan vara freml fr personliga vrderingar. Oavsett om ngon i nulget knner till exakt hur det skedde s finns det bara en sanning om det.
Citera
2013-12-17, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Det finns s klart bde subjektiva och objektiva sanningar. Det som r sant i Munchen r ett dligt skmt i Heidelberg, som ordsprket sger. Men. Jorden kan bara ha uppsttt p ett stt, inte tv eller tre eller flera. Det finns en objektiv sanning om jordens uppkomst som inte kan vara freml fr personliga vrderingar. Oavsett om ngon i nulget knner till exakt hur det skedde s finns det bara en sanning om det.

Hur skulle den enda sanningen se ut?
Jorden skapades delvis ur slumpens krafter.
Finns det ngon sanning i slump?
Citera
2013-12-18, 03:07
Medlem
I denna rad i detta inlgg i denna trd : Ja.
Drutver : Vet ej.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in