• 1
  • 2
2013-12-07, 22:26
Medlem
Bertil85s avatar
Alla har en egen sanning; eftersom vi är olika personer; och en sanning är ytterst/helt individuell.

Du är du; jag är jag; vi kan inte veta varandras sanningar.

Hur du bygger dina egna sanningar vet bara du; ingen annan.

Kommentarer?
Citera
2013-12-07, 22:32
Medlem
Selfcreateds avatar
Brukar säga att alla har sin egna unika frekvens. Något som resonerar unikt till personens identitet. En sanning kan vara en lögn även om någon upplever det vara sanning. Sanning tycker jag mer är ett projicerande snarare än ett absorberande.
Citera
2013-12-07, 23:53
Medlem
Att "alla har en egen sanning" är ju antingen din egen sanning, eller en absolut sanning och då motsäger du din egen tes.
Citera
2013-12-07, 23:58
Medlem
en.svensk.nigers avatar
Woow. Detta förändrar allt!!
Citera
2013-12-08, 00:00
Medlem
ziongokarlsson@s avatar
den ska jag dra i rätten nästa gång
Citera
2013-12-08, 00:23
Medlem
Bertil85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SeeWeed
Att "alla har en egen sanning" är ju antingen din egen sanning, eller en absolut sanning och då motsäger du din egen tes.

Ja men om "dem" erbjuder sin egen sanning; så måste du veta;
att du kan ha en annan egen sanning.

Om vi adderar några personer; ja de har egna sanningar; vill inte du ha det?
Senast redigerad av Bertil85 2013-12-08 kl. 00:26.
Citera
2013-12-08, 00:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil85
Ja men om "dem" erbjuder sin egen sanning; så måste du veta;
att du kan ha en annan egen sanning.

Om vi adderar några personer; ja de har egna sanningar; vill inte du ha det?

Jag anser då att jag inte behöver acceptera din sanning att alla har olika sanningar eftersom det är min egen sanning.
Citera
2013-12-08, 00:54
Medlem
Bertil85s avatar
Citat:
Jag anser då att jag inte behöver acceptera din sanning att alla har olika sanningar eftersom det är min egen sanning.

Acceptera? Dem med egna sanningar; är ju olika personer; och kommer då logiskt att ha, egna samt olika sanningar.
Citera
2013-12-08, 01:07
Medlem
Citat:
Acceptera? Dem med egna sanningar; är ju olika personer; och kommer då logiskt att ha, egna samt olika sanningar.

Det kan ju vara så. Tycker dock att det är lite vilseledande att tala om olika personers sanningar eftersom det vi vanligen menar med sanning är just att det ter sig på samma sätt för alla, att det är något objektivt, något faktum. Är det du vill säga att det inte finns någon sanning?

Vi kunde skilja på att hålla något för sant och vad som faktiskt är sant. Att olika personer håller olika saker för sant är korrekt, vilket verkar vara det du vill säga, men det som faktiskt är sant kan vara skilt från vad andra håller för sant.

Om det nu finns några verkliga sanningar kan vi ju argumentera om. Några förslag är:

1+1=2, Allt är identiskt med sig självt, Allt förändras, Varje verkan har en orsak
Citera
2013-12-08, 01:16
Medlem
Aliennas avatar
Citat:
Alla har en egen sanning; eftersom vi är olika personer; och en sanning är ytterst/helt individuell.

Du är du; jag är jag; vi kan inte veta varandras sanningar.

Hur du bygger dina egna sanningar vet bara du; ingen annan.

Kommentarer?
Vad menar du med "sanning"?

Menar du "tro/övertygelse"? Eller... vad?
Citera
2013-12-08, 01:25
Medlem
Bertil85s avatar
Citat:
Det kan ju vara så. Tycker dock att det är lite vilseledande att tala om olika personers sanningar eftersom det vi vanligen menar med sanning är just att det ter sig på samma sätt för alla, att det är något objektivt, något faktum. Är det du vill säga att det inte finns någon sanning?

Vi kunde skilja på att hålla något för sant och vad som faktiskt är sant. Att olika personer håller olika saker för sant är korrekt, vilket verkar vara det du vill säga, men det som faktiskt är sant kan vara skilt från vad andra håller för sant.

Om det nu finns några verkliga sanningar kan vi ju argumentera om. Några förslag är:

1+1=2, Allt är identiskt med sig självt, Allt förändras, Varje verkan har en orsak

Jag tror sanningar finns; men dessa är egna sanningar som är olika från person till person.

Resten i din text är faktiskt rundresonemang.
Senast redigerad av Bertil85 2013-12-08 kl. 01:28.
Citera
2013-12-08, 01:33
Medlem
roggeees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av en.svensk.niger
Woow. Detta förändrar allt!!

Mitt bidrag till tråden: sluta; skriv; så; här.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in